Voeding

Lekker in je vel zitten, fit de dag beginnen, energie hebben om al je werkzaamheden te volbrengen, rust in je hoofd zodat je stress kunt vermijden en positief gestemd zijn om uitdagingen en problemen het hoofd te bieden. Willen we dat niet allemaal? Aandacht voor voeding, sport en mindfulness helpen je hierbij, maar dat is niet het enige. Een goed glas wijn of koud biertje op zaterdagavond en een bak chocolade-ijs of chips eten met vrienden is minstens net zo belangrijk. Het gaat om de balans en om de juiste keuzes maken. In deze rubriek helpen we je op weg met slimme eettips en weetjes, om in je dagelijkse voedingspatroon slimme keuzes te maken. Het minderen van je suikerinname, bewust omgaan met koolhydraten, aandacht voor je eiwit-inname en gebruik van goede vetten – ze helpen je op weg naar een sterk, energiek en slank lichaam. En geloof ons: de juiste keuzes maken kan ook lekker en gemakkelijk zijn, want genieten van eten hoort erbij wat ons betreft!

Vind alles wat je zoekt


Documentaire: The Game Changers

Documentaire: The Game Changers

Iedereen heeft het erover: de Netflix-documentaire The Game Changers. De documentaire verscheen in september en werd meteen het gesprek van de dag in de voedsel- en sportwereld. De documentaire laat zien dat dierlijke eiwitten niet zo belangrijk zijn als we denken. Er worden voorbeelden gegeven van sporters die een veganistisch dieet zijn gaan volgen en goed bleven presteren, of zelfs beter dan eerst. Kan een plantaardig dieet ons echt sterker maken?

Lees meer
Alle soorten alternatieven voor gelatine op een rijtje

Alle soorten alternatieven voor gelatine op een rijtje

Er zijn ontzettend veel soorten van één product beschikbaar en de keuze in de supermarkt is overweldigend. Maar waarom zijn er nou eigenlijk zoveel verschillende soorten en wat is nu precies het verschil? De soorten kunnen verschillen in vorm, prijs, voedingswaarden maar ook in gebruik: welke soort kan je waar het beste voor gebruiken? Wij zochten dit voor je uit en zetten alle soorten alternatieven voor gelatine op een rijtje!

Lees meer
De gezondheidsvoordelen van cacao

De gezondheidsvoordelen van cacao

Een lekker stuk chocolade, je favoriete serie en een flinke mok thee. Bijna iedereen is dol op chocolade en veel mensen hebben wel eens gehoord dat cacao, waar (pure) chocolade van gemaakt wordt, zelfs gezond kan zijn! In dit artikel zet Marjolein Pubben voor jullie op een rijtje wat het verschil is tussen cacao en “echte” chocolade, wat cacao gezond maakt, waarom je gelukkig wordt van chocolade en hoe het komt dat je je altijd braaf voorneemt één stukje te nemen, maar vervolgens toch de hele reep verslindt. Tenslotte geef ik je een aantal van mijn favoriete gezonde cacao combo’s.

Lees meer
Wat is een sulfiet intolerantie?

Wat is een sulfiet intolerantie?

Merk je dat je steeds bepaalde klachten krijgt na het eten van een bepaald voedingsmiddel? Dan zou je wel eens last kunnen hebben van een voedselallergie! De komende tijd vertellen we je alles over bepaalde voedselallergieën en hoe je deze kunt vaststellen. Vandaag gaan we het hebben over sulfiet intolerantie!

Lees meer
Praktische tips om beter(e) eiwitten te consumeren

Praktische tips om beter(e) eiwitten te consumeren

Hoe kom je als sporter en vegetariër of veganist aan je eiwitten? Er zijn goede en minder goede manieren om dit te doen. In deze blogpost van Stijn van Willigen lees je daar alles over. Stijn sluit af met wat praktische tips om aan je eiwitten te komen, ook voor de recreant die een iets fitter lichaam wil hebben. Lees nu snel deze interessante blogpost over eiwitten!

Lees meer
Biologisch: wat betekent het nou eigenlijk?

