Print Friendly, PDF & Email

Vorige week gaf ik jullie een introductie over de grondbeginselen van Ayurveda en hoe deze oude Indiase wijsheid wil zorgen voor een optimale gezondheid door lichaam, geest en bewustzijn in balans te brengen. Deze balans is per mens verschillend en is afhankelijk van je basisenergie, ook wel dosha of constitutie genoemd. De komende drie weken gaan we uitvinden of jullie Vata, Pitta, Kapha of een combinatie van twee zijn, zodat ik jullie gerichte adviezen kan geven om door voeding en leefstijl de balans te herstellen. Maar voordat het zover is, eerst een aantal algemene voedingsregels.

Agni, het spijsverteringsvuur
In Ayurveda neemt Agni een zeer belangrijke plaats in. Agni is je biologische vuur, die je metabolisme regeert. Het kan vergeleken worden met spijsverteringsenzymen en het zorgt voor goede vertering, opname en afbraak van voedsel. Bovendien voedt het  je weefsels en  bevordert het  een goed immuunsysteem. Het vernietigt lichaamsvreemde bacteriën, en gifstoffen in je maag en darmen. Agni kan ook door disbalans in je lichaam, door de disbalans van jouw eigen constitutie of dosha (vata, pitta, kapha) verzwakt raken. Wanneer je Agni niet goed werkt ontstaan er onverteerde voedselresten, dit heet Ama. In onze huidige tijd vertaald naar ‘slakken’. Het is dus van groot belang om te zorgen dat je spijsverteringsvuurtje goed brandt! Een hele makkelijke, en één van de beste manieren is door wat verse, biologische gember te eten. Snijd een heel dun schijfje af, maak een mengsel met wat honing, limoensap en een snufje zout, doop hierin je schijfje gember en eet het goed kauwend voor de maaltijd op. Je vuurtje gaat dan zeker aan! Drink nooit koude of ijskoude drank, en zeker niet rondom de maaltijd. Het dooft direct je spijsverteringsvuur, zoals een emmer water een brandend vuur dooft. Beter kun je tijdens de maaltijd kleine slokjes gemberthee drinken.

Richtlijnen voor voeding
Wat bij Ayurveda en voeding heel belangrijk is, is verse, biologisch voeding van het seizoen. Ook de seizoenen kennen volgens Ayurveda een Vata, Pitta en Kapha tijd. Op dit moment zitten we in de winter, in de Kapha tijd. Dat betekent dat je veel merkt van de Kapha eigenschappen: koud, zwaar, langzaam, statisch en dicht. Belangrijk is dat je je voeding daarop balanceert door gebruik te maken van de twee balansregels: het gelijke versterkt het gelijk en tegenpolen zwakken elkaar af. In dit geval betekent dat dus Kapha afzwakken door verwarmende dranken te drinken en bij het koken veel gebruik te maken van kruiden zoals kaneel, kruidnagel, kardemom, pepers, mosterd en verse gember.
Ook heeft Ayurveda een aantal mooie basisregels: als je eet, eet dan met aandacht, dus niet staan, lopen, praten, lezen, T.V. kijken of internetten. Eet niet te snel, maar ook niet te langzaam. Vul een derde van je maag met voedsel, een derde met vocht en laat een derde leeg. Allemaal acties die we wel weten, maar waar we behoorlijk van vervreemd zijn in deze tijd.

Balanceren met smakenSAM_4518
Het begrip smaak zul je ook veel tegen komen in Ayurveda. Smaak heeft een directe werking op je lichaams-dosha (constitutie) en alle voedsel en kruiden hebben een specifieke smaak. In Ayurveda kennen we zoet oftewel de neutrale smaak, en dit vind je vooral terug in dadels, melk, amandelen en rijst. De zoete smaak geeft tevredenheid, gronding, en is opbouwend. De smaak zuur verwarmt, is ook opbouwend en geeft helderheid. Je vindt deze smaak in citroenen, kaas, yoghurt en tomaten. De zoute smaak activeert je spijsvertering, kan blokkades verwijderen en geeft meer smaak aan een gerecht. Het is een minerale smaak en je vindt het natuurlijk alleen in zout en in zeewier. De smaak scherp is aanwezig in peper, mierikswortel, mosterdzaad, radijs, rozemarijn en salie. Scherp verruimt de sinussen en bevordert de bloedsomloop en spijsvertering. De smaak bitter droogt in en neemt slijm op. Je vindt het in koffie, lof, gentiaan en paardenbloem. Tot slot de wrange smaak, wat eigenlijk een sensatie is, denk maar aan onrijpe bananen of granaatappel. Zo zie je wat een enorm palet aan  smaken er in voedsel en kruiden zit, en je begrijpt dat je met deze kennis heel veel bij kunt sturen door met behulp van de twee balansregels je evenwicht te herstellen.

Eten volgens je dosha
Een laatste stelregel is: eet zoveel mogelijk producten die goed passen bij jouw constitutie. Hiervoor is het dus eerst van belang om te weten of jij Vata, Pitta, Kapha of een combinatie van twee bent. Hierover de komende weken meer.

Door gastblogger Sylvia Kuperus
www.agnifabriek.nl

Ginger-Elixir

Summary
recipe image
Recipe Name
Ayurveda: basisregels voeding
Published On

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!