We worden steeds vaker met de gevolgen van klimaatverandering geconfronteerd. Wat kunnen we eigenlijk doen, naast het minderen in vleesconsumptie, om een steentje bij te dragen aan onze wereld? Onlangs verscheen het boek Red de wereld in 365 dagen van Saartje en Elisabeth van Houtte. Dit boek is een echte must-have als je graag wat duurzamer wilt leven en daar vertellen we je graag meer over!

Zusjes Saartje en Elisabeth van Houtte
Saartje en Elisabeth zijn zusjes die zijn opgevoed door een milieuwetenschapper. Van jongs af aan werd ecologie er met de paplepel ingegoten. Dit heeft er ook voor gezorgd dat zij gedurende hun leven heel wat kennis op hebben gedaan om zo milieubewust mogelijk te leven. Saartje is kunstenares in Barcelona en volgde de opleiding Permacultuur, nu probeert zij zo zero waste mogelijk te leven. Elisabeth studeerde af in milieu-economie en besteedt haar tijd aan veganistisch koken en leuke DIY-projecten. Samen schreven zij dit boek vol met ecologische tips, en voor elk verkocht exemplaar laten de auteurs een boom planten door Trees for the Future.

Waar gaat Red de wereld in 365 dagen over?
Eigenlijk zegt de titel het al, maar dit boek is een praktisch jaaroverzicht waarin er voor elke dag een weetje, tip of lekker duurzaam recept voor je klaarstaat. Of het nou gaat om grote of kleine veranderingen, dit boek is geschreven voor ieder die graag een bijdrage wil leveren. De tips, recepten en DIY-projecten zijn ontzettend gevarieerd, denk bijvoorbeeld aan een recept voor vegan haverkoekjes of instructies voor het maken van je eigen koffiezeep. Daarom is dit boek niet alleen bestemd voor de echte zero wasters, maar ook voor de mensen die zich graag willen ontwikkelen op het gebied van duurzaamheid.

Elke maand een nieuw thema
Saartje en Elisabeth weten maar al te goed hoe je duurzaam je leven moet leiden, maar wat zij erg leuk aanpakken in hun boek is dat zij bij elke maand een thema centraal stellen. Bij de aanvang van elke nieuwe maand wordt er een nieuw thema in het zonnetje gezet waarbij Elisabeth en Saartje de lezers een kijkje geeft in hun eigen leven. Hier geven ze jou ook meer info over het belang van het thema, hoeveel kan je bijvoorbeeld besparen met een veggie maand? Wat centraal blijft staan in deze thema’s is dat duurzaam niet moeilijk, duur of tijdrovend hoeft te zijn. Saartje en Elisabeth laten je namelijk zien hoe je het allemaal een stuk simpeler maakt; je leven wordt milieubewuster, eenvoudiger én goedkoper! Probeer namelijk te genieten van de kleine dingen en denk bijvoorbeeld na over hoe jouw opa en oma vroeger leefdenAlleen met deze tips kom je al een heel eind!

Welke stappen kan je ondernemen?
De tips van deze duurzame zusjes zijn enorm uiteenlopend, en dat is ook net het leuke aan dit boek! Heb je geen tijd om elke dag aan de slag te gaan, dan kan je deze tips en tricks nog bewaren voor een ander moment want de meeste tips zijn het hele jaar (of seizoen) rond toe te passen. Zo vind je in het boek tuiniertips, duurzame alternatieven, recepten met seizoensproducten en gezonde plantaardige recepten met pure producten. Saartje en Elisabeth maken het dus super toegankelijk om je niet-duurzame gedragingen te veranderen om je milieu-impact te verlagen, en sommige swaps zijn super klein! Wist je bijvoorbeeld dat je je make-up remover kan vervangen door pure kokosolie? Werkt als een tierelier en het geeft je een mooie glow.

Dit is een heel leuk boek voor iedereen die graag z’n milieu-impact wil verkleinen. Red de wereld in 365 dagen is een hele praktische handleiding over hoe jij kleine, maar ook grote veranderingen kan maken om duurzamer in het leven te staan. Je zal niet alleen duurzamer gaan leven, maar ook een hoop geld besparen! Dat is altijd mooi meegenomen als je het aan ons vraagt! 😉

Ben jij benieuwd geworden naar dit boek? Of heb je het zelfs al gelezen? Laat het ons dan weten in een reactie op de website, op Instagram of Facebook. Wij zijn enorm benieuwd!

Red de wereld in 365 dagen
Saartje en Elisabeth van Houtte