Goed nieuws! Mari Maris heeft een nieuw kookboek uitgebracht, dat boordevol vegetarische gerechten staat. Koken met groenten, dat kan Mari Maris als geen ander. Dat bewijst ze ook met haar nieuwste kookboek waar groenten in de hoofdrol staan: Maison Mari. Benieuwd geworden naar het kookboek Maison Mari? Lees hier wat wij ervan vinden.

Het allernieuwste boek van Mari Maris
Wij kennen Mari Maris als echte groentekenner en zij is dan ook geen vreemde in kookboekenland. Eerder bracht zij namelijk de Groentebijbel, de Saladebijbel en het vegetarische naslagwerk Mari plukt de dag uit. Ook heeft Mari een eigen restaurant, Jardin des Etoiles, in Frankrijk. Daar bereid ze in haar keuken verfijnde gerechten met lokale en veelal zelf verbouwde producten. Toen wij hoorden dat Mari een nieuw kookboek uit ging brengen, waren wij heel erg benieuwd, want haar enthousiaste manier van schrijven en haar altijd creatieve recepten, daar worden wij blij van. En ook dit keer is het haar gelukt: een kookboek boordevol smakelijke groentegerechten!

Het eerste wat wij lezen als wij het boek openslaan, is de volgende zin van Mari Maris: “reis door het jaar in 54 diners, kleine geschiedenislessen en grote gerechten, van soezen en mousses tot croquettes, tartelettes en bonbons”. Ik kan mij geen betere zin voorstellen om het boek te omschrijven, deze woorden dekken de lading volledig. De recepten in het boek zijn toegankelijk, bevatten duidelijke instructies én klinken stuk voor stuk ook ontzettend lekker. Wij kunnen niet wachten om te gaan koken uit het boek en verwachten ook met de feestdagen enkele pronkstukken uit het boek op tafel te zetten. Zo heeft het gerecht met Winter Postelein alvast een plekje op het Kerstmenu veroverd!

In het eerste gedeelte van het boek helpt Mari je een handje op weg in de keuken door een aantal van haar keukengeheimen prijs te geven. De praktische tips in het eerste gedeelte van het boek worden opgevolgd door het basishoofdstuk, waar basisbegrippen, recepten, kennis & techniek en een paar alternatieven centraal staan, geordend op alfabetische volgorde. De verdere inhoud van het boek is ingedeeld aan de hand van de maanden van het jaar, waar de gerechten op hun beurt als het ware zijn ingedeeld in menu’s. Binnen de menu’s zijn de smaken, structuren en de porties op elkaar afgestemd zodat je heel gemakkelijk een compleet menu op tafel kunt zetten. Mari geeft aan dat smokkelen binnen de menu’s mogelijk is, voor als je een keer minder tijd hebt, en dat het ook mogelijk is om gerechten te wisselen, mits je de algehele balans van de recepten in de gaten houdt en je binnen het seizoen blijft.

Worden wij ontzettend blij van alle heerlijke recepten en praktische tips in het boek, maar vinden wij vooral ook het basishoofdstuk erg handig. Bij twijfel kun je namelijk heel makkelijk terugvallen op dit hoofdstuk, maar je kunt er ook van leren én nieuwe dingen ontdekken. In combinatie met de complete menu’s per maand is het kookboek Maison Mari een complete gids om aan de slag te gaan met het koken van vegetarische gerechten van het seizoen. Wij zijn ontzettend blij met dit vegetarische kookboek dat een aanwinst is in de boekenkast van de vegetariër maar ook voor iedereen die meer groente of gewoon lekkere maaltijden op tafel wil zetten.

Benieuwd geworden naar het kookboek Maison Mari of heb je het al in je bezit? Laat ons jouw mening weten via Facebook, Instagram of in een reactie. We horen het graag!

Maison Mari
Mari Maris