Eetpatroon

Vegetarisch

Een eetpatroon vinden dat bij jou past. Dat is het allerbelangrijkste als je lekker in je vel wilt zitten en fit en energiek door het leven wilt gaan. Daarom brengen we in deze rubriek op inhoudelijke en praktische wijze verschillende eetpatronen aan het licht, waaronder ons eigen vegetarische eetpatroon. In feite is dit hele blog natuurlijk een inspiratiebron op het gebied van vegetarisch eten en leven, zowel thuis als uit, dus kijk vooral even rond. In deze rubriek besteden we aandacht aan alles waar je als beginnende vegetariër tegenaan kunt lopen, dilemma’s waarmee je als vegetariër te maken krijgt en andere praktische zaken die belangrijk zijn om het vegetarisch eten zo gemakkelijk en zo leuk mogelijk te maken. Want een vegetarisch eetpatroon wordt door verschillende mensen anders geïnterpreteerd en niet altijd is duidelijk waar de grens ligt. Die moet ieder voor zich bepalen, maar wij denken graag met je mee. Hoe zit het bijvoorbeeld met gelatine en stremsel in kaas? Ook dat lees je hier. Als je de moeite neemt om 30 dagen vegetarisch te eten, dan zal je zien dat het je eerst moeite kost, ergernis en stress oplevert, maar dat je gedurende de maand je draai zult vinden en je eigen manier om het in te passen in je leven. We wensen je heel veel succes en zijn er voor je om je te inspireren en te helpen waar nodig!


Bulgur met geroosterde puntpaprika, olijfolie en venkel

Bulgur met geroosterde puntpaprika, olijfolie en venkel

Wij zijn dol op olijfolie en gebruiken het vaak in onze recepten. Vooral bij het bakken van groentes in de oven is olijfolie onmisbaar. Deze lekkere bulgur met geroosterde puntpaprika en venkel hebben wij gemaakt met de olijfolie van Venta del Barón: een duurzame olijfolie! Heerlijk met de olijven en de ricotta. Lees hier hoe je het zelf maakt!

Lees meer
Visvrije tonijn pizza met zwarte olijven en cheddar

Visvrije tonijn pizza met zwarte olijven en cheddar

Het is vandaag de Dag van det Tonijn! Op deze dag wordt echt aandacht geschonken aan deze super populaire vis, waardoor er overbevissing is ontstaan. Sinds een paar jaar zijn er verschillende plantaardige varianten van tonijn op de markt waarmee deze vissoort makkelijk kan worden vervangen. Joepie! Zo kunnen wij op deze Dag van de Tonijn deze heerlijke visvrije pizza maken. Maak jij hem vandaag ook?

Lees meer
Top 5: Italiaanse recepten

Top 5: Italiaanse recepten

Je kunt ons wakker maken voor heel veel recepten, maar velen van ons vallen toch voor de Italiaanse keuken. Maak ons dus wakker voor een verse pasta of een romige risotto. De Italiaanse keuken leent zich perfect voor vegetarische gerechten. Met deze 5 favorieten hoef je maar je ogen te sluiten en je zit in de Italiaanse zon!

Lees meer
Top 5: Recepten voor Pasen

Top 5: Recepten voor Pasen

Vandaag is het eerste paasdag en dat betekent: tijd voor brunch! Wij vinden Pasen een ontzettend gezellige tijd in het jaar. Het huis kleurrijk versierd, samen zijn met familie en natuurlijk heerlijk eten! Wij vullen onze brunchtafel op Pasen het liefst met onderstaande gerechten.

Lees meer
Top 5: Spaanse recepten

Top 5: Spaanse recepten

Bij De Hippe Vegetariër zijn we dol op de wereldkeuken. Wij kunnen geen genoeg krijgen van alle smaken die verschillende culturen ons te brengen hebben. Onder andere houden wij van de Spaanse keuken. Met deze top 5 Spaanse recepten wanen wij ons op een terras in de Spaanse zon! Met een sangria ernaast, por favor! 

Lees meer
Top 5: Meal prep recepten

Top 5: Meal prep recepten

Soms, als je het druk hebt, is er niets lekkerder dan om ‘s avonds op de bank te ploffen en niet meer te hoeven koken. Nu hebben we helaas niet allemaal een privé chef thuis… Daarom kan het voor velen een uitkomst zijn om één, of een paar, keer per week te meal preppen, zodat je na een drukke dag je eten alleen nog maar hoeft op te warmen. Daarom delen wij vandaag onze top 5 meal prep recepten! Deze recepten kun je van te voren maken, invriezen en wanneer je wil eten kun je het opwarmen.

Lees meer
Vleesvervanger getest: Garden Gourmet Chimichurri burger

Vleesvervanger getest: Garden Gourmet Chimichurri burger

Het vleesvervangerschap in de supermarkt blijft maar groeien en daar zijn wij natuurlijk ontzettend blij mee! Wij testen regelmatig vleesvervangers, net zo lang tot we ze allemaal gehad hebben en we van alle varianten de smaak, eigenschappen en voedingswaarden kennen. Zo hoef jij nooit meer twijfelend voor het schap van oneindige mogelijkheden te staan! Vandaag testen we de Garden Gourmet Chimichurri burger.

