Print Friendly, PDF & Email

Dagelijks voldoende groente eten is belangrijk, maar kan het ook teveel zijn? En wat gebeurt er dan? Hoe zorg je ervoor dat je niet te weinig, maar ook niet teveel groente binnenkrijgt? Gastblogger Annick van Frecious zocht het voor je uit!

Groenten beschermen je lijf
Groenten zijn onmisbaar voor je gezondheid. Ze zijn een grote bron van vitaminen, mineralen, fytonutriënten en vezels. Ze werken beschermend op je lichaam, dragen bij aan een gezonde bloeddruk, suiker- en vetstofwisseling en verlagen het risico op diabetes type 2, hart- en vaatziekten en verschillende vormen van kanker. Ook helpen ze om een gezond gewicht te behouden.

Hoeveel groente per dag?
Het advies in Nederland is om minimaal 250 gram groente per dag te eten. Dit lukt maar liefst… 2% van de Nederlanders. De laatste onderzoeken van het Imperial College in Londen wijzen zelfs uit dat je het beste 800 gram per dag zou kunnen eten. Dit komt neer op 10 stuks groente en fruit.

Vegetarisch voedingspatroon vaak rijker aan groenten
Wanneer je vegetarisch of veganistisch eet, is de kans groot dat je meer groenten eet dan de gemiddelde Nederlander. Vegetariërs en veganisten maken vaak bewustere keuzes wat betreft hun voeding en krijgen daardoor vaak meer groenten binnen.

Rauwe groenten bevatten de meeste gezonde stoffen
Hoe minder bewerkt je voedingsmiddel is, hoe meer gezonde stoffen het over het algemeen bevat. Hoe zit dat precies? Bij elke bewerkingsvorm gaan er voedingsstoffen verloren. Door het snijden van je groenten verlies je vitaminen en door ze te koken lekken er ook mineralen weg in het kookwater. Met koken kan tot wel 50% van de voedingsstoffen verloren gaan. Door rauwkost te eten heb je het meeste voedingsstoffenbehoud.

Rauwkost is moeilijk verteerbaar
Niet iedereen kan goed tegen rauwe groenten. We maken niet de juiste enzymen aan om de celwand van de plant af te breken. Deze celwand, cellulose genaamd, kun je zien als het skelet van de plant. Dit geeft het gewas zijn stevigheid. Wanneer de celwand niet voldoende wordt afgebroken, krijg je geen toegang tot alle gezonde stoffen die opgesloten zitten in de plant. Deze stoffen zul je dan dus ook niet opnemen in je lichaam.

Bereidingswijze beïnvloedt de verteerbaarheid
Door groenten te koken wordt de celwand opengebroken en dit maakt de vertering makkelijker. Ook zijn er stoffen die beter opneembaar worden door verhitting, zoals lycopeen (uit bijvoorbeeld tomaat en watermeloen) en bétacaroteen (uit bijvoorbeeld wortelen en pompoen). Daarom is het advies ook om te variëren in de bereidingswijze van je groenten: stomen, wokken, in de oven en rauw eten.

Wat gebeurt er in je lichaam als je te veel groenten eet?
Ben je groot groentenfan, eet je over het algemeen heel gezond en voel je je toch vaak opgeblazen? Dan zou het zomaar kunnen zijn dat je last hebt van de voedingsvezels. Voedingsvezels zijn essentieel voor je gezondheid, maar wanneer je ze te veel binnenkrijgt of als je ze niet goed kunt verwerken, kan het vervelende bijwerkingen geven, waaronder:

  • Luchtvorming
  • Opboeren
  • Pijn in je maag
  • Maagzuur
  • Opgeblazen of vol gevoel
  • Obstipatie of juist diarree
  • Buikkrampen

Wat kun je doen?
Door meer water te drinken, goed te kauwen (totdat je hapje vloeibaar is) en veel te bewegen kun je klachten voorkomen of verminderen. Ook helpt het om minder eetmomenten op een dag te hebben en kleinere porties te nemen. Zo krijgt je spijsverteringsstelsel meer rust en kan het al je maaltijden beter verwerken.

Hoe kun je meer voedingsstoffen uit groenten binnenkrijgen?
Wat als je toch meer vitaminen, mineralen en plantenstoffen binnen wilt krijgen, zonder last te krijgen van bovengenoemde klachten? Of wat als het je niet élke dag lukt om voldoende groenten te eten of voldoende te variëren in groente- en fruitsoorten? Dan is juicen een uitkomst. Door te juicen verwijder je de plantvezel waardoor voedingsstoffen direct opneembaar worden. Met groentenjuices kun je de gezonde stoffen uit vele verschillende soorten groenten en fruit binnen krijgen, waarvan het je zelf waarschijnlijk niet zou lukken om deze allemaal op te eten.

Hoe maak je het perfecte sap?
Het beste maak je sap met een slowjuicer. Gebruik hoofdzakelijk groenten (biologisch) en varieer dagelijks in groente- en fruitsoorten zodat je zoveel mogelijk verschillende plantenstoffen binnenkrijgt. Wist je dat elke kleur groente zijn eigen samenstelling aan gezondheidsstofjes bevat? Die heb je allemaal nodig.

Lukt zelf juicen niet?
Zelf juicen is best een gedoetje, je hebt een slowjuicer nodig, een berg groenten, kruiden, fruit en… tijd. Geen zin of geen tijd? Frecious biedt uitkomst. Frecious levert het gezondste groentesap van Nederland ingevroren bij jou thuis. Zo heb je dagelijks je superverse juice binnen handbereik.

Wat Frecious zo uniek maakt:

  • 300+ gram
    Bevat per juice meer dan 300 gram groenten.
  • 8+ ingrediënten
    Per sap zitten er 8 tot 14 verschillende groenten, fruit en kruiden in. Probeer dat zelf maar eens op te eten.
  • 100% biologisch
    Biologische groenten bevatten meer fytonutriënten en minder bestrijdingsmiddelen dan reguliere groenten.
  • Geschroefperst
    Het sap wordt geslowjuiced met een schroefpers. Laboratoriumanalyse wijst uit dat dit tot wel 50% meer voedingsstoffen bevat dan gewoon koudgeperste juices.
  • Shockfrozen
    Na persing zijn de sappen direct ingevroren voor optimaal voedingsstoffenbehoud.

In het kort
Groenten zijn onmisbaar voor een goede gezondheid. Dagelijks zou je 10 verschillende soorten groente en fruit willen eten. Het lukt niet iedereen om dit te halen. Soms kan het eten van veel (rauwe) groenten ook leiden tot vervelende spijsverteringsklachten. Met slowjuice maak je het binnenkrijgen van meer voedingsstoffen uit groenten makkelijk. Frecious bezorgt de beste biologische groentesappen ingevroren bij je thuis.

Heb jij veel geleerd over groenten? Lijkt het jou ook zo fijn om groentesappen thuisbezorgd te krijgen? Laat het ons weten in de reacties op de website, op Facebook of Instagram!

Summary
Kun je teveel groente eten?
Article Name
Kun je teveel groente eten?
Description
Dagelijks voldoende groente eten is belangrijk, maar kan het ook teveel zijn? En wat gebeurt er dan? Wij zochten het voor jullie uit!
Author

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!