Print Friendly, PDF & Email

Het BBQ-seizoen is weer begonnen! Als je vegetariër bent en op je lijn wilt letten, kan dat soms best een beetje lastig zijn. Een barbecue staat immers vaak gelijk aan veel vlees, brood, sauzen en alcohol en daar heb je nu juist geen behoefte aan. Maar gelukkig hoeft het niet te betekenen dat jij deze gezellige momenten in het park met familie en vrienden hoeft te missen omdat je gezond en vegetarisch eet. Sterker nog, het is een mooie kans om iedereen om je heen te inspireren door te laten zien hoe lekker, gezond en vegetarisch je juist op zulke momenten kunt eten. Hoe je dat doet? Anita van Jasperalblas.nl geeft ons tips!

1. Vervang stokbrood door snoepgroenten
Stokbrood met een dip vormen meestal een groot onderdeel van de BBQ. Heerlijk om van te eten als het vlees op de BBQ ligt. Maar hoe lekker het ook is: als je op de lijn wilt letten doe je er goed aan om het achterwege laten. Zeker wanneer je overgewicht hebt, is het verstandig koolhydraatarm te eten en snelle koolhydraten uit brood, pasta, rijst en aardappelen zoveel mogelijk uit je voedingspatroon te laten. Ze zorgen voor een snelle stijging van de bloedsuikerspiegel die de vetverbranding kan blokkeren en dat wil je liever niet. Neem als je een BBQ hebt daarom wortelen, komkommer, bleekselderij, tomaatjes en radijsjes mee en dip ze in een heerlijke hummus, yoghurt of avocadodip. Zo kun je gezellig mee eten en krijg je ook nog voldoende groenten en vezels binnen. Een voordeel van groenten eten in plaats van brood is dat je niet zo snel vol zit en nog ruimte over hebt voor heerlijke salades en gegrilde groenten!

2. Maak je eigen vleesvervangers
Vlees staat vaak centraal bij de BBQ en dat is natuurlijk helemaal prima, maar als je vegetarisch eet is dit een mooie kans om mensen te laten ervaren hoe heerlijk het kan zijn om vlees te vervangen. Een verrassende vleesvervanger is falafel. Het kost misschien iets meer tijd en moeite dan een stuk vlees halen in de supermarkt, maar dan heb je ook wat. Maak een grote hoeveelheid balletjes falafel en doe ze per drie op een saté prikker. Doe er eventueel een stuk paprika tussen. Zelfs de grootste vleeseters maak je daar blij mee!

3. Neem een salade mee
Als je geen tijd hebt om zelf vleesvervangers klaar te maken, is dat ook geen probleem. Een snelle goed gevulde salade maken heb je zo gedaan en dat vormt de basis voor een gezonde barbecue. Wanneer je aan de lijn bent, is dit belangrijker om mee te nemen dan een vleesvervanger. Iedereen die er vlees aan toe wilt voegen kan dat gewoon doen. Zo hoef je je niet aan te passen of ongezond te eten terwijl je dat liever niet wilt en is er voor iedereen de mogelijkheid om gezond te eten. Want het kan soms lijken alsof jij de enige bent die het liefst gezond eet, maar meestal maak je ook anderen er enorm blij mee. Als je geen vleesvervangers hebt meegenomen, vul de salade dan aan met wat peulvruchten zoals kikkererwten, zwarte bonen of linzen. Een beetje quinoa toevoegen voor wat extra eiwitten en bite kan ook. Een van mijn favoriete, eenvoudig klaar te maken salades bestaat uit veldsla, komkommer, tomaat, kikkererwten, olijven, een stengel lente-ui, een beetje fetakaas, koriander en zonnebloemzaden. Lekker met een dressing van tahin, citroensap, honing en olijfolie en binnen no time klaargemaakt.

