Print Friendly, PDF & Email

Sommigen zijn dol op dadels en anderen hebben er niets mee. Ze zijn erg veelzijdig: je kunt ze zowel vers als gedroogd eten. Ze groeien aan de dadelpalm, die veel in Noord-Afrika en de Arabische landen gekweekt wordt. Maar waarom zijn ze zo gezond? En zitten er ook nadelen aan dadels? In dit artikel zet Marjolein Pubben de feiten voor je op een rijtje en deelt ze haar favoriete dadel snackreceptje met jullie!

Waarom zijn dadels gezond?
Net als ander gedroogd fruit bevatten dadels veel fruitsuiker. Dat zal sommige mensen afschrikken, maar ik denk dat het gezonder is dan de geraffineerde suikers waar bijvoorbeeld snoep mee wordt gemaakt. Daarnaast zitten dadels vol gezonde voedingsstoffen en vezels en daar word ik natuurlijk enthousiast van! Laten we eens uitpluizen wat dit kleverige energiebommetje ons allemaal brengt.

Vitaminen
Naast vezels, die heel belangrijk zijn voor je spijsvertering, is in de dadel met name het vitamine B-complex ruimschoots vertegenwoordigd. Het vitamine B-complex is belangrijk voor heel veel lichaamsfuncties. Zo heb je bijvoorbeeld vitamine B6, dat belangrijk is voor hersenfuncties zoals het geheugen. Vitamine B2, B3 en B5 helpen bij de opbouw en afbraak van eiwitten en vetten, wat heel belangrijk voor je energievoorziening is. Vitamine B11, bij de meesten bekend als foliumzuur, draagt bij aan de aanmaak van rode en witte bloedcellen. Dat is belangrijk, want een tekort aan foliumzuur kan leiden tot bloedarmoede. Vitamine B1 zorgt voor een goede werking van je hart en zenuwstelsel. Dat is dus een flinke lijst aan belangrijke voedingsstoffen die dadels je kunnen geven!

Mineralen
Ook op het gebied van mineralen zijn dadels kleine krachtbommetjes. Er zit bijvoorbeeld flink wat koper in dadels. Koper draagt onder andere bij aan de werking van je afweersysteem (dat kunnen we met dit herfstige weer goed gebruiken!) Dadels bevatten ook kalium, goed voor je bloeddruk en vochtbalans, mangaan en magnesium. Magnesium helpt bij de vorming van spieren, maar ook bij de verwerking van prikkels. Daarom helpt het om magnesiumsupplementen te slikken als je erg gestrest of snel overprikkeld bent. Dadels bevatten ook ijzer, dat voor de vorming van hemoglobine zorgt. Hemoglobine is een belangrijk onderdeel van je rode bloedcellen. En ze bevatten fosfor en calcium, beide goed voor sterke botten. De laatste in het rijtje mineralen is zink. Zink is een belangrijk onderdeel van veel enzymen in je lichaam, het helpt bij de opbouw van eiwitten en draagt bij aan een goed functionerend immuunsysteem. Tenslotte zijn dadels, net als rode wijn, rijk aan tannine. Dit zijn stoffen met een ontstekingsremmende werking. Tot slot bevatten dadels stoffen die vrije radicalen opruimen. Vrije radicalen zijn schadelijk doordat ze je cellen kunnen aantasten. Daar willen we dus graag vanaf!

Onbeperkt dadels eten?
Ondanks al deze geweldige voedingsstoffen en mineralen is het geen goed idee om enorme hoeveelheden dadels te eten. Ze hebben namelijk, naast veel fruitsuikers, ook een laxerende werking. Toch jammer als je de rest van je dag op het toilet doorbrengt! Daarnaast moet je goed oppassen welke dadels je koopt. Aan sommige merken (met name de goedkopere) is namelijk extra suiker toegevoegd om ze nog zoeter te maken dan ze al zijn. Check dus even het etiket voordat je je dadels inslaat. De pure versie, zonder toegevoegde middelen, is verreweg het gezondst. Deze dadels zijn een ideale vervanging voor reguliere suikers en zitten bomvol gezonde voedingsstoffen!

Simpel snackreceptje
Genoeg science en feitjes, nu weten we het wel: dadels zijn gezond. Maar hoe kan je ze op een lekkere en makkelijke manier aan je voedingspatroon toevoegen? Daarvoor deel ik graag mijn favoriete dadel snackreceptje met jullie. Neem zoveel dadels als je wilt en snijd ze in de lengte open (niet helemaal doormidden). Haal de pit eruit en vul je dadels met een theelepeltje tahini, notenpasta, chocopasta of een andere pasta waar jij van houdt. Voor een lekkere crunch doe je er een noot in (mijn favoriet is amandel of hazelnoot). Dan ‘vouw’ je de dadels dicht en leg je ze even in de koelkast zodat de pasta iets minder vloeibaar wordt. Dat is alles! Het zijn echte powerbommetjes die je lang verzadigd houden en hartstikke gezond zijn. Ideaal vlak voor je naar de sportschool gaat of als de hunger pains al halverwege je college komen opzetten. Je kunt ze 3 tot 5 dagen in de koelkast bewaren en ze zijn makkelijk mee te nemen, dus schroom niet om een voorraadje te maken zodat je ook onderweg een gezonde snack bij de hand hebt!

Recepten met dadels
Tenslotte kun je dadels ook heel makkelijk als ‘plakmiddel’ in cake, koekjes of ontbijtrepen gebruiken. Met name door raw vegans worden ze enorm veel gebruikt. Het internet staat vol met makkelijke recepten, hartstikke leuk en lekker om even te Googelen en een keer zo’n receptje uit te proberen!

Heb jij veel geleerd over dadels? Welk recept met dadels ga jij proberen? Laat het weten in de reacties, op Facebook of Instagram. We zijn benieuwd!

Summary
De gezondheidsvoordelen van dadels
Article Name
De gezondheidsvoordelen van dadels
Description
Waarom zijn dadels zo gezond? Zitten er ook nadelen aan dadels? In dit artikel zet Marjolein Pubben de feiten voor je op een rijtje!
Author

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!