Print Friendly, PDF & Email

Knoflook. Het is een van de favoriete ingrediënten van onze gastblogger Marjolein. Het geeft net wat extra smaak aan bijna elk gerecht en is enorm veelzijdig. Maar waar komt knoflook eigenlijk vandaan? En is het ook gezond? Hoe komt het dat knoflook zo sterk ruikt? In dit blog heeft gastblogger Marjolein Pubben deze feitjes voor je op een rijtje gezet!

Oorsprong
Er wordt aangenomen dat knoflook van oorsprong uit het westen van Azië komt, maar tegenwoordig wordt het wereldwijd verbouwd. Vroeger werd knoflook vooral als geneesmiddel gezien, maar tegenwoordig is het natuurlijk dé smaakmaker in veel gerechten. Knoflook is de knol van de knoflookplant. De plant wordt ongeveer 90 centimeter lang en vaak worden de bloemen verwijderd voor ze helemaal in bloei staan. Op die manier gaan de voedingsstoffen allemaal naar de knoflook knol en niet naar de bloemen.

Vitaminen in knoflook
Knoflook bevat een aantal belangrijke vitaminen en mineralen. Laten we met de vitaminen beginnen. Knoflook bevat bijvoorbeeld vitamine A, dat is onder andere belangrijk voor een gezonde huid en ogen. Daarnaast speelt vitamine A net als vitamine C een belangrijke rol in je afweersysteem. Vitamine B3 komt ook voor in knoflook. Deze vitamine is nodig voor het aanmaken van vetzuren en voor een goede energievoorziening. B5 en B6 zijn beide van belang voor de opbouw en afbraak van eiwitten. Daarnaast speelt B5 net als B3 ook een rol in je energievoorziening. B6 heeft als extra functies het in stand houden van een gezond immuunsysteem en zenuwstelsel, en de regulatie van bepaalde groeihormonen.

Mineralen in knoflook
Nu we de vitaminen op een rijtje hebben, kunnen we door naar de belangrijkste mineralen in knoflook. Om te beginnen bevat knoflook calcium en fosfor. Deze mineralen zijn samen verantwoordelijk voor onder andere gezonde botten en tanden. Calcium speelt daarnaast ook een rol in het transport van andere mineralen door je lichaam, en fosfor speelt een rol in je energievoorziening. Knoflook bevat ook koper. Koper speelt eveneens een rol in de vorming van je botten en bindweefsel. Daarnaast heb je koper nodig voor een goede werking van je afweersysteem en de vorming van pigment voor je haar. Tenslotte kunnen we in knoflook seleen en mangaan terugvinden. Seleen functioneert als antioxidant in je lichaam en is daarnaast van belang voor een goede werking van je schildklier. Van mangaan is de functie in je lichaam niet helemaal bekend, maar er wordt aangenomen dat het een rol speelt in de energievoorziening van je lichaam.

Fun facts & life hacks
Normaal sluit ik mijn blog graag af met lekkere tips en combo’s om producten aan je voedingspatroon toe te voegen. Maar in het geval van knoflook is dat denk ik een beetje overbodig. Daarom sluit ik vandaag af met een aantal leuke weetjes en een makkelijk trucje tegen knoflook adem. 

  • Wist je dat de welbekende knoflookgeur veroorzaakt wordt door bepaalde zwavelverbindingen? De meeste daarvan worden gewoon door je lichaam verteerd, maar een enkeling wordt opgenomen in je bloed. Via je bloed komt het dan in je huid en longen terecht waardoor de typische geur ontstaat.
  • Wist je dat er veel geneeskrachtige eigenschappen aan knoflook worden toegewezen? In deze blog ben ik daar niet op ingegaan omdat niet alle beweringen even wetenschappelijk onderbouwd zijn en verschillende bronnen elkaar tegenspreken. Mocht je toch nieuwsgierig zijn, lees dan vooral deze artikelen van mens-en-gezondheid.infonu.nl en santura.nl.
  • Wist je dat je sneller van een knoflook adem af kunt komen door na het eten een appel te nemen of citroenwater te drinken? En hoewel ik het zelf niet getest heb, schijnt rode wijn ook te helpen, top voor de liefhebbers onder ons!

Kook jij veel met knoflook? En wist jij van deze gezondheidsvoordelen? Laat het ons weten in een reactie, op Instagram of Facebook. Wij zijn benieuwd!

 

Summary
De gezondheidsvoordelen van knoflook
Article Name
De gezondheidsvoordelen van knoflook
Description
Knoflook is dé smaakmaker in talloze gerechten. Maar wist je dat het ook nog heel veel gezondheidsvoordelen heeft? Gastblogger Marjolein Pubben legt uit!
Author

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!