Print Friendly, PDF & Email

Aardbeien zijn by far de favoriete soort fruit van gastblogger Marjolein Pubben. Je kan er namelijk alle kanten mee op. Op je brood, gewoon ”uit het vuistje”, door de yoghurt, gedipt in chocolade en natuurlijk in je smoothie! De meeste van deze combo’s kennen jullie denk ik al wel, daarom geeft Marjolein in deze blog haar favoriete aardbeien smoothie recept mee om deze zelf te proberen. Maar eerst zet zij de gezondheidsvoordelen van aardbeien op een rijtje. Dan heb je meteen een goed excuus om de blender klaar te zetten voor een lekkere smoothie na het lezen!

Vitaminen in aardbeien 
Naast super lekker zijn aardbeien ook heel erg gezond. Er zitten veel vitaminen in die je lichaam nodig heeft om goed te kunnen functioneren. Allereerst zit er heel veel vitamine C in aardbeien. Vitamine C is onder andere belangrijk voor de opname van ijzer uit je voeding en draagt bij aan een goede weerstand. Daarnaast fungeert het als antioxidant in je lichaam (aardbeien zitten trouwens sowieso bomvol antioxidanten!). Ze bevatten ook vitamine K. Deze vitamine is belangrijk voor je bloedstolling. Tenslotte in het rijtje vitaminen bevatten aardbeien foliumzuur (ook wel bekend als B11). Dat zorgt voor de aanmaak van witte en rode bloedcellen en voor een goede groei. 

Wist je dat aardbeien zoveel vitamine C bevatten, dat ze in de categorie ”populaire fruitsoorten” alleen overtroffen worden door kiwi? 

Mineralen in aardbeien
Naast vitaminen bevatten aardbeien ook een aantal belangrijke mineralen zoals kalium, mangaan en magnesium. Kalium ”werkt samen” met natrium en chloride. Samen zorgen deze mineralen er onder andere voor dat je vochtbalans en bloeddruk goed zijn. Daarnaast spelen ze ook een rol in de geleiding van zenuwprikkels. Mangaan is een belangrijk onderdeel van bepaalde enzymen die nodig zijn voor je energiestofwisseling. We sluiten af met magnesium. Magnesium is van belang voor het overbrengen van zenuwprikkels naar je hersenen. Ook speelt het een rol in de vorming en het gezond houden van je botten en spieren. 

Nu we al deze kennis hebben opgedaan zit er maar een ding op, aardbeien scoren!

Mijn favoriete aardbeien smoothie
Met dit zomerse weer is een verfrissende smoothie natuurlijk ideaal. In een smoothies kun je bijna elk soort fruit (en/of groente) combineren, maar dit is mijn favoriete aardbeien smoothie (genoeg voor 1 à 2 personen):

200 gram aardbeien
1 banaan (ik vind bevroren ideaal, dan wordt de smoothie lekker koud!)
150 ml amandelmelk (soms iets meer, soms iets minder. Afhankelijk van hoe dik je je smoothie wil)
Een handje spinazie
1 theelepel chiazaad  

Gooi alles in de blender, en genieten maar!

Heb jij deze aardbeien smoothie uitgeprobeerd? En kende jij de gezondheidsvoordelen al? Laat het ons weten in een reactie, op Instagram of Facebook. Wij zijn benieuwd!

Summary
De gezondheidsvoordelen van aardbeien
Article Name
De gezondheidsvoordelen van aardbeien
Description
Dat aardbeien lekker en gezond zijn wisten we al. Maar welke vitaminen en mineralen zitten er precies in? Je leest het in deze blog!
Author

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!