Kookboek review: Greenfeast - lente en zomer van Nigel Slater
Enza Bom

vrijdag 01 mei 2020
Na meerdere succesvolle kookboeken waaronder de Greenfeast herfst en winter editie, heeft voedingsjournalist Nigel Slater nu ook een boek uitgebracht voor de warmere maanden. En met die heerlijke zonnestralen de laatste weken leek dit ons het perfecte moment om hier een artikel aan te wijden. Greenfeast - lente en zomer staat vol met heerlijke groenterecepten voor zonnige dagen, wij hebben er zin in!

Greenfeast
Nigel Slater is een Britse voedingsjournalist met een passie voor koken en schrijven. Naast het presenteren van verschillende BBC programma's en het werken aan documentaires heeft hij een reeks eigen kookboeken uitgebracht. De rode draad door zijn collectie is de nadruk op groenten en eenvoud. De introductie van het boek begint met een anekdote over het notitieboekje van Nigel. Hier schrijft hij al jaren alles in wat hij op een dag eet. Misschien is het hierdoor dat hij zo bewust bezig is met voeding. Door de tijd heen merkt hij op dat hij lichter en meer plantaardig is gaan eten. Niet omdat hij dit per se wilde veranderen; deze transformatie heeft zich organisch voltrokken, gewoon omdat hij zich hier beter bij voelt. Nu deelt hij een mooie bundel met plant-based gerechten die makkelijk zijn om zelf te maken. De recepten resulteren dan ook in een groen feestje op je bord!

De felrode cover met gouden 'verfspatten' trekt zeker de aandacht op de boekenplank. Leuk is dat je er bladerend door het boek achterkomt dat dit nauwkeurig gezette penseelstreken zijn, gemaakt door kalligraaf Tom Kemp. Deze illustraties komen vaker terug in zwarte inkt, en geven het boek een delicaat en eigen karakter. Verder is de opmaak heel erg basic, qua lettertype en design houdt Nigel het simpel. Dit sluit aan bij de recepten en Nigels kijk op kookkunst; zonder veel poespas. Het gaat dan ook vooral om de recepten, zonder zich te verschuilen achter een bombastische vormgeving komen deze beter uit vindt hij. De foto's zijn gemaakt door Jonathan Lovekin.

De recepten zijn recht toe recht aan, de bereidingswijzen ontwikkeld in samenwerking met romanschrijver James Thompson voor een gemakkelijke leeservaring. Het boek is een precieze weerspiegeling van Nigel's karakter: ongekunsteld en toegankelijk. De recepten zijn geschikt voor hedendaags gebruik, en makkelijk zelf te maken. Toch zien de verschillende gerechten er erg uitnodigend uit en zijn ze zeer geschikt om voor te schotelen aan bezoek.

Al met al...
... ben ik ontzettend fan geworden van dit boek. Op het eerste gezicht is het gewoon een mooi boekje voor op de plank, maar hoe meer ik erin lees hoe meer het me aanspreekt. De gerechten zijn enorm gevarieerd en er valt ontzettend veel inspiratie uit te halen. Een fantastische aanwinst voor de bescheiden plantaardige thuiskok!

Ken jij dit boek van Nigel Slater, of heb je het in je bezit? Laat ons weten wat je ervan vindt in een reactie, op Instagram of Facebook. Wij zijn benieuwd!

Greanfeast - lente en zomer
Nigel Slater