Lees meer
REVIEW: Vleesch

REVIEW: Vleesch

‘Vleesch’ is het kookboek van De Vegetarische Slager. Dit volledig vegetarische kookboek is een plantaardige ode aan vlees klassiekers. Anders dan bij andere vegetarische kookboek vind je in dit boek veel recepten met ‘vleesch’. In dit kookboek spelen de vleesvervangers van De Vegetarische Slager de hoofdrol! 

Lees meer
Van vega naar vegan: zo doe je dat!

Van vega naar vegan: zo doe je dat!

Voor veel mensen is het fijn om iets geleidelijk op- of af te bouwen. Zo zijn een hoop veganisten begonnen als flexitariër, waarna ze steeds vaker vlees, vis, en uiteindelijk ook zuivelproducten lieten staan. Op die manier is er een natuurlijke overgang, wat heel prettig kan zijn! Speel jij ook met het idee om over te stappen op een plantaardig voedingspatroon? Met de volgende tips maak je deze overgang een eitje. 😉

Lees meer
Vleesvervanger getest: Albert Heijn Biologische Vegetarische falafel tomaat basilicum   

Vleesvervanger getest: Albert Heijn Biologische Vegetarische falafel tomaat basilicum  

Het vleesvervangerschap in de supermarkt blijft maar groeien en daar zijn wij natuurlijk ontzettend blij mee! Wij testen regelmatig vleesvervangers, net zo lang tot we ze allemaal gehad hebben en we van alle varianten de smaak, eigenschappen en voedingswaarden kennen. Zo hoef jij nooit meer twijfelend voor het schap van oneindige mogelijkheden te staan! Vandaag testen we de Biologische Vegetarische falafel tomaat basilicum van de Albert Heijn.

Lees meer
Kookboek voor een heerlijk chaotisch leven: Kardemummabullar

Kookboek voor een heerlijk chaotisch leven: Kardemummabullar

Op zoek naar iets lekkers voor bij de koffie? Dan is deze Zweedse lekkernij zeker iets om uit te proberen. In het nieuwe kookboek van Martence en Laurence ‘Het kookboek voor een heerlijk chaotisch leven’ vonden wij dit recept voor kardemummabar, oftewel: Zweedse kardemombroodjes. Een recept met een wat langere rijstijd, maar zeker het proberen waard!

Lees meer
Vitamine B12 voor vegetariërs

Vitamine B12 voor vegetariërs

Vitamine B12 is een heel belangrijke vitamine, maar voor vegetariërs en veganisten is het moeilijk om daaraan te komen. Het zit namelijk alleen in dierlijke producten zoals vlees, vis, zuivel en eieren. Als je geen of weinig dierlijke producten eet ligt een tekort dus al snel op de loer. Maar hoe erg is dat nou eigenlijk? Waar krijg je dan last van? En wat kan je eraan doen? Wij zochten het voor je uit!

Lees meer
Wild Cooking: Met vork geplette aardappel, kastanjepaddenstoelcarpaccio met motti cress en selderijsausje

Wild Cooking: Met vork geplette aardappel, kastanjepaddenstoelcarpaccio met motti cress en selderijsausje

Net als al de andere gerechten in dit boek, ziet dit gerecht er uit als een plaatje. Uit het kookboek ‘Wild Cooking’ mogen we de kastanjepaddenstoelcarpaccio delen met daaronder geplette aardappel afgetopt met een selderijsausje en motti cress. Motti cress is een jong plantje, zoals tuinkers en geeft een frisse smaak aan het gerecht. In dit recept lees je hoe je dit heerlijke gerecht zelf op tafel zet!

Lees meer
Heb je als vegetariër supplementen nodig?

Heb je als vegetariër supplementen nodig?

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom jij geen vlees of helemaal geen dierlijke producten eet. Dierenleed, milieu overwegingen, gezondheid, allergieën of een combinatie hiervan. Wat je reden ook is, als vegetariër of veganist kun je uit een gezond, divers en gebalanceerd voedingspatroon in principe al je benodigde voedingsstoffen halen. Heb je als vegetariër dan echt supplementen nodig?

Lees meer
REVIEW: Wild Cooking

REVIEW: Wild Cooking

Dit keer mogen wij op de redactie een wel heel bijzonder, vegetarisch kookboek reviewen. ‘Wild Cooking’ is het kookboek dat is ontwikkeld in samenwerking met We’re smart worlds. Zij lichten elk jaar de beste vegetarische restaurants uit, door middel van een ranking van één tot vijf radijzen. Zo staan er veel exclusieve en bijzondere groentegerechten in waarbij je jezelf even waant in een sterrenzaak. Ilse de Vis en Frank Fol hebben samen dit boek geschreven en nemen je graag mee in de wereld van smaken. Wij vertellen je wat we vonden van dit bijzondere kookboek!

