Kookboek review: Home made basics van Yvette van Boven
Sammie Eslamimoghaddam

dinsdag 26 mei 2020
Er is een nieuwkomer in de Home made reeks van Yvette van Boven! De bekende TV-kok en schrijfster komt met een nieuw boek op de markt om ons te laten zien hoe je thuis makkelijke en lekkere recepten op tafel tovert! Yvette heeft het boek geschreven voor iedereen die elke dag iets gezelligs op tafel wil zetten wat nét een beetje leuker is dan opgewarmde ingrediënten, maar niet veel lastiger is dan dat. Je leert het stap voor stap! Als je de basis onder de knie hebt, kun je steeds verder komen. In dit boek vind je makkelijke recepten voor elke dag die echt iedereen kan maken, jij dus ook! Benieuwd geworden naar het kookboek Home made basics? Lees dan snel verder!

Home made basics
Al van jongs af aan stond Yvette in de keuken. Op haar 4e stond ze al naast haar moeder op een stoel voor het aanrecht en noteerde ze de handelingen. Omdat ze nog niet kon schrijven, deed ze dit in de vorm van tekeningen. Met pijlen gaf ze dan de handelingen aan. En dit is hoe ze het vaak eigenlijk nog steeds doet. Het oorspronkelijke idee was een boek voor kinderen, maar dit is veranderd naar een boek voor álle mensen die koken leuk vinden. Ze merkte namelijk dat leeftijd niet veel zegt. Een kind van 10 kan soms beter koken dan een volwassene. Daarom is dit boek voor iedereen die het leuk lijkt!

De lay-out van dit boek is in één woord: PRACHTIG! De foto's gemaakt door Oof Verschuren maken dat het boek naar mijn smaak zo in een museum had kunnen liggen. De foto's zijn mooie sfeerbeelden en geven het boek een kunstzinnige touch. Het boek begint met een korte uitleg over de basis, zoals maten, bereidingstijden en eventueel onbekende ingrediënten. Daarnaast geeft Yvette handvaten voor plekken waar eventuele minder gangbare ingrediënten gekocht kunnen worden. De recepten worden ondersteund door mooie foto's en een aantal van de eerder genoemde tekeningen. Het is een flink boek waarin je alle basics doorloopt!

Het kookboek bevat veel verschillende recepten. Het is onderverdeeld in verschillende soorten categorieën, zoals de morgen, de middag, etenstijd, na, en het huisdier! (Zelfs aan je kat is gedacht!) De keuze is reuze en er zijn genoeg vegetarische gerechten. Daarnaast staat er bij elk recept in welk seizoen dit het beste gemaakt kan worden of dat het geschikt is voor het gehele jaar door. Een greep uit de recepten: spicy aardbeien met fetaroom, knoflooknaan, citroenpasta met zeekraal, groene risotto, sinaasappel-graansalade met halloumi of een amandel-karamel taartje. Naast deze recepten leer je ook hoe je zelf de basics maakt zoals pasta of tortilla's!

Is het een mooi vormgegeven kookboek met een ruim assortiment aan vegetarisch opties! Het is al een belevenis om door het boek te bladeren. De recepten zijn origineel en voor iedereen toegankelijk. Als je graag net even iets meer je best wilt doen om iets moois op tafel te zetten, dan is dit boek zeker een aanrader!

Ben je benieuwd geworden naar dit boek of heb je het al in je bezit? Laat ons jouw mening weten via Facebook, Instagram of in een reactie. We horen het graag!

Home made basics
Yvette van Boven