Print Friendly, PDF & Email

Kokos is tegenwoordig hartstikke populair en je kunt er alle kanten mee op. Denk aan kokosmelk, kokosolie, kokosbrood, koekjes met kokos, kokossnippers en -vlokken en ga zo maar door. Maar wist je dat kokos ook hartstikke gezond is? In dit artikel zet onze gastblogger Marjolein de gezondheidsvoordelen van kokos voor je op een rijtje! Natuurlijk sluit ze weer af met een paar lekkere en simpele tips om kokos aan je voedingspatroon toe te voegen.

Vitaminen in kokos
Kokos bevat heel veel gezonde vetten en belangrijke mineralen, maar ook een paar onmisbare vitaminen. Zo bevat kokos vitamine C, wat belangrijk is voor een goede weerstand maar ook voor de opname van ijzer uit je voeding. Daarnaast helpt het je cellen gezond te houden omdat het als antioxidant fungeert in je lichaam. Naast vitamine C bevat kokos vitamine B11. Vitamine B11 is onder andere nodig voor de groei, maar ook voor de aanmaak van rode en witte bloedcellen. Een tekort aan vitamine B11 kan dan ook leiden tot bloedarmoede waardoor je je erg moe en slap voelt. Wist je dat vitamine B11 ook erg belangrijk is voor de ontwikkeling van een ongeboren kind? Een tekort aan B11 tijdens de zwangerschap verhoogt het risico op bijvoorbeeld een hazenlip of een open ruggetje.

Mineralen in kokos
Zoals ik in de vorige alinea al aangaf, bevat kokos ook heel veel belangrijke mineralen. Denk aan: ijzer, magnesium, kalium, koper, mangaan en selenium. Je lichaam heeft ijzer nodig voor de aanmaak van hemoglobine, een belangrijk onderdeel van je rode bloedcellen. Rode bloedcellen vervoeren op hun beurt onder andere zuurstof door je lichaam. Magnesium is van belang voor het overbrengen van zenuwprikkels en voor de vorming van je botten en spieren. Kalium zorgt (samen met natrium en chloride) voor een goede vochtbalans en bloeddruk in je lichaam. Daarnaast speelt kalium een belangrijke rol in het samentrekken van je spieren, dus ook je hartspier! Kokos bevat ook koper, dit is eigenlijk een spoorelement (een mineraal waar je relatief weinig van nodig hebt). Koper speelt onder andere een rol in de pigmentvorming van je haar en zorgt voor een goede werking van je afweersysteem. Mangaan is ook een spoorelement en is een belangrijk onderdeel van bepaalde enzymen die verantwoordelijk zijn voor je energiestofwisseling. Om het lijstje compleet te maken sluit ik af met een minder bekend mineraal (of eigenlijk mag ik hier ook spoorelement zeggen): selenium. Selenium is van belang voor een goede werking van je schildklier. Daarnaast kan het eventuele zware metalen uit voeding minder giftig maken om je lichaam en cellen te beschermen.

Lekkere tips
Nu alle info op een rijtje staat, is het natuurlijk leuk om kokos ook aan je voedingspatroon toe te voegen! Daarom heb ik een paar simpele tips voor je op een rijtje gezet. 

  • Om te beginnen een tip voor mensen die kokos gewoon niet zo lekker vinden. Kokosolie is heel geschikt om er bijvoorbeeld je aardappelen in te bakken, en je hoeft je geen zorgen te maken want je proeft er eigenlijk niets van!
  • De combi van kokos en pure chocolade is hartstikke lekker, je kunt stukjes kokos dippen in wat gesmolten pure chocolade en die een uurtje in de koelkast leggen. Dan ligt er altijd een lekkere snack voor je klaar! 
  • Heb je een favoriet koekjes of cake recept? Misschien is het leuk om het recept eens een twist te geven door wat kokosvlokken of snippers toe te voegen!
  • Tenslotte kun je altijd de schappen van de supermarkt eens raadplegen. Er zijn inmiddels superveel opties, van yoghurt en melk tot ijs, koekjes en brood. Je kunt het zo gek niet bedenken of het is er!

Kende jij de gezondheidsvoordelen van kokos al? Of weet jij nog andere lekkere combinaties met kokos? Laat het ons weten in een reactie, op Instagram of Facebook. Wij zijn benieuwd!

 

Summary
De gezondheidsvoordelen van kokos
Article Name
De gezondheidsvoordelen van kokos
Description
In dit artikel zetten we de gezondheidsvoordelen van kokos op een rijtje en delen we wat tips om kokos aan je voedingspatroon toe te voegen.
Author

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!