REVIEW: Bali
Karlijn Swaen

REVIEW: Bali

dinsdag 16 november 2021
Indonesië, een land met een prachtige keuken. Misschien wel een van de meest bekende eilanden in Indonesië is Bali. In het kookboek ‘Bali’ nemen eilandliefhebber Sara en gepassioneerd kok en foodblogger Nico je mee op een magische en culinaire reis door dit veelzijdige eiland. In dit kookboek staan niet alleen maar traditionele, maar ook moderne recepten en het staat vol met inspirerende verhalen en prachtige foto’s van het eiland. Benieuwd geworden naar dit kookboek? Lees hier onze review.

Het kookboek ‘Bali’ begint met drie hoofdstukken vol informatie over het eiland. Deze hoofdstukken heten: Taste of Bali, Selamat datang, Bahan Khusus. Het eerste hoofdstuk gaat over bepaalde spots en plekken in Bali waar je heen moet gaan en moet ontdekken volgens de schrijvers. Selamat datang, ook wel ‘welkom’, is een hoofdstuk waar er wordt ingegaan op de geografie, inwoners, klimaat en natuur in Bali. Een klein geschiedenis stukje over het eiland. Bahan Khusus betekent letterlijk speciaal materiaal. Dit hoofdstuk gaat over de speciale en typerende Indonesische ingrediënten dit worden gebruikt in de keuken. Door deze eerste drie hoofdstukken te lezen, begrijp je gelijk wat Bali voor land is en hoe bepaalde ingrediënten of gerechten daar terecht of totstand zijn gekomen. Dit maakt het kookboek niet alleen leuk, maar ook nog eens leerzaam!

Na deze informatieve hoofdstukken gaan we door naar de recepten: ‘Nasi for life’, ‘Snel & lekker’, ‘Kleurrijk & gezond’, ‘Scherp, scherper, chili!’, ‘Suikerzoet & allerliefst’.
Nasi for life is een hoofdstuk waar traditionele recepten in terug te vinden zijn. Tussen de recepten door vinden we hier ook nog informatie over het eiland en reistips van Sara. Het hoofdstuk ‘snel en lekker’ is een hoofdstuk waar snacks en streetfood recepten in terug te vinden zijn. Hier worden ook pagina’s besteed om dingen te bespreken als de top 3 streetfood-markten in Bali met ook weer de nodige tips van Sara. Bij het hoofdstuk ‘kleurrijk en gezond’ komen we terecht bij de moderne recepten uit Bali. Dit doet je gelijk denken aan Instagram posts van influencers die in Bali zijn geweest. Het hoofdstuk ‘scherp, scherper, chili’ is niet te omzeilen in de Indonesische keuken. Wat bij ons zout is, is in deze keuken de chilipeper en is dan ook niet weg te denken. Hierin vinden we basisrecepten terug voor verschillende sauzen of sambals. En als laatste hoofdstuk worden de zoetigheden behandelt volgens traditionele Indonesische recepten.

Als afsluitende pagina’s bevat het kookboek ‘Bali’ een reisroute voor twee weken, uitgestippeld door Sara en Nico. Met alle persoonlijke en inspirerende verhalen over dit eiland kunnen wij al niet meer wachten om onze koffers te pakken!

Zoals eerder vermeld bevat ‘Bali’ ontzettend veel mooie foto’s van het eiland en het eten, wat het doorbladeren plezierig maakt. De hoofdstukken zijn overzichtelijk opgebouwd en de recepten staan duidelijk uitgelegd. Wel kan het door sommige lezers als rommelig worden ervaren wanneer er tussen de gerechten door pagina’s komen met informatie over het eiland. Deze pagina’s bevatten veel tekst, foto’s en is de lay-out aan de drukke kant. Dit neemt echter niet weg dat de informatie en tips die worden gedeeld er niet minder toe doen!

Bali’ is een kookboek met zowel vlees en vis als vegetarische recepten, we kunnen alleen niet zeggen dat de vegetarische recepten de overhand hebben. Wel kun je natuurlijk zelf altijd het vlees in een recept vervangen! Bij de recepten staat de Indonesische naam van het gerecht, wat een leuke touch aan dit boek geeft. Er staat vermeld voor hoeveel personen het recept is, maar helaas niet hoelang de bereidingstijd is. Koken met andere ingrediënten dan je misschien gewend bent vergt natuurlijk altijd wel iets meer tijd en de Indonesische keuken staat erom bekend dat er veel en lang wordt gekookt. Bij het kopen van dit boek kun je dit dus in je achterhoofd houden! De foto’s die bij de recepten staan beloven echter veel goeds en zijn het koken zeker waard als je het ons vraagt! Bepaalde recepten bevatten een langere ingrediëntenlijst in vergelijking tot andere recepten, maar dit zijn vaak wel weer ingrediënten die voor andere recepten kunnen worden gebruikt! Zo moet je dus misschien één keer wat meer inkopen en kun je dit de volgende keer weer gebruiken.

Dit boek is geschikt voor mensen die zich interesseren in de Indonesische keuken of van plan zijn om op reis te gaan naar Bali. Door alle reistips en informatie over dit eiland kun je dit kookboek goed gebruiken als voorbereiding van je reis! Voor volledige veganisten is dit boek misschien iets minder geschikt, maar voor flexitariërs en vegetariërs echter wel! Wij gaan alvast beginnen met onze koffers inpakken, we zien elkaar in Bali!

Ben jij benieuwd geworden naar 'Bali'? Of heb jij dit boek al in huis? Laat het ons weten in een reactie, op Instagram of Facebook. Wij zijn benieuwd!

Bali
Sara Richter en Nico Stanitzok