Donna Hay, bekend als de Australische voedselstylist en schrijfster, en van haar populaire kook televisieprogramma Fast, Fresh en Simple. Donna Hay heeft in totaal 25 kookboeken geschreven waarvan er wereldwijd wel 6 miljoen exemplaren zijn verkocht. Haar nieuwste kookboek; Basics to Brillianceis wederom een musthave voor in je keukenkast. Naast de kookboeken heeft Donna Hay haar eigen website, een kookmagazine en een productlijn opgezet.

Donna Hay
De Australische voedselstyliste en schrijfster is onder andere bekend geworden door haar creatieve recepten, kookboeken, die allemaal even gestyled en gelikt zijn. Donna Hay heeft nog maar net haar nieuwe kookboek uitgebracht; Basics to Brilliance, en is alweer bezig met het schrijven van haar nieuwste exemplaar. In Australië domineerden haar laatste boeken de bestsellerlijsten: Fresh and Light (2012), the new classics (2013), the new easy (2014) en life in Balance (2015). Haar televisiekook boekshows, inclusief een nieuwe achtdelige serie gebaseerd op basics to brilliance, hebben haar kenmerkende stijl tot leven gebracht voor kijkers in meer dan 17 landen. Naast haar kookboeken heeft Donna Hay haar eigen productlijn ontworpen.

Puur natuurlijke ingrediënten
Het kookboek Basics to Brilliance is gevuld met wel 400 smakelijke recepten, die allemaal opgebouwd vanuit een basisrecept. De focus in het boek ligt op seizoensgebonden gerechten, waarin met name natuurlijke ingrediënten worden gebruikt. Groenten en fruit spelen de hoofdrol in elk recept. In het boek vind je namelijk tientallen basisrecepten, die eigenlijk iedereen onder de knie moet leren krijgen om goed te kunnen koken. De uitleg hiervan is zeer beknopt en stap voor stap beschreven. Vervolgens legt ze heel goed uit hoe je door middel van bepaalde smaakaanpassingen de meest creatieve en smaakvolle gerechten kan maken. Met slechts 1 van de basisgerechten die in het boek staan kan je eindeloos experimenteren en variëren.

De recepten van het boek zijn opgedeeld in de rubrieken: hartig, onmisbaar, zoet en aan het einde van het boek zit er een woordenlijst en register toegevoegd. In deze woordenlijst en register staat expliciet uitgewerkt welke soorten groenten en ingrediënten er in alle recepten zijn verwerkt. De opbouw van de recepten is als volgt; aan het begin van een hoofdstuk staat in stappen uitgelegd hoe het basis recept gemaakt dient te worden. Deze stappen zijn heel gemakkelijk te volgen. Vervolgens wordt er per recept expliciet uitleg gegeven over de extra toevoegingen en bijzonderheden van een recept. Na de ingrediënten lijst, de beschrijving van het recept staat er tevens een voetnoot. Deze voetnoot is ervoor om te laten weten op basis van welke basisingrediënt het recept bestaat. Zo staat er bijvoorbeeld bij de beschrijving van het recept voor; koekjessandwiches met karamel dat het recept begint met uitgerolde koekjesdeeg. Super handig, omdat je zo precies weet hoe je de basis van het recept maakt, en daarna hoef je enkel en alleen te variëren om het recept af te maken. Ook staat er per beschrijving een tip, waarin extra bijzonderheden worden aangegeven.

Layout
Over de layout van het boek is in een woord; prachtig. De foto’s van de gerechten in het boek zijn fantastisch mooi. Het water loopt je werkelijk in je mond bij het zien van de fotografie. Van de zoete baksels, de warme gerechten en nagerechten. Voor het oog alleen al is het boek om te smullen. De foto’s geven een goed beeld weer van de persoonlijkheid van Donna Hay, haar eigen stijl en de puurheid van de gerechten en ingrediënten die in de gerechten worden gebruikt komen heel duidelijk naar voren in de layout, fotografie en vormgeving van het boek.

Al met al is het boek een echte musthave in je kookboekenkast. Naast het feit dat je er ontzettend veel baat bij zult hebben voor het opdoen van inspirerende recepten, voor zowel hartige, onmisbare en zoete gerechten, is het kookboek ook alleen al prachtig om te zien. De foto’s in het boek stralen persoonlijkheid, creativiteit en buitengewoon ontzettend veel goede ‘smaak’ uit.

Benieuwd geworden naar dit boek of heb je het al in je bezit? Laat ons jouw mening weten via Facebook, Instagram, Twitter of in een reactie. We horen het graag!

Basics to Brilliance
Donna Hay
Uitgever: Spectrum
IBAN: 9789000356829
Prijs: €35,-

Kookboekrecensie: Basics to Brilliance van Donna Hay
Het nieuwste kookboek van Donna Hay is; Basics to Brilliance. Net als haar 25 eerder geschreven kookboeken, is dit boek wederom een zeer groot succes geworden, en is het een musthave voor in je keukenkast. Naast de kookboeken heeft Donna Hay haar eigen website, een kookmagazine en een productlijn opgezet.