Een optimaal raw/living food dieet ziet er als volgt uit: biologisch, onbewerkt, gevarieerd, bevat veel enzymen, vitaminen, anti-oxidanten en mineralen, is plantaardig, chlorofylrijk, met veel plantaardige proteïnen, een hoog vochtgehalte (verse sappen), essentiële vetten, met de juiste zouten en veganistisch (of in ieder geval een zeer lage consumptie van rauw vlees, rauwe vis, rauwe zuivel, etc.) en veel water. Bij voorkeur eet je fruit en groenten die rijp zijn, seizoensgebonden en van lokale afkomst. Veel mensen hebben een tekort aan B-12 en vitamine D (dit is niet alleen het geval bij mensen die rauw of vegetarisch/veganistisch eten), het is dan ook aan te raden deze als supplement er bij te nemen. In de zomer krijg je voldoende vitamine D van de zon.

Experimenteren met rauw
Zelf ben ik in 2008 ‘cold turkey’ begonnen met raw eten. Wel had ik eerst heel veel informatie verzameld, op internet, boeken gelezen, films gekeken, workshops gedaan, etc. om goed voorbereid te zijn. Dat kan ik iedereen adviseren: onderaan het artikel staan een aantal van de bronnen die ik gebruikt heb. Het diner dat ik maakte op de eerste dag van mijn Raw Food avontuur was een Thaise soep waar ik alle mogelijke rauwe groenten die ik kon vinden in deed, niet wetende dat grote stukken rauwe broccoli niet ideaal zijn om zo te eten. Ik houd ervan om te experimenteren en nieuwe dingen uit te proberen, dus ik heb heel wat uurtjes in de keuken doorgebracht. Ook kwam ik erachter dat de bereiding van veel rauwe gerechten praktisch een andere voorbereiding nodig hebben dan bij ‘gewoon koken’. Wil je bijvoorbeeld noten of zaden rauw eten, dan is het beter om ze van tevoren te weken/activeren. Sommige noten, zoals amandelen, week je zelfs 24 uur. Dit weken verlevendigt de enzymen die binnenin de amandel aanwezig zijn. Enzymen worden geactiveerd wanneer ze in contact komen met water. De noten en zaden worden als het ware ‘gewekt’, ze zijn dan zoeter, minder bitter en makkelijker verteerbaar.

De eerste stappen…
Ga je er net als ik ook voor om in één keer over te stappen naar rauw, schrik dan niet als je bijvoorbeeld hoofdpijn krijgt, zeker als je ook veel juices gaat drinken. Dit zijn detox-verschijnselen, doordat je lichaam niet meer zo zwaar belast wordt als bij het eten van gekookt eten. Hierdoor krijgt het de kans om zichzelf te reinigen en zullen er gifstoffen vrijkomen. Zorg er op dit soort momenten voor dat je veel (gefilterd) water drinkt. Ook het gebruik van Chlorella helpt om vrijkomende gifstoffen te binden en af te voeren. Wil je niet in een keer ‘Cold Turkey’ overstappen? Kies dan niet voor 100% rauw, maar houd de 80% rauw en 20% gekookt verhouding aan. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat je één maaltijd per dag, bijvoorbeeld je avondmaaltijd, niet rauw eet. Met zo’n verhouding kan je nog steeds een optimale werking bereiken.

Rauw onderweg
Gedurende het proces naar meer rauw eten, wees vooral lief voor jezelf als je een moment hebt waarin je terugvalt in een oud (ongezond) eetpatroon. Zeker in het begin kan het lastig zijn om ‘nee’ te zeggen tegen verslavende voedingsmiddelen zoals suiker, koffie, brood, etc. Dit is menselijk! Probeer alternatieven hiervoor te vinden die je al graag eet, zoals je lievelingsfruit, smoothies, noten, rauwe cacao of noem maar op. Maak een lijst met alle redenen waarom je rauw bent gaan eten en hang hem op de koelkast ter inspiratie. Tot slot, zoals ik al zei: zorg dat je mensen om je heen hebt die met je meedoen of zoek mensen op die ook met een Raw Food dieet bezig zijn om je te inspireren.

Wie hebben mij geinspireerd tot de Raw Food leefstijl?

  • Facebook: Dutch Raw foodies. De wow in rauw en Raw Food Europe.
  • Boek: Living Foods for Optimum Health door Brian Clement
  • The Sunfooddiet Success Sytem en Eating for Beauty door David Wolfe

Door gastblogger Irene van Herwerden, www.chocodelic.nl

Print Friendly, PDF & Email
Summary
Raw Food: starten met rauw
Article Name
Raw Food: starten met rauw

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!