Print Friendly, PDF & Email

Iedereen kent de bekende geboorte-traktatie beschuit met muisjes wel. Dat is een van de meest bekende producten met anijs, samen met anijsthee natuurlijk. Ook steranijs is bij velen wel bekend, maar ondanks de vergelijkbare smaak en naam is dat toch een heel andere plant! In deze blog legt gastblogger Marjolein je uit wat anijs nu eigenlijk is, wat anijs gezond maakt, en hoe anijs in de geneeskunde gebruikt werd (en wordt). Ook geeft ze tips om anijs makkelijk aan je voedingspatroon toe te voegen!

Wat is anijs eigenlijk?
Hoewel iedereen wel van anijs gehoord heeft, weten weinig mensen wat het nu eigenlijk precies is. Anijs is een kruidachtige plant waarvan je de zaadjes kunt eten. Die zaadjes hebben een hele specifieke, zoete smaak. De anijsplant vindt zijn oorsprong in het oosten van het Middellandse Zeegebied (vooral in Griekenland groeide de plant veel). Inmiddels heeft de anijsplant zich wijd verspreid en kunnen we hem ook in Nederland terugvinden. Anijs heeft een lange geschiedenis in de vroegere geneeskunde (daar zal ik later verder op in gaan) en heeft een aantal belangrijke gezondheidsvoordelen.

Vitaminen in anijs
Anijszaad bevat veel vitaminen. Het is bijvoorbeeld rijk aan vitamine B6. B6 is belangrijk voor een gezonde stofwisseling, je hormoonregulatie, groei, de werking van je immuunsysteem en je zenuwstelsel. Ook de vitaminen B1, B2, B3, B5 en B11 (ook wel bekend als foliumzuur) zijn vertegenwoordigd in anijszaad. Deze vitaminen zijn belangrijk voor onder andere je energievoorziening, hartwerking, groei, en je zenuwstelsel. Een tekort aan deze vitaminen kan leiden tot huidproblemen, bloedarmoede en het heeft een negatieve invloed op de psychische gesteldheid. Anijszaad bevat ook vitamine C, de meeste mensen weten wel dat dat belangrijk is voor je immuunsysteem. Dit is natuurlijk al een overtuigend lijstje gezonde voedingsstoffen, maar we zijn er nog niet! Door naar de mineralen.

Mineralen in anijs
Anijszaad bevat veel vitaminen maar vooral erg veel mineralen. Anijszaad bevat heel veel ijzer. 100 gram anijszaad bevat niet minder dan 462% van de ADH voor ijzer! Een ijzertekort komt bij vegetariërs, kinderen en zwangere vrouwen vrij veel voor, en kan leiden tot bloedarmoede en vermoeidheid. Anijszaad bevat ook veel mangaan en koper (dat heeft onder andere invloed op je weerstand). Een tekort aan deze twee mineralen komt in Nederland eigenlijk nauwelijks voor. Daarnaast is anijszaad rijk aan calcium, fosfor, en magnesium. Deze zijn belangrijk voor sterke botten, je zenuwstelsel en je energievoorziening. Tenslotte bevat anijszaad zink (belangrijk voor je stofwisseling en afweersysteem), kalium (dat draagt onder andere bij aan een goede hartwerking) en seleen. Seleen functioneert hetzelfde als een antioxidant en ruimt vrije radicalen op uit je lichaam.

Anijszaad bevat dus hartstikke veel gezonde voedingsstoffen, hoewel dat niet betekent dat ik je aanraad om enorme hoeveelheden “muisjes” te eten. Daar is namelijk flink wat suiker aan toegevoegd, wat natuurlijk minder gezond is. Maar een extra anijstheetje op z’n tijd is beslist een lekker en gezond idee!

Geneeskracht van anijs
Anijs kent een lange geneeskrachtige geschiedenis. Met name in de Griekse en Romeinse tijd werd het gezien als een goed middel tegen slapeloosheid, infecties (vooral in de luchtwegen zoals kinkhoest of bronchitis), als pijnstiller en voor een goede spijsvertering.

Vandaag de dag wordt anijs veel gebruikt in bijvoorbeeld mondwater voor een frisse adem, maar ook astmapatiënten maken er gebruik van omdat het de luchtwegen opent. Daarnaast kan anijs helpen tegen maagproblemen. Als je op reis gaat naar een land waar veel eten op het menu staat dat je lichaam niet gewend is, kan het helpen om af en toe anijsthee te drinken om je spijsvertering een handje te helpen.

Wist je dat anijs ook veel in combinatie met andere (kruidige) medicijnen wordt gebruikt? Kruiden kunnen nogal bitter smaken, maar omdat anijs erg zoet is en een overheersende smaak heeft, kan dat het bittere een beetje camoufleren, waardoor het medicijn minder vies wordt!

Lekkere combo’s
Nu we weten dat anijs heel veel gezonde voedingsstoffen bevat en zelfs een geneeskrachtige werking kan hebben, is het natuurlijk tijd voor wat lekkere anijs combo’s! In deze blog noemde ik al een aantal keer de anijsthee, maar er zijn meer opties:

  • Je kunt anijszaad in je vijzel fijnmalen en bijvoorbeeld door je havermout of muesli mengen.
  • Een andere lekkere optie is om het aan je bakreceptjes toe te voegen. Net als kokos maakt het je koekjes net wat meer speciaal en door de zoete smaak hoef je minder suiker toe te voegen!
  • De combinatie dadels en anijs is ook super lekker! Je kunt het anijszaad fijnmalen, de dadels opensnijden om de pit eruit te halen en de anijs er vervolgens instrooien voor een gezonde snack die veel energie geeft en makkelijk mee te nemen is naar school of werk.
  • Mijn persoonlijke favoriet is warme amandelmelk met een klein beetje fijngemalen anijs om het een extra kick te geven. Tijdens de wintermaanden is dat een heerlijk gezond drankje om jezelf lekker aan op te warmen tijdens het Netflixen.

Heb jij veel geleerd over anijs? Wist jij al dat anijs zoveel gezondheidsvoordelen heeft? Laat het ons weten in de reacties op de website, Facebook of Instagram. We zijn benieuwd!

Summary
De gezondheidsvoordelen van anijs
Article Name
De gezondheidsvoordelen van anijs
Description
In deze blog legt gastblogger Marjolein je uit wat anijs nu eigenlijk is, wat anijs gezond maakt, en hoe anijs in de geneeskunde gebruikt werd (en wordt).
Author

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!