Of je nou sport of niet sport, vitamines en mineralen zijn belangrijk voor iedereen. Maar welke vitamines en mineralen zijn goed voor je sportprestaties? Door welke voel je je fit en door welke blijven je spieren sterk? Wij zochten het voor je uit!

Vitamines
Vitamines zijn voedingsstoffen die je lichaam zelf niet kan aanmaken, maar wel nodig heeft. Er bestaan twee groepen vitamines: in vet oplosbare en in water oplosbare vitamines. Vitamines A, D, E en K zijn in vet oplosbaar. Deze kan het lichaam (beperkt) opslaan. Vitamines die in water oplosbaar zijn, kunnen niet worden opgeslagen – met uitzondering van vitamine B12. Je lichaam kan niet teveel vitamines hebben, omdat je die uitplast. Een tekort kan wel, als je niet gevarieerd genoeg eet.

De volgende vitamines zijn belangrijk voor je sportpresentaties:

  • B vitamines: B2, B3, B5, B6, B11 en B12. Deze gaan vermoeidheid tegen en helpen je fit te voelen.
  • Vitamine C: gaat ook vermoeidheid tegen. Vitamine C zorgt voor extra energie. Het zit veel in groente, fruit een aardappelen. Daarnaast ondersteunt het de ijzeropname.
  • Vitamine D: deze vitamine haal je vooral uit de zon, wat in de winter wel eens lastig kan zijn. Vitamine D zorgt voor een goede werking van je spieren, sterke botten en een goede weerstand. Deze vitamine is voor sporters erg belangrijk om genoeg in te nemen!


Mineralen
Mineralen zijn onmisbaar voor een goede gezondheid en normale groei en ontwikkeling. Het lichaam moet mineralen binnen krijgen via het eten en drinken. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen mineralen en spoorelementen. Dat heeft te maken met de hoeveelheid die het lichaam dagelijks nodig heeft: voor mineralen gaat het om grammen, bij spoorelementen om micro- of milligrammen. Een aantal mineralen werkt ook goed op je sportprestaties. Dat zijn de volgende:

  • Ijzer: vooral voor vegetariërs is dit een belangrijk mineraal om op te letten. Ijzer zorgt voor zuurstoftransport in het bloed.
  • Natriumcarbonaat: ookwel bekend als baking soda. Deze stof gaat snelle verzuring tegen en is dus goed om in te nemen bij explosieve sporten, waarbij je 1 tot 7 minuten maximale inspanning levert.
  • Magnesium: dit mineraal is goed voor het strekken en samentrekken van je spieren. Essentieel tijdens het sporten dus! Daarnaast helpt het energie uit je voeding te halen.


Extra vitamines en mineralen?
Vitamines en mineralen zijn belangrijk voor je algehele gezondheid. Je weerstand is hier een belangrijk onderdeel van. Voldoende vitamines en mineralen binnenkrijgen, helpt je om een goede weerstand te hebben. Dit is helemaal belangrijk voor sporters. Als je vaak sport, verbrandt je meer en wordt er meer van je lichaam gevraagd. Dit zorgt voor een lagere basisweerstand. Om dit tegen te gaan dien je dus genoeg binnen te krijgen. Als het je niet lukt alles uit je basisvoeding te halen, wat vooral voor fanatieke sporters kan gelden, is het verstandig om extra vitamines en mineralen in te nemen. Het is vaak lastig om zelf de goede verhouding te vinden. Samengestelde pakketten kunnen je hierbij helpen. Dit pakket van Body&Fit bevat supplementen voor vitamines, mineralen en andere belangrijke voedingsstoffen en sluit perfect aan bij de behoefte van fanatieke sporters.

Gebruik jij wel eens extra vitamines en mineralen? Welke gebruik je dan en waar let je op? Laat het ons weten in een reactie op de website, Facebook of Twitter. We zijn benieuwd!

Bronnen
Voedingscentrum
Vitamine informatie bureau
Fit.nl
Sport.nl

Dank aan Shutterstock voor de foto. Je downloadt hem hier

Print Friendly, PDF & Email
Summary
De belangrijkste vitamines en mineralen voor sporters
Article Name
De belangrijkste vitamines en mineralen voor sporters
Description
Of je nou sport of niet sport, vitamines en mineralen zijn belangrijk voor iedereen. Maar welke vitamines en mineralen zijn goed voor je sportprestaties? Door welke voel je je fit en door welke blijven je spieren sterk? Wij zochten het voor je uit!
Author

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!