Biologisch: wat betekent het nou eigenlijk?

Steeds meer mensen kiezen voor biologisch, maar wat betekent dat nu eigenlijk: ‘biologisch’? Wij krijgen steeds meer vragen over biologisch eten en vonden dat het tijd was om al deze vragen te beantwoorden. Vragen zoals ‘waarom zou je kiezen voor biologisch?’ en ‘wat is de impact van biologisch op onze planeet?’, maar ook ‘is biologisch nou ook echt lekkerder?’ Wij gingen op biologische expeditie en zochten dit voor je uit!

Lees meer
Alle soorten currypasta’s op een rijtje

Alle soorten currypasta’s op een rijtje

Er zijn ontzettend veel soorten van één product beschikbaar en de keuze in de supermarkt is overweldigend. Maar waarom zijn er nou eigenlijk zoveel verschillende soorten en wat is nu precies het verschil? Alle soorten kunnen verschillen in vorm, prijs, voedingswaarden maar ook in gebruik: welke soort kan je waar het beste voor gebruiken? Wij zoeken dit voor je uit en zetten alle soorten currypasta’s op een rijtje!

Lees meer
Nieuw onderzoek: zijn eiwitcombinaties onzin?

Nieuw onderzoek: zijn eiwitcombinaties onzin?

Wetenschappelijk onderzoek naar plantaardig eten en spiergroei is HOT. Een zeer recente studie had nogal controversiële resultaten, daarom licht Stijn van Willigen deze toe. In de vorige blogpost legde hij uit dat vegetariërs en veganisten die serieus aan krachttraining doen, het beste verschillende eiwitbronnen per maaltijd kunnen combineren om zo de spiergroei te optimaliseren. Hiervoor ontwikkelde hij een calculator. Vandaag vertelt Stijn je meer!

Lees meer
Wanneer gebruik je olie en wanneer gebruik je vloeibare margarine in de keuken?

Wanneer gebruik je olie en wanneer gebruik je vloeibare margarine in de keuken?

Olie en margarine zijn allebei vegan, maar wanneer gebruik je nu wat in de keuken? Wat zijn de voordelen en nadelen in gebruik en gezondheid? Veel mensen bakken standaard in olie, maar wij gingen op onderzoek uit of dat ook de beste keuze is? Dit is een handleiding voor het ultieme bakken in de pan, in samenwerking met Eke Mariën van Koken met Kennis.

Lees meer
Hoe voorkom je huilen van ui en meer ui-weetjes!

Hoe voorkom je huilen van ui en meer ui-weetjes!

Ik ben vast niet de enige die bijna dagelijks jankend boven een snijplank staat om mijn uitje te snipperen of fijn te snijden. De tranen zijn het wel waard, want ui is hartstikke lekker! Maar toch vroeg ik me af waar die tranen nou precies vandaan komen, hoe je het voorkomt en wat de gezondheidsvoordelen van ui eigenlijk zijn. Om mijn nieuwsgierigheid te stillen, ben ik op onderzoek uit gegaan. Ik deel graag met jullie wat ik heb geleerd!

Lees meer
Alle soorten zaden en pitten op een rijtje

Alle soorten zaden en pitten op een rijtje

Er zijn ontzettend veel soorten van één product beschikbaar en de keuze in de supermarkt is overweldigend. Maar waarom zijn er nou eigenlijk zoveel verschillende soorten en wat is nu precies het verschil? Alle soorten kunnen verschillen in vorm, prijs, voedingswaarden maar ook in gebruik: welke soort kun je waar het beste voor gebruiken? Wij zoeken dit voor je uit en zetten alle soorten zaden en pitten op een rijtje!

Lees meer
De gezondheidsvoordelen van dadels

De gezondheidsvoordelen van dadels

Sommigen zijn dol op dadels en anderen hebben er niets mee. Ze zijn erg veelzijdig: je kunt ze zowel vers als gedroogd eten. Ze groeien aan de dadelpalm, die veel in Noord-Afrika en de Arabische landen gekweekt wordt. Maar waarom zijn ze zo gezond? En zitten er ook nadelen aan dadels? In dit artikel zet Marjolein Pubben de feiten voor je op een rijtje en deelt ze haar favoriete dadel snackreceptje met jullie!

