Kookboek recensie: Greendelicious Kruiden
Rosa Kuijpers

woensdag 31 januari 2018
Greendelicious Kruiden neemt je mee op een culinaire reis door de wondere wereld van kruiden en bloemen. Het boek laat zien dat er per seizoen de meest heerlijke kruiden en eetbare bloemen in diverse plantaardige recepten te verwerken zijn. Dit wordt zowel in tekst als in beeld gebracht. Voor zowel de doorgewinterde tuiniers als voor de beginnende dient het boek als inspiratiebron om eigen kruiden te kweken, en er vervolgens mee aan de slag te gaan in de keuken. Het kweken van verschillende kruiden kan ontzettend leuk zijn, bijvoorbeeld op je eigen balkon, in de tuin en zelfs half in de schaduw. Het boek laat inzien dat kruiden een weldaad zijn voor álle zintuigen.

Natascha Boudewijn
De auteur van Greendelicious Natascha Boudewijn is een tuinier in hart en nieren. Zo zaait en oogst ze diverse kruiden en eetbare planten, en dat is nog niet alles, want ze bedenkt er ook graag recepten voor, kookt graag, stylt en fotografeert haar tuin vol kruiden en bloemen én gerechten. Hiermee wilt ze anderen enthousiast maken om meer te leven volgens het ritme van de seizoenen. Haar passie, enthousiasme en inspirerende tips zijn te volgen op onder andere haar blog Greendelicious, Twitter, Facebook, op diverse foodsites en natuurlijk in haar boeken.

Seizoensgebonden kruiden
Verse kruiden zijn onmisbaar in de keuken, het zijn tenslotte de grote smaakmakers in je tuin én op je bord. En dat weet Natascha Boudwijn, auteur van dit kookboek, maar al te goed over te brengen. Het bijzondere aan Greendelicious is dat alle recepten zijn ingedeeld per seizoen. Op de eerste 16 pagina's van het boek staan kruiden en eetbare bloemen die in de lente en zomer groeien, zoals goudsbloem, basilicum, munt, bergamot, dille, dropplant, citroenverbena en de kaapse knoflook. Vanaf blz 88 komen de kruiden die in de herfst en winter tot bloei komen aanbod. Hieronder vallen peterselie, koriander, dragon, bieslook, tijm, barbarakruid, salie en rozemarijn. Per kruid wordt er uitleg gegeven over de culinaire geschiedenis, het gebruik, de teelt, de standplaats en de omstandigheden waarin het kruid bloeit. Tevens staan er praktische tips in waar je veel baat bij hebt als je van plan bent om de kruiden thuis in de tuin of op het balkon te kweken. Aansluitend worden er smakelijke, seizoensgebonden recepten gedeeld waar het kruid uiteraard in is verwerkt.

Kruidige, kleurrijke recepten
De kruiden en eetbare bloemen spelen de hoofdrol in het kookboek. Vandaar dat elk hoofdstuk begint met een uitgebreide uitleg over het kruid, de teelt, de omstandigheden waarin het kruid het beste tot bloei komt en praktische tips om de kruiden thuis te kunnen telen. De recepten die daarop volgen bevatten uiteraard het kruid dat daarvoor besproken is. Dit zijn recepten zoals bijvoorbeeld; limonade van dropplant, dillechips, een kruidencouscous op pappadums, muntaardappeltjes uit de oven of wraps met goudsbloem. De uitwerking van de recepten is heel beknopt en er staat per recept een korte introductie over de plant of kruid, waarmee in wordt gegaan op de geneeskracht ervan.

Het boek Greendelicious straalt puur natuur uit, waarbij kruiden, planten, prachtige bloemen, maar ook dieren een hoofdrol spelen. De fotografie in het boek zorgt ervoor dat het naast een praktisch boek voor tuiniers, tegelijkertijd ook een inkijkboek is. De foto's van de kleurrijke kruiden en bloemen zorgen ervoor dat het ook een heerlijk boek is om er even mee op de bank te kruipen en er doorheen te bladeren. Dit komt mede door de uitgebreide beschrijving over zowel de geschiedenis, de teelt, de geneeskracht van de kruiden en de tips door welke recepten de kruiden het beste te verwerken zijn en tot hun recht komen. Kortom, een prachtig boek!

Al met al...
Of Greendelicious aan te raden is? Zeker wel! En dan met name voor de kruiden en bloemfanaten onder ons. Je hoeft absoluut geen ervaren, professionele tuinier te zijn, wilt dit boek jou aanspreken. Ook voor de beginnende tuinier, kruiden- en bloemliefhebbers onder ons is het kookboek en pareltje. Vanwege de puur natuurlijke uitstraling en vormgeving dient het boek als praktische handleiding en tegelijkertijd als fijn inkijkexemplaar. Aanrader dus!

Benieuwd geworden naar dit boek of heb je het al in je bezit? Laat ons jouw mening weten via Facebook, Instagram, Twitter of in een reactie. We horen het graag!

Greendelicious
Auteur: Natascha Boudewijn