De vegetarische zilveren lepel is een kookboek met klassieke en hedendaagse Italiaanse recepten. Waar wij enthousiast van worden bij dit boek is dat er klassieke Italiaanse recepten instaan die je meenemen naar een geschiedenis die al eeuwen bestaat. De Italiaanse keuken is bekend over de gehele wereld en in dit kookboek worden niet alleen historische recepten gedeeld, maar worden ook de trends van nu meegenomen. Hoe goed klinkt dat? Lees hier wat we ervan vonden!

In dit kookboek staan meer dan 200 vegetarische recepten, zowel klassiekers als gerechten met eigentijdse ingrediënten! De Italiaanse keuken is nooit op vlees gebaseerd en vegetarisch eten speelt veelal de hoofdrol. In dit kookboek vormen verschillende granen en verse groenten de kern van elke maaltijd.

Dit kookboek bevat 8 hoofdstukken waarbij de recepten zijn ingedeeld in categorieën. Met deze hoofdstukken komen alle typisch Italiaanse gerechten aan bod. Na de inleiding is er een pagina besteed aan symbolen. In ‘De vegetarische zilveren lepel’ staat namelijk bij elk gerecht een symbool met de bijbehorende dieetwens, zoals glutenvrij, vegan of ‘max. 5 ingrediënten’. Hierdoor kun je heel gemakkelijk en snel een recept zoeken dat voldoet aan jouw wens. Bij elke start van een hoofdstuk is een geschreven uitleg over de geschiedenis van de gangsoort of ingrediënten. Voorafgaand aan elk hoofdstuk vind je vier informatieve pagina’s met tips en handige ingrediënten om altijd bij de hand te houden tijdens het koken van een recept uit het desbetreffende hoofdstuk. Bij elk gerecht wordt meer verteld over de herkomst of tips gegeven om het recept bijvoorbeeld vegan klaar te maken. Dit zorgt ervoor dat dit kookboek niet alleen klakkeloos recepten met je deelt, maar ook nog eens heel erg informatief is: heel leerzaam, dus!

‘De vegetarische zilveren lepel’ is een kookboek van 375 pagina’s, een flink boek dus. Dit is totaal verklaarbaar als je bedenkt dat er meer dan 200 (!!) recepten in dit kookboek staan. Elk recept is duidelijk uiteengezet en onder elke titel staat de Italiaanse benaming beschreven; een leuke touch als je het ons vraagt! De recepten zijn per hoofdstuk opgebouwd van wat lichtere gerechten naar de zwaardere voor de flinke eters.

De receptfoto’s die terug te vinden zijn in dit kookboek zijn ronduit prachtig en zonder al te veel poespas. Omdat ‘De vegetarische zilveren lepel’ is opgebouwd per gangsoort of recept is het handig doorbladeren en weet je direct wat je in welk hoofdstuk kunt aantreffen. Zoek je één specifiek recept? Achterin het kookboek zit een receptenregister waar je gemakkelijk alles terug kunt vinden. Het boek bevat twee bladwijzers in de vorm van een smal lint. Hiermee kun je telkens twee van je favoriete gerechten makkelijk terugvinden, hoe handig is dat!

De recepten in dit kookboek zijn authentiek van oorsprong, maar dan in een modern jasje. Er wordt veelal gebruik gemaakt van ingrediënten uit de gehele wereld die ook in de Italiaanse keuken steeds populairder worden. In elk hoofdstuk zijn granen en groenten de kern van elke maaltijd, zoals we dat gewend zijn van de Italianen! De nadruk ligt per recept op de regio waar het uit afkomstig is en is zo veel mogelijk seizoensgebonden. Zoals eerder gezegd staan er bij elk recept symbolen wat aangeeft of een recept glutenvrij is, vegan is of wanneer het geen zuivel bevat. Ook zijn er symbolen voor max. 30 minuten, max. 5 ingrediënten en zelfs voor moderne smaken! Kleine tip: achterin het kookboek is één pagina met opmerkingen voor bij de recepten. Hierin wordt bijvoorbeeld verteld dat boter altijd ongezouten is en knoflooktenen altijd groot. Zeker een leuke verstopte pagina!

Na het doorbladeren van ‘De vegetarische zilveren lepel’ beginnen onze kookhandjes te jeuken en zijn we helemaal opnieuw geïnspireerd. Dat kan ook bijna niet anders met het brede scala aan recepten wat hierin staan. Het allerleukst vinden wij misschien nog wel de stukjes geschiedenis die worden verteld over de eeuwenoude Italiaanse keuken of de kleine stukjes over de herkomst van een gerecht. Zo wordt onze kennis ook nog steeds breder tijdens het koken en dit doet ons voedingshart sneller kloppen!

Ben jij benieuwd geworden naar ‘De vegetarische zilveren lepel’? Of heb jij dit boek al in huis? Laat het ons weten in een reactie, op Instagram of Facebook. Wij zijn benieuwd!

De Vegetarische Zilveren Lepel
€ 47,50 | Uitgeverij Spectrum