Glutenvrij

Een eetpatroon vinden dat bij jou past. Dat is het allerbelangrijkste als je lekker in je vel wilt zitten en fit en en energiek door het leven wilt gaan. Daarom brengen we in deze rubriek op inhoudelijke en praktische wijze verschillende eetpatronen aan het licht. Bij ieder eetpatroon vind je informatie over de achterliggende filosofie, de kernwaarden van het eetpatroon: wat eet je wel en wat eet je niet en waarom, en tot slot praktische adviezen en recepten om het te integreren in je dagelijks leven. In deze rubriek lees je alles over een glutenvrij eetpatroon. Gluten is een mengsel van eiwitten dat van nature voorkomt in bepaalde granen zoals tarwe, spelt, rogge, gerst en kamut. Je vindt gluten dus terug in heel veel producten zoals brood, beschuit, crackers, pasta, pizza, couscous en bulgur, maar ook in koek, gebak, seitan en veel producten met glutenbevattende bindmiddelen zoals soepen, sauzen, salades voor op brood, vla en drop om maar wat voorbeelden te noemen. Een hele lijst dus! Sommige mensen hebben coeliakie, dit is een aandoening die ervoor zorgt dat wanneer zij gluten eten er ontstekingsreacties in het darmslijmvlies van de dunne darm ontstaan waardoor belangrijke voedingsstoffen niet meer kunnen worden opgenomen. Opvallend is dat volgens onderzoek 160.000 mensen in Nederland coeliakie hebben, maar slechts 30.000 mensen dit van zichzelf weten. 
Naast coeliakie kan je ook een lichtere vorm van gluten-intolerantie hebben zoals glutensensitiviteit. In dit geval kunnen gluten een belangrijke oorzaak zijn van regelmatige buikpijn, diarree of een slechte huid. Kortom, wanneer je lichamelijke klachten ervaart kan het zijn dat een glutenvrij eetpatroon voor jou een oplossing is! Als je de moeite neemt om het eetpatroon 30 dagen te volgen, dan zul je zien dat het je eerst moeite kost, ergernis en stress oplevert, maar dat je gedurende de maand je draai zult vinden en je eigen manier om het in te passen in je leven. Tot slot heeft ook je metabolisme deze tijd nodig om je oude eetpatroon uit het systeem te krijgen en het nieuwe te omarmen, dus na 30 dagen kan je oordelen of het het gewenste effect oplevert. We wensen je heel veel succes en zijn er voor je om je te inspireren en te helpen waar nodig!

VEGA FEEST van Nina Olsson: regenboogcurrytafel

Nina Olsson. Mocht je haar nog niet kennen, dan wordt het daar hoog tijd voor! Met haar blog Nourish Atelier en haar twee eerdere kookboeken Bowls of Goodness en Veggie Burgers inspireert Nina ons met vegetarische gerechten het hele jaar door. Zo doet ze dit ook met de feestdagen in haar nieuwe boek VEGA FEEST. Wij zijn dol op feestelijke gerechten en kunnen niet vroeg genoeg beginnen met het opdoen van inspiratie en worden dan ook heel blij van deze regenboogcurry!

Lees meer

VEGA FEEST van Nina Olsson: taco’s met chipotle en jackfruit

Nina Olsson. Mocht je haar nog niet kennen, dan wordt het daar hoog tijd voor! Met haar blog Nourish Atelier en haar twee eerdere kookboeken Bowls of Goodness en Veggie Burgers inspireert Nina ons met vegetarische gerechten het hele jaar door. Zo doet ze dit ook met de feestdagen in haar nieuwe boek VEGA FEEST. Wij zijn dol op feestelijke gerechten en kunnen niet vroeg genoeg beginnen met het opdoen van inspiratie. Wij worden dan ook heel blij van deze taco’s met chipotle en jackfruit. 

Lees meer

VEGA FEEST van Nina Olsson: mangocheesecake zonder bakken

Nina Olsson. Mocht je haar nog niet kennen, dan wordt het daar hoog tijd voor! Met haar blog Nourish Atelier en haar twee eerdere kookboeken Bowls of Goodness en Veggie Burgers inspireert Nina ons met vegetarische gerechten het hele jaar door. Zo doet ze dit ook met de feestdagen in haar nieuwe boek VEGA FEEST. Wij zijn dol op feestelijke gerechten en kunnen niet vroeg genoeg beginnen met het opdoen van inspiratie. We beginnen eens aan het eind van de maaltijd bij het dessert in de vorm van deze vegan mangocheesecake zonder bakken. Ideaal om van tevoren klaar te maken en je gezelschap mee te verrassen. Of om op een donkere dag jezelf te verwennen met een hapje taart, terugdenkend aan de zon, terwijl je verder wegkruipt onder een dekentje ;).

Lees meer

Puur Zoet: fruitige ontbijttaartjes

Puur Zoet van Mariette van Tuyl bevat meer dan 80 makkelijke lactosevrije en glutenvrije zoete recepten, waarvan er bijna 60 vegan zijn, YUM! Ook deze ontbijttaartjes met yoghurt en vers fruit zijn gluten- en lactosevrij en zijn ook makkelijk vegan te maken. En ochtenden zijn toch veel leuker als je ze begint met een taartje? 😉 Varieer met het fruit dat jij wilt en begin zo jouw dag heel goed!

Lees meer

TRENDING: 3 x watermeloen pizza

Watermeloen met kokosyoghurt en fruitige toppings gaan supergoed samen. Wat is er nu beter dan een groot, verfrissend en dorstlessend stuk watermeloen als toetje of ontbijt? Nu is watermeloen al heerlijk van zichzelf, maar het kan nooit kwaad om er wat leuks mee te doen. Een watermeloenpizza is leuk en makkelijk om te maken en gegarandeerd een succes op feestjes. Je kunt eindeloos variëren met toppings, maar hier alvast drie suggesties: pizza met munt en bosvruchten, pizza met nectarine en pistache of pizza met chocolade en sinaasappel! Hier vind je alle drie de recepten op een rijtje.

Lees meer

Vind je recept



Nieuwsbrief

ALLE ARTIKELEN VAN DE WEEK ELKE ZONDAG GRATIS IN JE E-MAIL

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!