In het kookboek Weten van (h)eerlijk eten laat Rineke Dijkinga, orthomoleculair en natuurgeneeskundige, zien hoe wij door middel van eten onze gezondheid positief kunnen beïnvloeden. Want gezondheid is niet iets wat je overkomt, je kunt er actief aan werken. Dus neem verantwoordelijkheid voor je voeding en word bewust gezond!

Neem je gezondheid in eigen hand
Voeding vormt het fundament van ons bestaan, daar gelooft Rineke in. De kwaliteit van leven is afhankelijk van de kwaliteit van voeding. Daarom wil zij met Weten van (h)eerlijk eten de nodige inzichten bieden en hulp verschaffen om door middel van je voeding dagelijks aan je eigen gezondheid te bouwen. Ons leven is immers niet vervangbaar en daarmee ons belangrijkste goed. Een goede gezondheid is hierbij essentieel.

De beste dokter staat in de keuken
De laatste jaren wordt onze kennis over voeding overschaduwd door wat de reclame erover zegt. Hierdoor weten we eigenlijk nog maar heel weinig over voeding en wat het met ons lichaam doet. Waarom hebben we angst voor vet? Waarom worden we dikker ondanks dat we streng dieten? Waarom wil onze cholesterol of bloeddruk niet zakken? Vragen die Weten van (h)eerlijk eten ons helpt te beantwoorden. Het boek geeft een kijkje achter de schermen van ons lichaam en onze voeding, zodat we kunnen begrijpen wat ons lichaam nodig heeft en we voortaan zelf lichaam en geest door de juiste voeding kunnen ondersteunen. Weten van (h)eerlijk eten helpt ons eigen dokter te zijn in de keuken!

iconen-boek-2-rineke-dijkinga-klein

Wat heeft ons lichaam nodig?
Weten van (h)eerlijk eten begint met een beknopte uitleg over de achterliggende gedachte van het kookboek. Alle recepten zijn gebaseerd op de paleo-gedachte dat we terug moeten naar onze oervoeding. Volgens deze theorie veranderen onze genen niet of nauwelijks in de loop der tijd waardoor onze genen nog steeds zijn ingesteld op de voeding van duizenden jaren geleden, toen wij nog jager en verzamelaar waren. Dit betekent dat ons lichaam nog steeds het best gedijt op deze oervoeding: zuiver, niet geraffineerd, zoveel mogelijk biologisch, zonder bewerkingen en zonder moderne toevoegingen. In de praktijk betekent dit voor de vegetariër vooral groenten en fruit, noten, zaden, glutenvrije granen, kruiden en eieren, en geen suikers, zuivelproducten, granen, peulvruchten en kunstmatige toevoegingen. Door zo te eten is ons lichaam in staat onze voeding optimaal om te zetten in energie waardoor storingen met lichamelijke neveneffecten achterwege blijven. Optimale biochemie in onze cellen betekent optimale gezondheid, want goede, gezonde en volwaardige voeding beïnvloedt alle processen in ons lichaam. Zo bewijs je je gewicht, gezondheid en energie elke dag een dienst!

In de praktijk
Weten van (h)eerlijk eten staat vol met recepten voor alle momenten van de dag, ingedeeld in ontbijt, beleg, maaltijdsalades, soepen en diversen, voorafjes, diners, tussendoortjes, desserts en borrelhapjes. In nagenoeg alle recepten is een combinatie gemaakt van eiwitten, gezonde vetten, langzame koolhydraten en vezels. Deze eiwitten worden ook ingevuld door vis- en vleesrecepten, het kookboek is dus beslist niet uitsluitend vegetarisch, maar het vinden van een goede vervanging is eenvoudig wanneer je de gedachte achter de recepten begrijpt en de structuur van onze oervoeding kent. Bij ieder recept wordt door middel van een icoontje aangegeven of het om preventie gaat of voor welke klachten en symptomen het geschikt is. Tot slot staat het boek vol met praktische adviezen om deze gezonde en bewuste leefwijze haalbaar en betaalbaar te houden. Dus iedereen kan het en Weten van (h)eerlijk eten is de start.

De recepten
De recepten uit Weten van (h)eerlijk eten laten zien binnen de grenzen van onze oervoeding en tal van mogelijkheden zijn. Mijn favorieten: amandel- of hazelnotenbrood, boekweitterrine, havermuesli, rogge ontbijtkoek, pap van quinoa, daslookpesto, avocado op vele manieren, walnotentapenade, cum laude salade, sereh-zilvervliesrijstsalade, vegetarische eiwitbom, vijf-kleuren-spinazie-salade, boekweit-brandnetelpannenkoek, tuinbonenomelet, knolselderij-pompoensoep, brandnetelsoepje, venkelvoorafje, aubergines met geitenkaas, dinerpannenkoek, pizzolet, bananen-citroencake, chocoladetaart zonder suiker, kokoskoekjes, havermoutkoekjes, mueslireep, abrikozenijs en gezonde eiersalade. Bij ieder recept staan bovendien gezondheidstips over de invloed van de ingredienten op je lichaam en het effect op aandoeningen en ziektes. Zo is de uitkomst van ieder recept niet alleen een heerlijk gerecht maar ook het begin van een goede gezondheid.

Wetenswaardigheden over voeding
Weten van (h)eerlijk eten sluit af met ruim tachtig pagina’s wetenswaardigheden over voeding. Hier vind je een antwoord op iedere vraag en uitgebreid de theorie over het biochemisch effect van onze voeding op onze lichaam en zodanig op onze gezondheid. Van ieder voedingsmiddel van A tot Z is schematisch aangegeven wat de eigenschappen van het voedingsmiddel zijn, tips voor het gebruik ervan en wat het gezondheidseffect ervan is. Ook wordt er uitgebreid gesproken over de glycemische lading van voedingsmiddelen, oftewel de mate waarin de bloedsuikerspiegel stijgt na het eten van dit product. Hoe lager deze GL, hoe beter. Tot slot wordt er aandacht besteed aan de zuurtegraad van onze voedingsmiddelen, vetten, antioxidanten, vrije radicalen en ORAC-waardes. Dit zijn essentiele onderwerpen als je je gezondheid zelf in de hand wil hebben en wil weten wat je eet.

Dit maakt Weten van (h)eerlijk eten tot een ware handleiding voor een gezond én lekker leven. Want het kan allebei en wie wil dat nu niet? Met Weten van (h)eerlijk eten verwen je je lichaam van binnen en van buiten en geef je het waarvoor het gemaakt is. Je lichaam geeft jou gezondheid terug.

Weten van (h)eerlijk eten
Rineke Dijkinga
Succesboeken
ISBN 978 90 8182 150 6
Prijs 21,50

weten-van-(h)eerlijk-eten---rineke-dijkinga[0]

Summary
recipe image
Recipe Name
Weten van (h)eerlijk eten
Published On

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!