De zusjes Pauline en Annika kennen we natuurlijk allemaal wel van het foodplatform uitpaulineskeuken.nl. Als mede-blogfanaten vinden wij het helemaal leuk dat deze twee vrouwen een nieuw kookboek hebben uitgebracht: ‘Lekker makkelijk’. Doordat zij zelf de afgelopen jaren merken dat ze tijd tekort komen, is dit kookboek tot stand gekomen. Het mag in dit kookboek wel wat makkelijker, sneller en simpeler volgens Pauline en Annika en daarom delen ze meer dan 100 simpele en snelle recepten voor elke dag. Wij denken dat iedereen zich wel kan aansluiten bij deze filosofie en iedereen erg benieuwd is naar dit kookboek. Lees hier onze review!

Dit kookboek begint met een pagina vol met handige basics. Hierin wordt besproken welke maatstaven gehanteerd worden in dit kookboek, wat de icoontjes bij de recepten betekenen en wat volgens de zusjes handig is om op voorraad te hebben in huis.

De recepten in het kookboek zijn onderverdeeld in 6 hoofdstukken met allemaal hun eigen onderwerp. In het eerste hoofdstuk staan alle gerechten onder de categorie ‘snel klaar’, deze recepten variëren van salades tot spaghetti en burgers. In hoofdstuk twee worden gerechten behandeld die maar zes ingrediënten bevatten. Dit is natuurlijk altijd fijn, want we kennen allemaal recepten met eindeloze ingrediëntenlijsten. Hoofdstuk drie is een hoofdstuk met enkel en alleen ovengerechten. Ovengerechten zijn ideaal voor de drukke dagen, omdat je tijdens de oventijd de keuken al kan opruimen of nog even snel de was kan opvouwen. Helemaal volgens de filosofie van dit kookboek dus! Hoofdstuk vier is het ‘simpel’ hoofdstuk, waarbij rekening is gehouden met het feit dat je simpel kan koken, maar niet hoeft in te leveren op kwaliteit. Dit is een hoofdstuk wat voor elk niveau thuiskok geschikt is, super prettig! Natuurlijk kunnen in dit kookboek de hoofdstukken ‘comfort food’ en ‘feest’ niet ontbreken. Zo kun je voor elk moment en elke gathering een lekker en makkelijk recept op tafel zetten. Over feest gesproken: de zusjes Pauline en Annika hebben ook gedacht aan de zoete lekkernijen. In het hoofdstuk ‘zoet’ worden heerlijke, maar toch simpele, bakgerechten met je gedeeld.

Aan het eind van dit kookboek worden ook nog enkele basisrecepten met de lezers gedeeld, want hier kan je er nooit genoeg van hebben. Met deze basisrecepten kan je eindeloos variëren en dit maakt dit kookboek niet alleen lekker makkelijk, maar ook functioneel. Het laatste hoofdstuk in dit boek is een FAQ, wat staat voor: Frequently Asked Questions. Pauline en Annika krijgen op hun blog natuurlijk veel vragen binnen en in ‘Lekker makkelijk’ hebben ze de meest voorkomende gebundeld in dit hoofdstuk, erg informatief.

De lay-out van dit boek is simpel en structureel, wat goed past bij het hoofdthema. De foto’s zijn allemaal in dezelfde sfeer gefotografeerd en door het gebruik van dezelfde kleurpatronen brengt het rust in het kookboek. De recepten zijn overzichtelijk beschreven en bevatten hier en daar een tip passend bij het recept. Door de icoontjes voor vega, glutenvrij en lactosevrij kun je snel zien of een recept past bij jouw dieetwens. De bereidingstijden staan vermeld bovenaan de recepten, zodat je op drukkere dagen goed kunt zien welke recepten niet te lang duren. ‘Lekker en makkelijk’ is een kookboek die antwoord kan geven op de vraag: ‘wat eten we vandaag?’.

In ‘lekker makkelijk’ worden meer dan 100 recepten met de lezer gedeeld. Deze variëren van pasta’s tot curry’s, soepen en ga zo maar door. Er staat voor ieder wat wils in! De ingrediëntenlijsten zijn kort en simpel en er wordt alleen maar gekookt met ingrediënten die te vinden zijn in de supermarkt. Dit maakt het toegankelijk en hoef je geen hele winkelmarathon te houden om alle benodigdheden te verzamelen. Zo kun je op drukke dagen uit werk snel langs de supermarkt om vervolgens in een handomdraai een voedzaam gerecht op tafel te zetten. Het merendeel van de recepten is vegetarisch en bij de recepten die vlees of vis bevatten, kunnen makkelijk vervangers worden gebruikt.

‘Lekker makkelijk’ is een kookboek dat voor iedereen geschikt is en past bij de drukke levens van tegenwoordig. Het is de perfecte oplossing om snel en simpel een voedzaam gerecht op tafel te zetten, of dit nu voor jou alleen is of voor eters die bij jou langskomen. Geef je een feestje, maar heb je geen zin om uren in de keuken te staan? Dan is het hoofdstuk ‘feest’ helemaal voor jou geschikt. Dit kookboek is een aanrader voor iedereen die soms te weinig tijd heeft om voor zichzelf te koken en is dé oplossing om minder pizza’s te bestellen! 😉!

Ben jij benieuwd geworden naar ‘Lekker makkelijk’? Of heb jij dit boek al in huis? Laat het ons weten in een reactie, op Instagram of Facebook. Wij zijn benieuwd!

Lekker makkelijk
Pauline en Annika Weuring