Lees meer
Top 5: Lunch recepten

Top 5: Lunch recepten

Met dat vele thuis werken van de afgelopen periode kunnen we wel wat lunch inspiratie gebruiken. Waar normaal een tafel gevuld ligt met lekkers of een cateringbedrijf de lunch verzorgt, moeten we het nu zelf doen. Al snel grijp je naar een snel boterhammetje of een simpel soepje. Vandaag delen wij vijf lunch recepten met jullie om je lunch een upgrade te geven!

Lees meer
5 redenen om in 2022 minder vlees te eten

5 redenen om in 2022 minder vlees te eten

Het was me een jaar! We hopen dat het goed met je gaat, en dat je de rollercoaster van 2020 goed bent doorgekomen. Hopelijk zal het nieuwe jaar ons veel moois brengen, en daar horen natuurlijk goede voornemens bij. Voor iedereen die de motivatie om minder vlees te eten wel kan gebruiken, hebben wij de beste redenen even op een rijtje gezet. Op naar een nog plantaardiger 2021!

Lees meer
Check jezelf: eet jij voldoende vitamines en mineralen?

Check jezelf: eet jij voldoende vitamines en mineralen?

Vitamines en mineralen. We weten allemaal dat het belangrijk is om er voldoende van binnen te krijgen. Maar wat is voldoende? Waar haal je ze uit? En hoeveel zit er dan precies in? Met name vlees, vis en zuivel zijn rijk aan vitamines en mineralen, maar hoe doe je dit dan als vegetariër of veganist? Met dit praktische artikel help ik je op weg!

Lees meer
Rik Jansma van sterrenrestaurant Basiliek: “Voor mij is smaak het allerbelangrijkste in de keuken.”

Rik Jansma van sterrenrestaurant Basiliek: “Voor mij is smaak het allerbelangrijkste in de keuken.”

Sterrenkeukens en vegetarisch eten is nog steeds geen voor de hand liggende combinatie. Restaurant Basiliek is hier een positieve uitzondering op. De laatste jaren wordt daar steeds meer vegetarisch gekookt. “Dat is niet eens een bewuste keuze geweest”, vertelt chef-kok en eigenaar Rik Jansma. “Dat is gewoon zo gegroeid.”

Lees meer
KERST: Een feestelijk dessert serveren

KERST: Een feestelijk dessert serveren

In aanloop naar de kerstdagen zijn de voorbereidingen op het kerstdiner in volle gang. Vorige weken behandelden we het voor- en hoofdgerecht, dus je raadt het al: nu is het tijd voor het dessert! Veel mensen vragen zich af hoe ze hun feestelijke diner met een knaller af kunnen sluiten. Wij hebben daarom de 4 belangrijkste aandachtspunten voor het dessert voor jou op een rijtje gezet.

Lees meer
KERST: Hoe maak ik een onvergetelijk hoofdgerecht?

KERST: Hoe maak ik een onvergetelijk hoofdgerecht?

Wij zijn ons al volop aan het voorbereiden op de mooiste tijd van het jaar: kerst! En wat is nou leuker dan een gezellig én lekker diner met vrienden of familie? In dit artikel gaan we ons focussen op de sterspeler van de avond: het hoofdgerecht. Het samenstellen van een hoofdgerecht kan best een uitdaging zijn. Niets om bang voor te zijn, want wij vertellen jou waar je rekening mee kan houden bij het serveren van een heerlijk hoofdgerecht!

Lees meer
Hoe krijg je als vegetariër alle essentiële voedingsstoffen binnen?

Hoe krijg je als vegetariër alle essentiële voedingsstoffen binnen?

Het is aangetoond dat een vegetarisch dieet zowel voedzaam is als preventief werkt tegen ziektes. Het is echter belangrijk om bewuste keuzes te maken bij het plannen van je vegetarische maaltijden. Je kan natuurlijk elke dag een kaaspizza eten en jezelf een vegetariër noemen, maar door simpelweg vlees (of elk dierlijk product) te vermijden en daar je dieet niet op aan te passen, heb je een hoger risico om voedingstekorten te ontwikkelen. Dit betekent: meer kans op maag- en darmproblemen en een verminderd immuunsysteem. Als je een gevarieerde voedingsinname waarborgt, kan een plantaardig dieet voor een compleet voedingspatroon zorgen, dat ook milieubewust en ziektepreventies is! Om je te helpen een goede balans te vinden zijn er vele middelen beschikbaar, die rekening houden met je voedingsvoorkeuren en ervoor zorgen dat je alle voedingsstoffen in je dieet opneemt voor een lang en gezond leven.

Lees meer
KERST: 4 tips voor een vliegende start(er) van jouw diner!

KERST: 4 tips voor een vliegende start(er) van jouw diner!

Het is bijna tijd voor de feestdagen en dat betekent dat het kerstdiner er weer aan staat te komen! Bij een diner is het hoofdgerecht vaak de sterspeler van de avond, maar dat maakt de rol van het voorgerecht zeker niet onbelangrijk! De eerste gang van de avond is namelijk niet alleen een introductie van het diner, maar ook de toonzetter. Daarom geven wij jou vier tips voor een perfect voorgerecht!

Lees meer