Boerenkool: lokaal superfood
4.5 (90%) 2 vote[s]

Eén week per maand zet ik een groente in het zonnetje. Een week lang onderzoek ik deze groente en kook ik dagelijks een nieuw recept. Zo ken je aan het einde van die week de oneindige mogelijkheden van deze groentesoort. Deze maand is mijn keuze gevallen op boerenkool, omdat dit onze lokale superfood is die iedereen moet kennen!

Boerenkool is hip
Sinds kort is boerenkool weer helemaal hip. Restaurants uit het hoogsegment verkopen het als trendy groenten verwerkt in een diversiteit aan gerechten. Dit komt door de nieuwe status van boerenkool als ons lokale ‘superfood’. Hier worden voedingsmiddelen mee bedoeld die, zoals de naam al zegt, supergezond zijn doordat ze buitengewone hoeveelheden voedingsstoffen bevatten. De meeste superfoods komen echter uit inheemse gebieden, waardoor de superkracht voor onze wereld zelf te betwijfelen valt. Bij de boerenkool van eigen bodem hoeven we daarvoor niet bang te zijn, dubbel super dus!

Boerenkool is supergezond
100 gram boerenkool bevat 36 calorieën, 5 gram vezels, 15% van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid (DAH) calcium en vitamine B6, 40% magnesium, 180% vitamine A, 200% van de DAH vitamine C en 1020% van de DAH vitamine K. Ook bevat het mineralen als ijzer en kalium. Het eten van boerenkool kan je cholesterol verlagen. Daarnaast heeft boerenkool nog veel meer goede eigenschappen. Zo zorgt Vitamine K, samen met calcium, voor sterkere botten. Ook zit Boerenkool vol met anti-oxidanten. Ze verbeteren je huid, gaan veroudering tegen en verlagen het risico op kanker. De vitamine C in boerenkool verbetert je immuunsysteem en boerenkool werkt ontstekingsremmend. Tot slot bevat boerenkool meer ijzer dan rundvlees. Voor vegetariërs en veganisten ideaal dus!

Boerenkool is duurzaam
Naast de vele voordelen die boerenkool biedt voor de gezondheid is het ook nog eens duurzaam. Het is niet alleen de meest milieuvriendelijke superfood die wij kennen, maar van alle koolsoorten ook nog eens het gemakkelijkst te telen en het meest winterhard. Bovendien is boerenkool al in zo’n zestig dagen rijp voor consumptie, dus we kunnen er zoveel van eten als we willen! Dat is niet alleen goed voor onszelf, maar ook voor de wereld om ons heen.

Experimenteren met boerenkool
Doordat boerenkool (‘kale’) in Amerika al langer ‘hot’ is, wordt daar volop geëxperimenteerd met onze lokale vriend. Zo ontdekte ik binnen enkele muisklikken tientallen variaties van recepten waarvan ik het bestaan niet had durven vermoeden: rauwe boerenkool in salades, smoothies, smeersels, quesedilla’s, patties, lasagne en noem maar op. Combinaties waarmee je jezelf en menigeen kan blijven verrassen. Bereid je voor op de ongelimiteerde mogelijkheden van onze smakelijke superfood boerenkool!

Summary
recipe image
Recipe Name
Boerenkool: lokaal superfood
Published On

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!