Lees meer
5 dingen waar je op moet letten bij krachttraining

5 dingen waar je op moet letten bij krachttraining

Je stapt voor de eerste keer een sportschool binnen, je bent iemand die alleen maar groepslessen volgt, je traint mee met een programma of je doet alleen cardio en gaat nu zelf eens krachttraining proberen. Geen zorgen, we hebben allemaal wel eens in de kinderschoenen gestaan van een activiteit. In dit artikel zal Queeny June Borgman krachttraining en voeding combineren. Waar moet je op letten als je wilt gaan trainen en welke voeding past daarbij?

Lees meer
Wat is coeliakie?

Wat is coeliakie?

Merk je dat je steeds bepaalde klachten krijgt na het eten van een bepaald voedingsmiddel? Dan zou je wel eens last kunnen hebben van een voedselallergie! De komende tijd vertellen we je alles over bepaalde voedselallergieën en hoe je deze kunt vaststellen. Vandaag gaan we het hebben over coeliakie!

Lees meer
Honing, agavesiroop & esdoornsiroop: wat zijn de verschillen?

Honing, agavesiroop & esdoornsiroop: wat zijn de verschillen?

Tafelsuiker, zoetjes, Stevia, er zijn gigantisch veel zoetstoffen op de markt tegenwoordig. Iedereen heeft een eigen voorkeur en vaak schuilen er naast smaak ook gezondheidsovertuigingen achter de favoriete keuze. In deze blog zet ik de verschillen tussen honing, agavesiroop en esdoornsiroop voor je op een rijtje. Deze natuurlijke zoetmakers zijn razend populair en terug te vinden in veel recepten, maar hoe worden ze eigenlijk gemaakt? En er zijn zoveel merken, welke kun je het beste kiezen?

Lees meer
Wat is lactose-intolerantie?

Wat is lactose-intolerantie?

Merk je dat je steeds bepaalde klachten krijgt na het eten van een bepaald voedingsmiddel? Dan zou je wel eens last kunnen hebben van een voedselallergie… Maar dat hoeft niet het geval te zijn! De komende tijd vertellen we je alles over bepaalde voedselallergieën en hoe je deze kunt vaststellen. Vandaag gaan we het hebben over lactose-intolerantie!

Lees meer
Hoe krijg je als sportende vegetariër een optimale eiwitinname?

Hoe krijg je als sportende vegetariër een optimale eiwitinname?

Eet jij vooral vegetarisch, of eet je ook geen eieren en zuivel? Je hoort mensen wel eens zeggen dat ze bizar zijn afgevallen na het volgen van een plantaardig dieet, of dat spiergroei zonder vlees eten onmogelijk is. Maar dat hoeft zeker niet zo te zijn! Onze gastblogger Stijn van Willigen vertelt je alles over eiwitten, de kwaliteit ervan en hoe je als vegetariër voldoende eiwitten binnen kan krijgen. Lees snel verder!

Lees meer
5 alcoholvrije alternatieven voor je favoriete drankje!

5 alcoholvrije alternatieven voor je favoriete drankje!

Alcoholvrij is hip! Voor bier, wijn en gin worden allemaal alcoholvrije alternatieven in een rap tempo ontwikkeld. Eerder testten wij al de alcoholvrije gin van Seedlip en Ceder’s. We besloten ons meer te verdiepen in alcoholvrije dranken en stuitten daarbij op een aantal mooie wijn & spirit alternatieven. De flessen hebben een bijzonder verhaal en zijn biologische geproduceerd. Een leuke bijkomstigheid: ze bevatten veel minder suiker en calorieën dan het gemiddelde glaasje wijn. We vonden ze in de selectie van Petit Plaisir.nl. Zie hier onze favorieten!

