Print Friendly, PDF & Email

Waar de gemberplant oorspronkelijk nou precies vandaan komt is onduidelijk, maar één ding is zeker: gember is hartstikke gezond! Met name gemberthee is razend populair en de echte gember fan (of moet ik zeggen durfal) heeft zichzelf vast wel eens aan zo’n pittig “gembershotje” onderworpen. Maar wat maakt gember nu eigenlijk zo gezond? Welke medicinale werkingen worden er aan gember toebedeeld? En hoe voeg je gember toe aan je voedingspatroon? Onze gastblogger Marjolein legt het jullie uit!

Vitaminen in gember
Gember bevat een aantal gezonde vitaminen en mineralen. Bijvoorbeeld vitaminen B1 en B2, deze zijn belangrijk voor je energievoorziening en de werking van je hart en zenuwstelsel. Vitamine B6 draagt bij aan de opbouw en afbraak van aminozuren en speelt een rol bij de regulatie van sommige hormonen. Tenslotte bevat gember vitamine C, dat heb je nodig voor een gezond immuunsysteem en de opname van ijzer uit je voedsel.

Mineralen in gember
De belangrijkste mineralen in gember zijn natrium, kalium, calcium, fosfor, ijzer, magnesium, koper en zink. Natrium is belangrijk voor je vochtbalans en bloeddruk. Ook kalium en magnesium zijn hiervoor van belang. Magnesium speelt daarnaast ook een grote rol in het overbrengen van prikkels naar je hersenen en in de werking van het zenuwstelsel. Calcium en fosfor zijn essentieel voor gezonde botten, tanden en nagels. Daarnaast speelt fosfor ook een rol in je stofwisseling. IJzer zorgt voor de aanmaak van rode en witte bloedcellen. Een tekort aan ijzer kan leiden tot bloedarmoede. Het is verstandig om vitamine C toe te voegen aan een ijzerrijke maaltijd, omdat vitamine C nodig is voor de opname van ijzer uit je voeding. Koper is belangrijk voor de werking van je afweersysteem en zorgt voor het pigment in je haar. Tenslotte in het rijtje mineralen: zink. Zink is nodig voor de opbouw van aminozuren, draagt bij aan een goede stofwisseling en speelt een rol in je immuunsysteem.

Belangrijke antioxidanten
Ondanks een formidabel lijstje vitaminen en mineralen zit het echte gezondheidsgeheim van gember ‘m in drie antioxidanten: gingerol, shogaol en zingiberene. Gingerol kan helpen tegen misselijkheid of gezwollen gewrichten. Shogaol heeft een pijnstillende werking en kan hartaandoeningen helpen voorkomen. Het is dit stofje dat gember zo pittig maakt! Zingiberene zorgt voor die typische gember geur en kan bijdragen aan een gezonde spijsvertering.

Medicinale werking
Uit bovenstaande beschrijvingen van de verschillende vitaminen, mineralen en antioxidanten in gember, kun je misschien al een beetje afleiden waarvoor gember op medicinaal gebied kan worden ingezet. Maar voor het gemak zal ik het toch even voor je samenvatten:

  • Gember werkt ontstekingsremmend. Dat komt goed van pas bij bijvoorbeeld gezwollen gewrichten (veroorzaakt door een ontsteking).
  • De pijnstillende werking van gember kan in het bijzonder menstruatiepijnen verminderen!
  • Gember stimuleert een gezonde spijsvertering en bevordert daarnaast de opname van voedingsstoffen uit je eten.
  • Ook is gember super goed voor je afweersysteem. Een gembertheetje om van je snotneus af te komen is geen straf natuurlijk!
  • Voor iedereen die snel wagenziek wordt: gember helpt tegen misselijkheid! Of die nu veroorzaakt wordt door een hobbelende auto, zwangerschap of als bijwerking van medicijnen, het kan zeker helpen om gember als remedie te gebruiken.
  • Tenslotte wordt beweerd dat gember kanker kan voorkomen omdat het veel antioxidanten bevat. Antioxidanten ruimen vrije radicalen uit je lichaam op, het zijn juist die vrije radicalen die de kans op kanker verhogen.

Lekkere gember combo’s
Iedereen kent natuurlijk wel de pittige gemberthee. Extra lekker met een schijfje limoen of een lepeltje ahornsiroop als je in een zoete bui bent. Maar heb je onderstaande opties wel eens geprobeerd?

  • Gember kan een lekkere extra kick geven aan bijna elk soepje. Vooral als er wat zoetere groenten in de soep zitten (pompoen, wortel, zoete aardappel) is het erg lekker.
  • Maak jij wel eens chocoladekoekjes of -cake? Pure chocolade met een beetje fijngehakte gember is hartstikke lekker en gezond! Om het helemaal af te maken zou je er ook nog een beetje gedroogde sinaasappel door kunnen doen.
  • Tenslotte is geraspte gember ook lekker over of door bijna elke Hollandse stamppot. Leuk en super makkelijk om eens uit te proberen!

Heb jij veel geleerd over gember? Wat is jouw favoriete recept met gember? Laat het ons weten in de reacties, op Facebook of Instagram. We zijn benieuwd!

 

Summary
De gezondheidsvoordelen van gember
Article Name
De gezondheidsvoordelen van gember
Description
Wat maakt gember nou eigenlijk zo gezond? Gastblogger Marjolein legt het jullie uit én geeft zelfs een aantal praktische tips voor in de keuken!
Author