Suikervrij

Een eetpatroon vinden dat bij jou past. Dat is het allerbelangrijkste als je lekker in je vel wilt zitten en fit en en energiek door het leven wilt gaan. Daarom brengen we in deze rubriek op inhoudelijke en praktische wijze verschillende eetpatronen aan het licht. Bij ieder eetpatroon vind je informatie over de achterliggende filosofie, de kernwaarden van het eetpatroon: wat eet je wel en wat eet je niet en waarom, en tot slot praktische adviezen en recepten om het te integreren in je dagelijks leven. In deze rubriek lees je alles over een suikervrij eetpatroon. Sommige mensen kiezen ervoor om geraffineerde suikers te vermijden, omdat dit kan zorgen voor een opgeblazen gevoel en andere lichamelijke klachten. In deze rubriek leggen we de focus op een suikervrij eetpatroon met enkel natuurlijke suikers. Dus geen honing, agavesiroop, kokossuiker of maplesiroop. Wel dadels en fruitsuikers. Dit lijkt misschien bijzonder lastig en eentonig, maar je wordt er ontzettend creatief van! Lekkernijen bakken en toetjes maken zonder suiker, een hele leuke uitdaging en je zal merken wat suiker met je lichaam en geest doet! Als je de moeite neemt om het eetpatroon 30 dagen te volgen, dan zul je zien dat het je eerst moeite kost, ergernis en stress oplevert, maar dat je gedurende de maand je draai zult vinden en je eigen manier om het in te passen in je leven. Tot slot heeft ook je metabolisme deze tijd nodig om je oude eetpatroon uit het systeem te krijgen en het nieuwe te omarmen, dus na 30 dagen kan je oordelen of het het gewenste effect oplevert. We wensen je heel veel succes en zijn er voor je om je te inspireren en te helpen waar nodig!

Rösti van zoete aardappel en knolselderij met gewokte palmkool

Wil je graag lekker, vegetarisch, gezond én duurzaam eten? En wil je er niet te veel tijd aan kwijt zijn? Dan is De Krat ideaal! De maaltijdbox van de Krat bezorgt duurzaam eten bij jou thuis, met makkelijke en vegetarische recepten erbij geleverd. Zo ben je niet te veel tijd kwijt aan bedenken wat je gaat eten en boodschappen doen. Wij mogen de recepten van De Krat de komende weken delen, dus probeer ze nu zelf! Vandaag delen we het recept voor rösti van zoete aardappel en knolselderij en serveer het met gewokte palmkool met oude kaas en een kruidig yoghurtsausje!

Lees meer

Krieltjessalade met zeekraal en radijs

De lente is begonnen! De zon schijnt, de vogeltjes tsjirpen, de bloemetjes groeien en wij zijn bijgekomen van Pasen. Tijd voor frisse gerechten die passen bij deze tijd van het jaar met in de hoofdrol: aardappels! Dit jaar is het Power to the Pieper! Je wordt meteen vrolijk van deze frisse salade met krieltjes, zeekraal en radijs die je kunt eten tijdens de lunch, kunt meenemen naar een picknick of kunt serveren bij een barbecue. Wij zijn klaar voor de lente met deze krieltjessalade met zeekraal en radijs!

Lees meer

De Duitse keuken: kleine aardappelknoedels met romige spinazie

De komende tijd behandelen we op De Hippe Vegetariër verschillende wereldkeukens. Hiervoor gebruiken we de beste kookboeken gericht op een specifieke keuken. Op basis hiervan schetsen we wat die wereldkeuken precies inhoudt en delen we de lekkerste recepten! Nu is de Duitse keuken aan bod. Hiervoor gebruiken we het mooie boek Strudel + Knödel van Anja Dunk. Vandaag delen wij het recept voor kleine aardappelknoedels met romige spinazie. Romige spinazie wordt in Duitsland traditioneel als bijgerecht geserveerd en wordt vaak gegeten met aardappelpuree en een gebakken ei. Dit is een andere versie van aardappels, eieren en spinazie. In dit recept worden de knoedels gebonden door de bloem en het ei en elke aardappel is daarvoor geschikt!

Lees meer

Praktische tips om je kind te leren eten

Leren eten start met knoeien. Een lepel vasthouden, opscheppen en naar je mond toebrengen. Het is voor ons lastig voor te stellen, maar dit gaat met babystapjes. Een hele reeks nieuwe handelingen en ondertussen traint je kindje nog even de oog-handcoördinatie. Dit is voor ons als leren autorijden. Hoe verging jou dat de eerste keer? Patricia Ploeger geeft ons praktische tips en persoonlijke ervaringen over je kind goed te leren eten. Zij is online kindervoedingsexpert, diëtist én moeder. 

Lees meer

Vegan Monday: Japanse curry

We merken aan onszelf dat we steeds vaker voor een geheel plantaardige maaltijd kiezen. Daar willen we jou ook graag bij helpen! Niet alleen aan vlees, maar ook aan eieren en zuivel kleeft natuurlijk dierenleed. Bovendien is het niet bepaald milieuvriendelijk. We zullen niet altijd helemaal zonder dierlijke producten eten, maar we willen wel laten zien dat het kan! Vandaag delen we het recept voor Japanse curry met gepaneerde aubergine, courgette & rode paprika.

Lees meer

Ik gebruikte vitamine B12 neusspray en dit ervaarde ik

Voor vegetariërs en veganisten is het belangrijk om erop te letten dat ze wel alle essentiële voedingsstoffen binnenkrijgen. Vitamine B12 is één van die belangrijke voedingsstoffen. B12 zit alleen in vlees, zuivel en eieren. Vegetariërs dienen hun B12 uit zuivel en eieren te halen en aanvullend uit supplementen. Voor veganisten is het helemaal belangrijk op vitamine B12 supplementen te gebruiken, gezien het niet in plantaardige producten voorkomt. Wat is dan het beste B12 supplement? Ik testte de neusspray voor je!

Lees meer

Vind je recept



Nieuwsbrief

ALLE ARTIKELEN VAN DE WEEK ELKE ZONDAG GRATIS IN JE E-MAIL

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!