Print Friendly, PDF & Email

Eerder noemden we sprouten al als één van de vegetarische trends van 2016. Gesproute producten worden steeds populairder en worden ook steeds beter verkrijgbaar. Het klinkt misschien onbekend, maar grote kans dat jij dit vroeger hebt gedaan! Zaadjes in natte watjes stoppen en wachten maar tot het kleine plantjes werden. Het eten van deze kiemen is super gezond. Hoe dit precies werkt en wat de voordelen zijn, gaan wij je uitleggen!

Wat is sprouten?
Bij sprouten, ook wel kiemen genoemd, laat je zaadjes ontkiemen tot jonge ‘plantjes’. Kiemen zijn de ‘spruiten’ van zaadjes. De bekendste kiemen zijn tuinkers, taugé en alfalfa. Door de combinatie van water en warmte wordt het zaadje, zoals een graankorrel, omgezet in een kiem. Dit is de fase voordat het een jong plantje wordt. Hierbij begint er een kiem, het begin van een plantje, uit het graan te groeien. Een deel van het zetmeel dat in de graankorrel zit, gaat in de kiem zitten. Hierdoor verandert de samenstelling van de korrel en komt er ruimte vrij voor vitaminen, mineralen en eiwitten. Als het graan vervolgens weer wordt gedroogd verdwijnt de kiem, maar is het graan knapperiger en beter verteerbaar. Ook neemt de hoeveelheid goede stoffen die in de zaden zitten tijdens het ontkiemen dus toe. Sprouten zorgt er dus voor dat de kiemen belangrijke voedingsstoffen bevatten, die heel gezond zijn!

Waarom sprouten?
Het eten van kiemen kan dus heel gezond zijn, doordat ze goede stoffen bevatten. Naast dus veel voedingsstoffen, bevatten ze een hoop anti-oxidanten die slechte stoffen in ons lichaam onschadelijk maken. Ook zitten er veel vitaminen, mineralen, eiwitten, enzymen, vezels en nucleïnezuren (dat we nodig hebben voor celgroei) in, stoffen die ons lichaam goed kan gebruiken. Daarnaast zijn de kiemen makkelijk verteerbaar, doordat ze tijdens het ontkiemen al zijn ‘voorverteerd’. Hierdoor kan ons lichaam de voedingsstoffen er beter uit halen. Kiemen zijn dus echte superfoods!

Hoe doe je het?
In principe kan je met alles dat ‘leeft’ sprouten. De zaadjes die ontkiemen kunnen noten, granen, bonen, peulvruchten of groenten zijn. Denk aan quinoa, kikkererwten, linzen, gierstkorrels en broccolizaad. Deze zaadjes zelf kiemen is heel eenvoudig! Volg dit stappenplan van Natuur Diëtisten en geniet van je zelf gemaakte superfoods! Hiervoor heb je nodig: een grote pot (een weckpot of jampot), water, een katoenen doek en de zaadjes.

Stap 1: Spoel het zaad met water af. Doe vervolgens de zaadjes in de pot en bedek ze met een paar centimeter afgekoeld gekookt water. Dek de pot af met de doek, doe er een elastiek om en laat de pot een nacht op een warme, donkere plaats staan.

Stap 2: Spoel de volgende ochtend de zaadjes af met koud water. Laat deze goed uitlekken, anders verrotten ze. Zet het vervolgens terug in het donker. Herhaal dit twee keer per dag tot het zaad gaat kiemen. Als de zaadjes gaan kiemen, zet de pot dan in een hoek van 45 graden zodat de kiemen omhoog kunnen groeien.

Stap 3: Zet vervolgens de pot enkele uren in de zon op de vensterbank, en ze zijn klaar! Eet ze op in een salade, als beleg op brood of experimenteer ermee in een roerbakgerecht. Handig om te weten: de kiemen kan je 2 tot 3 dagen luchtdicht in de koelkast bewaren.

Heb jij al mooie sprouts op je vensterbank zijn of wil je ermee aan de slag gaan? Heb je tips voor ons? Laat het ons weten in een reactie op dit artikel of in een berichtje via Facebook, Instagram of Twitter. We zijn altijd benieuwd naar jouw verhaal!

Summary
Sprouten: wat is het?
Article Name
Sprouten: wat is het?

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!