Lees meer
De voordelen van meal prepping en praktische tips

De voordelen van meal prepping en praktische tips

Voor de meeste mensen is de lunch op een doordeweekse dag weinig bijzonders. Een kleffe boterham of de inmiddels half geplette banaan die je die morgen in je tas hebt gegooid. Stiekem heb ik rond de middag meestal zin in iets voedzaams én lekkers. Maar ja, wie heeft de tijd om ’s ochtends vroeg al een heel scala aan keukenkunsten tevoorschijn te toveren? Ik zou natuurlijk bij een brood- of saladezaakje iets kunnen oppikken, maar ik ben vast niet de enige die zich dat niet al te vaak kan veroorloven. En als ik ’s avonds thuiskom heb ik ook lang niet altijd zin om nog uitgebreid de keukenprinses uit te hangen. Herkenbaar? De oplossing is simpel: meal prepping!

Lees meer
Amarant: wat is het?

Amarant: wat is het?

Misschien ben je amarant wel eens tegengekomen in de supermarkt. In de Zonnatura Rozemarijn & zeezout maïswafels bijvoorbeeld! Of in kleine zakjes, waarin de amarant de vorm heeft van kleine korrels. In steeds meer recepten zien wij dit ingrediënt terug, maar wat is het eigenlijk en wat kan je ermee? Wij zochten het voor je uit!

Lees meer
Wat is eiwitkwaliteit?

Wat is eiwitkwaliteit?

Eet jij vooral vegetarisch, of eet je ook geen eieren en zuivel? Je hoort mensen wel eens zeggen dat ze bizar zijn afgevallen na het volgen van een plantaardig dieet, of dat spiergroei zonder vlees eten onmogelijk is. Verre van. Onze gastblogger Stijn van Willigen vertelt je alles over eiwitten. Lees snel verder!

Lees meer
Havermoutpap met kiwi en chiazaad

Havermoutpap met kiwi en chiazaad

Ben jij tevreden met je ontbijt? Grote kans van wel, want wij Nederlanders blijken een tevreden volkje. Uit een onderzoek van Zespri kiwi’s naar de ontbijtgewoontes van Nederlands, blijkt wij best gelukkig zijn met ons ontbijt. Toch is er 19% die wel eens wat anders zou willen als ontbijt. Ook staat 23% open voor nieuwe informatie over gezond en lekker ontbijten. Hoor jij bij die groep? Probeer dan eens dit recept! Deze gezonde havermoutpap zit bomvol goede voedingsstoffen zoals vezels, vitamines en mineralen. Probeer hem nu zelf! Toch liever zin in een ontbijtbowl met fruit? Probeer dan dit recept van Zespri. 

Lees meer
Ontbijtbowl met kiwi en chiazaad

Ontbijtbowl met kiwi en chiazaad

In welk ontbijt-kamp hoor jij? Of je bent een hele snelle ontbijter, die in zo min mogelijk tijd voor het werk wat wilt eten. Of ben jij iemand die er de tijd voor neemt, die rustig thuis aan tafel van zijn ontbijt geniet? Grote kans dat jij in een van die categorieën past, want uit onderzoek van Zespri Kiwi’s blijkt dat we wel allemaal ontbijt heel belangrijk vinden. Ruim driekwart van de Nederlanders ontbijt 6 of 7 dagen per week, ondanks ons drukke bestaan!

Lees meer
Ik deed een haaranalyse-test om mijn stresslevels te meten

Ik deed een haaranalyse-test om mijn stresslevels te meten

Stress (en daarmee ook burn-out) wordt vaak afgedaan als een mentaal probleem, maar wat onvoldoende bekend is dat het voor een groot deel een fysiek probleem is. Je kunt het zien aankomen, je kunt het meten! Een verminderde werking van de bijnieren bijvoorbeeld, is overduidelijk een stress gerelateerd probleem. Als je daar niet op tijd bij bent, roepen die bijnieren je lichaam een halt toe zo vertelde Jurgen Spelbos van het Centrum voor Stressologie ons. Dus ik dacht: meten is weten! Ik ga op onderzoek naar m’n eigen stressniveau.

Lees meer

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!