REVIEW: Het grote groenteboek
Isabel Schep

REVIEW: Het grote groenteboek

dinsdag 04 oktober 2022
Veel mensen zouden graag meer groenten willen eten. Een tekort aan tijd, inspiratie en kookkennis kan ervoor zorgen dat dit lang niet zo makkelijk is als het lijkt. 'Het grote groenteboek' van chef-kok en culinair auteur Alice Hart is hiervoor de oplossing. Met meer dan 80 vegetarische (en enkele veganistische) recepten laat Alice zien hoe je met de meest eenvoudige groenten de meest verassende en vooral lekkere gerechten op tafel zet! Dit boek is een trotse ode aan groenten. Nieuwsgierig geworden? Lees dan snel verder!

De 236 pagina's van dit kleurrijke kookboek zijn onderverdeeld in 12 hoofdstukken. Na de inleiding volgen de hoofdstukken; 'Creatief met groenten', 'Opmerkingen bij de recepten' en 'Zo eet je elke dag een regenboog'. Dit laatste hoofdstuk vinden wij vooral leuk omdat hier wordt verteld op welke manier de kleur van de unieke groente in relatie staat tot de vitaminen en mineralen die erin zit. In de andere hoofdstukken, voorafgaand van de daadwerkelijke recepten, vertelt Alice waar je rekening mee moet houden wanneer je met groenten in de hoofdrol kookt. De recepten uit het boek zijn ingedeeld in vier hoofdstukken naar de seizoenen, om rekening te houden met duurzaamheid en seizoensgroenten.Tot slot volgt een hoofdstuk met sauzen, het register, een dankwoord en een klein stukje over de auteur zelf.

Alleen al om de looks is 'Het grote groenteboek' zeker een verrijking voor je (kook)boekenkast. De warme aardetinten die voor het boek worden gebruikt, laten de recepten er nog smakelijker uit zien. De kleurrijke groenten komen goed tot hun recht op de mooie foto's van de gerechten. Door de duidelijke scheiding van de introductie, ingrediëntenlijst en bereidingswijze vinden wij de lay-out van de recepten prettig en makkelijk te lezen. Het lettertype dat wordt gebruikt is wel iets kleiner dan gemiddeld, maar wij storen ons hier niet aan.

In dit kookboek heeft Alice met zorg gekeken naar de voedzaamheid en balans in de macronutriënten van de recepten. Als je dacht dat je met een gerecht met alleen groenten in de hoofdrol eiwitten en energie tekortkomt dan heb je het mis! De recepten zijn duidelijk beschreven en helemaal geschikt voor een beginnende kok. Daarnaast zijn de ingrediënten voor iedereen makkelijk te verkrijgen en hoef je bij wijze van niet op speurtocht voor een half theelepeltje van een bijzonder kruid 😉. De recepten zijn allemaal vegetarisch en in de introducties kun je vinden hoe je ze ook nog vegan maakt!

Wij worden ontzettend enthousiast van dit kookboek! De originele indeling van de recepten volgens de verschillende seizoenen maakt dit kookboek overzichtelijk en nog duurzamer. Als je naar aanleiding van deze review denkt dit boek te willen kopen, wees dan gewaarschuwd, als je begint met het doorbladeren van dit boek leg je hem niet snel weer neer!

Benieuwd geworden naar ‘Het grote groenteboek’ of heb je het al in je bezit? Laat ons jouw mening weten via Facebook, Instagram of in een reactie. Wij zijn benieuwd!

Het grote groenteboek
bol.com | Libris