Print Friendly, PDF & Email

Je komt vermoeid na een lange dag eindelijk thuis van werk. Voordat je het doorhebt heb je meer gegeten dan je van plan was. Je gaat naar de bioscoop en bestelt een bak popcorn. Vervolgens is de bak popcorn al op voordat de film is begonnen. Je hebt een brunch met jouw familie en verlaat de brunch met een propvol gevoel. Herken jij jezelf hierin en wil je hier iets aan doen? Lees dan snel dit artikel van onze gastblogger Claire Orth over hoe jij bewuster kan zijn van wat jij eet.

Wat is bewust eten?
In de genoemde situaties is er sprake van onbewust eten. Je bent op dat moment gedachteloos bezig. Hierdoor voel jij niet de signalen van jouw lichaam. Als jij bewust bezig bent met jouw eten en jouw lichaam zal je voelen wanneer je verzadigd bent. Zo kan je op tijd stoppen met eten.

Leer het verschil tussen honger, trek en eetdrang
Door het verschil hiertussen te leren kan jij beter de keuze maken of je wel of niet gaat eten. Als je honger hebt maakt het bijna niet uit wat je eet, als je maar iets eet. Wist je dat het rommelige gevoel in jouw maag ook een signaal is voor dorst? Hierdoor kan je dorst hebben, maar het gevoel hebben dat je honger hebt. Drink eerst een glas water om te checken of je echt honger hebt.

Bij trek heb je nog niet zolang geleden iets gegeten, maar wilt toch iets eten. Het kan ook zijn dat je wilt blijven dooreten terwijl je geen honger meer hebt. Bij eetdrang heb je zin in iets heel specifieks, zoals bijvoorbeeld een chocoladereep. Sta stil op momenten dat je wilt eten en vraag je af wat je echt voelt. Het kan helpen om jouw hongergevoel een cijfer tussen de 0 en 10 te geven. Je kunt dan met jezelf afspreken bij welk cijfer jij mag eten.

Pas het tempo van eten aan
Het advies is om minimaal 20-25 keer te kauwen per hap. Door meer te kauwen eet je automatisch langzamer. Als jij altijd een snelle eter bent, doe je dit op automatische piloot. Je zult vooral in het begin veel energie moeten steken in opletten dat je voldoende kauwt. Leg jouw bestek neer als je kauwt. Zo kost het meer tijd om een nieuwe hap te pakken. Het kan ook helpen om kleiner bestek te gebruiken.

Eet zittend
Door zittend te eten ben je meer bewust van het eten. Staand eten kan ervoor zorgen dat je gehaast gaat eten. Neem even rust en eet zittend.

Eet zonder afleiding
Door afleiding heb je minder snel door dat je vol zit. Het zorgt er namelijk voor dat je minder goed voelt dat je verzadigd bent. Vanuit de maag wordt een signaal naar jouw hersenen gestuurd dat jij verzadigd bent. Dit is onder andere afhankelijk van het volume, de smaak en het energiegehalte van het voedsel. Als jij iets erg lekker vindt, zit je meestal minder snel vol dan als je iets eet dat je niet zo lekker vindt. Waardoor dit komt is nog niet bekend. Afleiding kan bijvoorbeeld zijn tv kijken, een boek lezen of e-mails beantwoorden. Focus je volledig op jouw maaltijd en vermijd multi-tasken.

Porties
Let op de porties die jij kiest. De huidige portiematen zijn veel groter dan die van vroeger. Zo was een ‘small’ portie vroeger een ‘medium’ portie. Kies bewust welke portie past bij wat jij nodig hebt en laat je niet leiden door aanbiedingen of andere mensen. Thuis kan je jouw portie beperken door kleinere borden te gebruiken. Gebruik liever geen diepe borden, omdat hierdoor jouw portie kleiner lijkt. Schep het eten bij voorkeur op in de keuken, zodat je minder in de verleiding komt om nog eens op te scheppen. Een goede leidraad is dat de helft van jouw bord bestaat uit groenten.

Bij bewust eten hoort ook bewust kiezen voor bepaalde voedingsmiddelen. Door minder vlees te eten draag jij niet alleen bij aan een beter milieu en minder dierleed. Een meer plantaardig voedingspatroon is namelijk ook goed voor jouw gezondheid. Alleen al een dag in de week geen vlees eten heeft een positief effect op jouw gezondheid.

Hoe zorg jij ervoor dat je bewust eet? We zijn benieuwd! Laat het ons weten in de reacties, op Instagram of Facebook.

 

Summary
Bewuster leren eten, hoe doe je dat?
Article Name
Bewuster leren eten, hoe doe je dat?
Description
Heb jij last van eetdrang en eet je vaak meer dan je nodig hebt? Lees dan snel dit artikel over hoe jij bewuster kan zijn van wat jij eet.
Author

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!