Print Friendly, PDF & Email

Limoen is heerlijk verfrissend op een warme zomerdag. Doe een paar schijfjes limoen met wat bessen en ijsklontjes in een grote kan water. Zo kom je met gemak aan voldoende vocht. Niet alleen is dit drankje lekkerder dan water zonder smaakje, de limoen maakt het ook nog eens hartstikke gezond! Hoe dat precies zit? Vandaag zet onze gastblogger Marjolein alle gezondheidsvoordelen van limoen voor je op een rijtje!

Vitamine in limoen
Laten we beginnen met de vitamine waar limoenen het meest rijk aan zijn, namelijk vitamine C. Vitamine C fungeert in je lichaam als antioxidant en helpt zo je cellen gezond te houden. Daarnaast speelt het een rol in het instant houden van een goede weerstand en heb je vitamine C nodig om ijzer uit je voeding op te nemen. Wist je dat een limoen zelfs meer vitamine C per 100 gram bevat dan sinaasappel? Limoenen bevatten ook vitamine B5. Dit vitamientje is van belang voor een goede energievoorziening en helpt bij de opbouw en afbraak van eiwitten en vetten. Ook bevatten limoenen B6. Vitamine B6 is medeverantwoordelijk voor opbouw en afbraak van eiwitten. Daarnaast speelt het een rol in de regulatie van bepaalde hormonen en groei. Tenslotte speelt B6 ook een rol in het behouden van een goede weerstand en de werking van je zenuwstelsel.

Mineralen in limoen
Limoen bevat ook veel mineralen, namelijk ijzer en koper. IJzer is nodig voor het aanmaken van rode en witte bloedcellen. Deze zorgen voor het zuurstoftransport door je lichaam. Koper is dan weer van belang voor de vorming van bindweefsel en botten. Daarnaast helpt het ook bij het instant houden van je immuunsysteem en de pigmentvorming voor je haar. Wist je dat koper eigenlijk omschreven wordt als spoorelement? Dat wil eigenlijk zeggen dat het een zelfde soort functies in je lichaam heeft als mineralen, alleen heb je er minder van nodig om de ADH te bereiken.

Lekkere combo’s
Nu we weten wat limoen gezond maakt. hebben we natuurlijk een paar verfrissende zomer combo’s met limoen nodig. Mijn favoriet is limoenwater. Gelukkig zijn er nog veel meer lekkere combo’s! Probeer eens een van de volgende combinaties:

  • Guacamole met limoen! Waarschijnlijk kennen vele van jullie deze al wel, het zorgt ervoor dat de verschillende guacamole kruiden nog beter tot hun recht komen. Dus… laat die nacho’s maar komen!
  • Ook lekker is yoghurt-limoenijs. Ik maak het heel simpel door (plantaardige) yoghurt te nemen en daar naar smaak limoensap aan toe te voegen (soms stiekem met een beetje esdoornsiroop). Zodra ik het lekker vind, doe ik het in van die stok-ijs vormpjes en hup de vriezer in. Ideaal voor als de temperaturen hoog oplopen.
  • De laatste tip is voor de 18+ers onder ons. Ik gebruik limoen vaak als basis voor gin tonic. Door een beetje met proefglaasjes te  experimenteren kan je erachter komen welke combi jij het lekkerst vindt. Ik ga graag voor limoen met munt en framboos.

Heb jij een van deze combinaties uitgeprobeerd? En kende jij de gezondheidsvoordelen al? Laat het ons weten in een reactie, op Instagram of Facebook. Wij zijn benieuwd!

Summary
De gezondheidsvoordelen van limoen
Article Name
De gezondheidsvoordelen van limoen
Description
Een paar schijfjes limoen, een takje munt en een handje frambozen maken een heerlijk verfrissend drankje. Lees hier over de gezondheidsvoordelen van limoen!
Author

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!