4. Gegrilde groenten
Groenten mogen natuurlijk niet missen tijdens de barbecue. Ze vormen een groot onderdeel van een gezond en vegetarisch eetpatroon. Snijd grove plakken aubergine, besmeer ze met olie, peper en zeezout en gril ze op de barbecue. Maak een dressing van citroensap, tahin en olijfolie en besprenkel de aubergine ermee. Voeg wat granaatappelpitten en pijnboompitten toe en je hebt een heerlijk vegetarisch BBQ gerecht dat ideaal is om te eten als je aan de lijn bent. Ook is het lekker om groentespiesjes te maken. Snijd bijvoorbeeld ui, paprika, asperges en courgette in stukjes. Rijg ze aan grote saté prikkers en laat ze lekker grillen op de barbecue.

5. Drink water
Hoewel een biertje of wijntje aantrekkelijk lijkt tijdens de BBQ, kun je dit beter achterwege laten als je op de lijn wilt letten. Het zorgt ervoor dat de vetverbranding stop gezet wordt en je voelt je er meestal ook niet fitter door. Zie het als een mooie mogelijkheid om te ervaren dat het ook gezellig kan zijn zonder dat je alcohol drinkt. Maak water op smaak met schijfjes komkommer, verse blaadjes munt, citroen, limoen, sinaasappel of gember. Smaakt heerlijk en het maakt je lijf blij. Je kunt ook een kan gezonde sangria maken voor iedereen die een glaasje alcohol mist en toch iets anders wilt drinken dan water. Koop een fles rode bietensap en doe dat in een kan. Voeg een grote hand ijsblokjes toe, wat bevroren rood fruit, schijfjes citroen en sinaasappel. Snijd een sinaasappel doormidden en knijp deze uit boven de kan. Dit heerlijke alcoholvrije alternatief is lekker verfrissend tijdens de barbecue, past binnen een gezonde lijn en je voelt je de dag na de barbecue fris en fruitig!

6. Stop met eten als je voldaan bent
Een BBQ betekent meestal dat er veel eten is. Overeten ligt daarom op de loer. Eet rustig, neem de tijd en kauw goed op je eten. Check regelmatig bij jezelf in hoe je je voelt en stel jezelf regelmatig de vraag: waarom eet ik dit? Zo voorkom je dat je eet omdat het gezellig is of omdat het voor je staat in plaats van om de trek te stillen. Leg je bordje weg als je voldoende hebt gehad en ga bewegen als je het lastig vindt om niet verder te eten. Doe een leuk spel, maak een klein wandelingetje of begin een gesprek met iemand die ook niet meer eet.

Tot slot een extra tip voor de beginnende vegetariër
Als je net begint met vegetarisch eten kan het best lastig zijn om een juiste balans te vinden en op gewicht te blijven. Zeker wanneer het BBQ-seizoen net is aangebroken. Het kan zo zijn dat je geneigd bent vlees en vis te vervangen door wat meer pasta, rijst of aardappelen of door grote porties peulvruchten. Dat is logisch want het is makkelijk en het lijkt gezond om het op die manier op te lossen. Maar het is belangrijk om vlees en vis, die beiden veel eiwitten en gezonde vetten bevatten ook te vervangen door andere eiwit- en vetbronnen en niet door snelle koolhydraten. Goede vleesvervangers die je helpen op gewicht te blijven zijn noten, zaden, pitten, eieren, tempeh, falafel en jackfruit.

Hoe barbecue en picknick jij vegetarisch en gezond? Laat het ons weten in een reactie op de website, Facebook en Instagram. We zijn benieuwd!

Dank aan Shutterstock voor de foto van de vegetarische barbecue spiesen, gemaakt door zi3000. Je downloadt de foto hier.

Summary
Zes tips voor een gezonde vegetarische barbecue en picknick
Article Name
Zes tips voor een gezonde vegetarische barbecue en picknick
Description
Als je vegetariër bent en op je lijn wilt letten, kan dat soms best een beetje lastig zijn. Lees hier tips om gezond en vegetarisch te barbecuen!
Author

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!