Naomi Annand neemt je met haar boek ‘Yoga: de balans op de mat en in je leven’ mee op reis naar wat yoga voor jou kan betekenen. Naomi beschrijft dat yoga in alle facetten van het leven een rol kan spelen: spiritualiteit, filosofie, moraliteit, compassie, de reis naar jezelf en liefde. Het doel van dit boek gaat in principe over de focus van de lichamelijke beoefening, omdat dit voor de meeste mensen de eerste stap in yoga is. Dit boek richt zich op deze eerste stap: mindfulness in beweging.

Het begin
Als je begint met yoga, zijn er een paar dingen waar je op moet letten: kleding, attributen (denk aan schuimblokken), wanneer je beter niet aan yoga kan doen, waarschuwingssignalen, zwangerschapsyoga, eten en drinken en wat te doen na een yoga sessie. Na dit hoofdstuk gaat Naomi in op verschillende houdingen in de yoga zoals Asana’s, Vinyasa’s en Slow Flow met foto’s en instructies. De houdingen worden in overzichtelijke hoofdstukken uitgelegd met aanvullende opmerkingen en tips om je houding hierin te verbeteren. Bij sommige houdingen en oefeningen wordt er nog een stukje ‘overgang’ beschreven, bijvoorbeeld van de zogeheten plank houding toewerken naar de Cobra of Sfinx houding.

Afsluitende rusthouding & ademhalingsoefeningen
De ademhaling staat centraal bij yoga. Ook wel ‘het hart van de dynamische practice’. Je ademhaling staat centraal bij meditaties en is de duidelijkste weg naar werkelijke belichaming. De oefeningen uit het boek kan je overal doen, op een matje of in de trein, het gaat om de aandacht en focus die je hieraan geeft. Ademhalingsoefeningen en rusten na een yoga sessie zijn dus net zo belangrijk als het uitoefenen van de practice zelf. Daarbij is het volgens mij ook erg fijn om te leren ontspannen in drukke situaties of een drukke omgeving.

Het boek heeft een rustige uitstraling met niet al teveel poespas. Eigenlijk hoe we yoga ook zien: rust en ontspanning. Deze eigenschappen zien we terug in het boek, wat het prettig maakt om erdoorheen te bladeren. Je ziet dat het boek weloverwogen is ingedeeld met de opbouw en afbouw van yoga.

Het boek dient als een ware gids voor zowel een beginnende als een ervaren yogi. Naast de bewegingen en houdingen zijn er ook oefeningen uitgelicht voor ademhaling, rust, slaap en meditatie. Kortom, een mooi boek als je van yoga houdt, of je er graag in wilt verdiepen!

Ben jij benieuwd geworden naar Yoga: balans op de mat en in je leven? Of heb jij dit boek al in huis? Laat het ons weten in een reactie, op Instagram of Facebook. Wij zijn benieuwd!

Yoga: balans op je mat en in je leven
Naomi Annand