Print Friendly, PDF & Email

De hele Trager Methode is gebaseerd op vijf principes die in iedere oefening terugkomen en zo uiteindelijk onderdeel zullen worden van je dagelijks leven. Deze vijf principes helpen om meer lichaamsbewustzijn te creëren en zo lichaam en geest met elkaar te verbinden. Jessie legt het uit.

Trager principe I: gewicht ervaren
Het eerste principe noem ik ‘je gewicht ervaren’. Een goede manier om dit te doen is door met je benen iets wijdt te gaan staan en rustig je gewicht van je ene voet op je andere voet te laten zakken. Om en om. Op het moment dat je je gewicht verplaatst komt je andere voet iets van de grond. Doe dit een tijdje dan merk je dat je rustiger wordt in je hoofd en je beter bewust wordt van je lichaam, het gewicht van je lichaam en de zwaartekracht.

Trager principe II: vloeiende beweging
Het tweede principe staat in verband met het eerste principe, ‘gewicht ervaren’, en noem ik ‘vloeiende beweging’. Nadat je je gewicht ervaren hebt door de eerder beschreven oefening, ga dan eens lopen. Je zult ervaren dat je een stevige, ‘platte’ pas hebt. Een geaard gevoel. Blijf lopen en laat je lichaam meebewegen zoals het zelf wil. Laat je armen zwaaien, laat je schouders hangen, een soepele nek. Voel hoe die beweging van je lichaam vloeiend en ontspannen is.

Trager principe III: verbindingen
Wanneer je op deze soepele en geaarde manier aan het lopen bent volgt het derde principe vanzelf. Door het ervaren van je gewicht en het voelen van de vloeiende bewegingen van je lichaam word je je langzaam meer bewust van de verbindingen in je lichaam. Je bent beter in staat te voelen dat iedere ledemaat, iedere spier en iedere zenuw met elkaar verbonden is. Door dit vergrote lichaamsbewustzijn ontstaat er ook een verbinding met je geest. Dit leg ik nader uit bij principe vier.

Trager principe IV: erbij stil staan en ervaren
In de Trager Methode is het heel belangrijk dat je af en toe de tijd neemt om even stil te staan, letterlijk en figuurlijk, en te ervaren wat er zojuist in je lichaam gebeurt is. Het ervaren van je gewicht, het voelen van de vloeiende bewegingen van je lichaam en de verbindingen in je lichaam, wat heeft dat voor een gevolg gehad? Je zal ervaren dat je je ontspannen voelt, dat je gedachten rustig zijn geworden en dat je beter in contact staat met je gevoel.

Trager principe V: stel jezelf een open vraag
Door voorgaande stappen heb je je lichaamsbewustzijn vergroot en sta je beter in contact met je gevoel. Dit geeft de mogelijkheid om jezelf een open vraag te stellen die je lichaam in samenspel met je gevoel kan beantwoorden. Bijvoorbeeld: hoe voel ik me nu? Of hoe zou ik me willen voelen? Het antwoord hierop is een gevoelservaring die je ‘lichaamgeestbewustzijn’ jou geeft. De vraag kan ook veel praktischer van aard zijn: wat is het telefoonnummer? Want op het moment dat je in deze ontspannen staat verkeert ben je beter in staat je dingen te herinneren die ergens diep in je bewustzijn zijn opgeslagen waar je op andere, stressige momenten niet bij kan. Je lichaam herinnert zich immers alles door middel van het lichaamgeestbewustzijn, en dit is de manier om dat prachtige gevoelsgeheugen toegankelijk te maken en de mooie gevoelsherinneringen te koesteren en de pijnlijke te verwerken.

De komende weken zal ik per lichaamsdeel een oefening geven om met behulp van de vijf principes deze staat van zijn te bereiken. Het zijn kleine oefeningen die je gemakkelijk kan uitvoeren of zelfs in je dagelijkse routines kan verwerken. Als je in staat bent deze principes te integreren in je leven zal je zien dat je een rustiger bent, je makkelijker kan concentreren en lekkerder in je lijf zit.

Door gastblogger Jessie Kuipers

Summary
Article Name
Trager methode: vijf principes
Description
De Trager Methode is gebaseerd op vijf principes. Ze helpen om meer lichaamsbewustzijn te creëren en zo lichaam en geest met elkaar te verbinden.
Author

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!