REVIEW: Salade Freak
Pien Freije

REVIEW: Salade Freak

dinsdag 26 juli 2022
In de zomermaanden zijn wij dol op salades! Ze hebben misschien een saai imago maar niks is minder waar. Het kookboek Salade Freak van Jess Damuck staat vol met recepten voor heerlijke, verassende salades voor elk seizoen. Dus zoek jij nieuwe inspiratie voor lekkere salades boordevol groente? Dan is dit boek iets voor jou!

Het grootste gedeelte van het boek bestaat uit de lekkerste recepten voor salades. Deze zijn onderverdeeld in hoofdstukken van de vier seizoenen: lente, zomer, herfst en winter. Naast dat dit kookboek recepten voor heerlijke salades bevat, schrijft Jess ook over producten die je altijd in huis moet hebben, wat je nodig hebt voor succesvolle salades en andere tips om de fijnste salade-ervaring te hebben (zoals mindfulness en muziek tijdens het maken van een salade). Er is niet echt één keuken die naar voren komt in het boek. De salades variëren van pastasalades tot Mexicaanse salades, maar vooral salades boordevol verse groenten! Voor ieder wat wils dus.

Voor elk gerecht staat het recept op één pagina en een foto van het gerecht op de andere pagina. De gerechten worden geïntroduceerd met een persoonlijke note. In de ingrediënten wordt onderscheidt gemaakt wat de verse ingrediënten zijn, wat uit de voorraadkast komt en wat zuivel, vlees of vis is. Hierdoor is het in één oogopslag te zien of een salade wel of niet vega(n) is. De foto’s ogen fris, rustig en vooral kleurrijk door de verse groenten en het verse fruit dat wordt gebruikt. Er wordt veel gewerkt met zonlicht waardoor wij gelijk zin krijgen om een van deze heerlijke salades te nuttigen op een zomeravond.

In Salade Freak staan recepten die je binnen no-time op tafel zet en recepten waar je iets langer mee bezig bent. Maar in principe zijn alle salades vrij makkelijk te bereiden en de meeste ingrediënten zijn in de supermarkt of op de markt te verkrijgen. De meeste salades zijn voor 2 of 4 personen. Er wordt niet benoemd hoelang de bereiding van de salades duren. Bijna alles salades in het boek zijn vegetarisch en een deel ook vegan. Dit is makkelijk te zien door de kopjes vlees/vis/zuivel in de ingrediëntenlijst.

Is dit boek zeker een aanrader als je bent uitgekeken op je eigen salades en opzoek bent naar nieuwe inspiratie voor de lekkerste salades boordevol verse groenten. Het boek is zowel geschikt voor vegetariërs en vegans als voor flexitariërs.

Ben jij ook dol op salades en heb jij het boek ‘Salade Freak’ al in huis? Laat het ons weten op Instagram met een foto van een zelfgemaakt recept en tag ons via @dehippevegetariër of #dehippevegetariër. Of laat een reactie achter!

Salade Freak
Jess Damuck
€27,50 | Good Cook