Ontdek het nieuwste kookboek van Sam Loman: Happy recipe! Een feelgood boek vol recepten waarin de focus ligt op lichaam en geest. Sam is illustrator, auteur en vormgeefster en is al sinds jonge leeftijd bezig met gezondheid. Tijdens haar masterstudie deed Sam onderzoek naar medische illustratie en volgde hierbij de opleiding tot voedingsdeskundige, natuurvoedingsadviseur en orthomoleculaire suppletie. In dit boek vind je meer dan 75 recepten die een ondersteuning bieden op je hormonen, immuunsysteem, hersenen, leverfunctie en darmen. Lees hier onze review over Happy recipe!

Zoeken naar mogelijkheden
Sam vertelt in haar boek over haar secundaire bijnierschorsinsufficiëntie aandoening. Dit betekent dat Sams lichaam het stresshormoon cortisol niet aanmaakt. Hierdoor word je gevoeliger voor stress en ontstekingen. Rust, regelmaat en gezonde voeding is daarom erg belangrijk, Sam hoeft dan namelijk minder medicatie bij te slikken waardoor ernstige bijwerkingen op lange termijn worden voorkomen. Toen ze dit als uitgangspunt voor haar kookboek nam, kwam ze uit bij recepten die glutenvrij, eivrij, koemelkvrij, notenvrij, vegetarisch en vegan zijn. Door Sams voedselovergevoeligheid kan zij veel niet eten, en met dit boek laat ze zien dat je ook dan van hele smaakvolle gerechten kunt genieten.

Voorbereiding
Sam pleit in de voorbereidende fase dat ‘rust’, ‘verbintenis’ en ‘niets moeten’ niet vergeten moeten worden. De boodschap van deze pijlers draait erom dat rust erg belangrijk is om je hoofd en lichaam een pauze te geven zodat ze kunnen herstellen en weer optimaal kunnen functioneren. Denk bijvoorbeeld aan slaap en kleine oplaadpunten gedurende de dag zodat het lichaam gezond blijft en je cognitief kunt blijven presteren. Het stukje verbintenis gaat over daadwerkelijk de tijd nemen om naar iemand te luisteren. De aandacht krijgen en geven voor andermans en ons eigen verhaal zorgt voor contact en het gelukshormoon oxytocine en daar worden we weer blij van. Contact met personen en de natuur brengt je rust en verbintenis, waardoor je weer in balans komt met jezelf. Met het laatste punt, ‘niets moeten’, kaart Sam aan dat je dus ‘NIETS moet’. Het jezelf opleggen van taken, activiteiten of iets anders, geeft stress en zorgt voor onrust. Met Sams tips en adviezen kom je uiteindelijk op een punt waarop koken en meal preppen geen uitdaging meer is!

Met meer dan 75 kleurrijke en smaakvolle recepten laat Happy recipe zien dat koken geen moetje is maar juist voor veel plezier zorgt. De recepten zijn onderverdeeld in busy weekdays, de snelle recepten voor een drukke werkweek, de slow weekends voor het opladen, de brain food recepten voor een stressvolle studie- of werkweek, de guilty pleasures, comfort food en the basics.

Happy recipe is naast een kookboek ook een boek met een pakkend verhaal over Sams ervaring met voeding en het ondersteunde effect van voeding bij haar secundaire bijnierschorsinsufficiëntie. Het is een inzichtelijk boek dat je ervan bewust maakt hoe kwetsbaar het lichaam is en hoe belangrijk het is om je lichaam te onderhouden met behulp van een gezonde levensstijl.

Ben jij benieuwd geworden naar Happy recipe? Of heb jij dit kookboek al in huis? Laat het ons weten in een reactie, op Instagram of Facebook. Wij zijn benieuwd!

Happy recipe
Sam Loman