Print Friendly, PDF & Email

Amandelen, hazelnoten, pistachenoten, paranoten, walnoten… Er zijn hartstikke veel noten om uit te kiezen en ze zijn allemaal super gezond! Vandaag kraak ik de gezondheidsgeheimen van de macadamia noot. In deze blog vertel ik waar macadamia noten vandaan komen, welke belangrijke voedingsstoffen erin zitten en natuurlijk sluit ik weer af met een aantal lekkere macadamia combo’s.

Wat zijn macadamia noten?
De macadamia noot groeit aan de macadamia boom die oorspronkelijk uit Australië komt. De noten hebben een stugge schil die openbarst als de noten rijp zijn. De harde dop waar de noot in zit wordt vervolgens verzameld. In een fabriek wordt de dop van de noot gekraakt en dan kunnen ze verkocht worden. Net als andere noten zijn macadamia noten rijk aan gezonde vetten. In het bijzonder omega-7. Omdat er niet zoveel producten met veel omega-7 vetten zijn (ze zitten met name in sommige pitten en oliën) worden ze ook veel in supplementvorm aangeboden. Daarnaast zit er, net als in de meeste noten, ook veel omega-3 in macadamia’s.

Macadamia noten zijn enorm veelzijdig. Ze zijn namelijk niet alleen lekker en gezond om te eten, maar de oliën in deze noten zijn ook erg goed voor je huid en haar. Ze worden dan ook geregeld verwerkt in cosmeticaproducten. Die veelzijdigheid, plus de harde dop die gekraakt moet worden, zorgt helaas wel voor een behoorlijk prijskaartje.

Fun facts

  • Wist je dat macadamia noten in Engeland soms “brain food” genoemd worden omdat ze rijk zijn aan voedingsstoffen en vetten die belangrijk zijn voor je hersenen?
  • Wist je dat de Aboriginals de olie van de noot mengden met aarde en klei om zo de “verf” voor hun huidschilderingen te maken?

Vitaminen
We hebben het net al even over gezonde vetten in macadamia noten gehad, maar er zitten ook een hoop vertegenwoordigers van het vitamine B complex in! Ik heb ze voor je op een rijtje gezet, en natuurlijk geef ik ook even kort aan waar je lichaam deze voor gebruikt. De vitaminen die in macadamia noten voorkomen zijn: B1, B2, B3, B5 en B6. Met name de eerste vier in dit rijtje leveren een belangrijke bijdrage aan je energievoorziening. B1 speelt daarnaast een rol in de werking van je hart en zenuwstelsel. B3, B5 en B6 zijn van belang voor de opbouw en afbraak van aminozuren en vetzuren. B6 speelt daarnaast ook een rol bij de werking van je zenuwstelsel, immuunsysteem en de regulering van sommige hormonen die betrokken zijn bij de groei.

Mineralen 
Inmiddels hebben we zowel de vetten als de vitaminen in macadamia noten op een rijtje gezet. Laten we afsluiten met een lijstje mineralen. Er zitten namelijk heel veel mineralen in macadamia noten die belangrijk zijn voor je gezondheid. Hou je vast: mangaan, koper, ijzer, fosfor, seleen, kalium, calcium, magnesium en zink.

Koper is van belang voor je afweersysteem en de vorming van bindweefsel voor je botten. IJzer zorgt voor de aanmaak van rode en witte bloedcellen. Fosfor en calcium spelen allebei een rol in het stevig en gezond houden van je botten. Seleen zorgt onder andere voor een goede werking van je schildklier en is dus belangrijk voor bijvoorbeeld de groei. Kalium reguleert samen met onder andere natrium de vochtbalans en bloeddruk van je lichaam. Magnesium is van belang voor een goede werking van je zenuwstelsel en voor prikkeloverdracht naar je hersenen. Tenslotte zink. Zink speelt een rol in de opbouw en afbraak van aminozuren en draagt bij aan een goede werking van je immuunsysteem.

Lekkere combo’s
Nu we weten dat macadamia noten hartstikke goed voor je zijn, hebben we natuurlijk een paar lekkere combo tips nodig zodat je macadamia noten makkelijk aan je voedingspatroon kunt toevoegen! Hier zijn een aantal van mijn favorieten:

  • In de appeltaart! Bak een appeltaart volgens jouw favoriete recept en meng er wat fijngestampte macadamia noten door voor een extra lekkere en gezonde crunch. 
  • Als makkelijke borrelsnack! Smelt wat pure chocolade en roer de macadamia noten er doorheen zodat ze allemaal een chocolade laagje hebben. Een paar minuten in de koelkast zodat de chocolade weer stolt, en serveren maar. 
  • Of natuurlijk gewoon simpel, door salades of lekker makkelijk “uit het vuistje”. 

Eet jij ook weleens macadamia noten of ga je ze proberen? Laat het ons weten in een reactie, op Instagram of Facebook. Wij zijn benieuwd!

Bronnen:

Summary
De gezondheidsvoordelen van Macadamianoten
Article Name
De gezondheidsvoordelen van Macadamianoten
Description
Wat maakt macadamia noten nou eigenlijk zo gezond? Gastblogger Marjolein legt het jullie uit én geeft zelfs een aantal praktische tips voor in de keuken!
Author

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!