Print Friendly, PDF & Email

Nootmuskaat gaat natuurlijk hand in hand met bepaalde groenten als spruitjes, bloemkool en sperziebonen. Maar wat is nootmuskaat nu eigenlijk precies? Wat maakt nootmuskaat gezond en welke geneeskrachtige eigenschappen worden eraan toegekend? En wist je dat teveel nootmuskaat gevaarlijk kan zijn?! Onze gastblogger Marjolein vertelt jullie alle ins and outs over nootmuskaat!

Wat is nootmuskaat?
Nootmuskaat is afkomstig van de muskaatboom, die oorspronkelijk vooral in de Mollukken gevonden kon worden. De naam is een beetje misleidend. Nootmuskaat is namelijk helemaal geen noot! Toegegeven, het lijkt er wel veel op. Maar eigenlijk is het de pit van de vrucht die de boom produceert. Voor wij het in de keuken gebruiken wordt de pit vermalen tot poeder, dat is wel zo makkelijk. Wist je dat foelie ook afkomstig is van de muskaatboom? Daarom is de smaak een beetje vergelijkbaar.

Vitaminen in nootmuskaat
Nootmuskaat maakt niet alleen je maaltijd lekkerder, maar bevat ook een aantal vitaminen en vooral veel mineralen die je niet wilt missen. In het rijtje vitaminen zijn B1, B3, B6 en B9 vertegenwoordigd. Vitaminen B1 en B3 dragen onder andere bij aan je energievoorziening en je zenuwstelsel. B6 is mede verantwoordelijk voor je stofwisseling en de afbraak en opbouw van aminozuren. Daarnaast speelt B6 een rol in de werking van je immuunsysteem. Vitamine B9 is belangrijk voor een goede werking van de hersenen en draagt bij aan emotieregulatie. Een tekort aan B9 kan er voor zorgen dat je erg geïrriteerd of neerslachtig wordt van situaties die zo’n heftige reactie misschien niet verdienen.

Mineralen in nootmuskaat
In het lijstje van mineralen vinden we in nootmuskaat koper, kalium, magnesium, zink, ijzer, calcium en mangaan. Koper, magnesium, mangaan, zink en calcium spelen alle vijf een rol in de vorming en het gezond houden van je botten. Koper zorgt daarnaast voor de vorming van pigment voor je haar, en speelt net als zink een rol in je afweersysteem. Magnesium is onder andere ook van belang voor de overdracht van prikkels naar je hersenen. Kalium speelt samen met natrium een rol in een gezonde vochtbalans en bloeddruk. En tenslotte ijzer. IJzer speelt een belangrijke rol in de vorming van rode en witte bloedcellen. Rode bloedcellen vervoeren zuurstof door je lichaam, hartstikke belangrijk dus! Een tekort aan ijzer zorgt er vaak voor dat je weinig energie hebt en snel moe wordt.

Geneeskrachtige werking
Er worden een aantal geneeskrachtige eigenschappen aan nootmuskaat toegekend, hoewel ze niet allemaal even wetenschappelijk onderbouwd zijn. Toch zet ik ze hier even kort voor je op een rijtje. Proberen kan nooit kwaad, toch! De beter onderbouwde geneeskrachtige werkingen zijn: het bevorderen van de spijsvertering, een goed concentratievermogen, het helpen tegen slapeloosheid en als middel tegen misselijkheid en bepaalde tandproblemen. Er zijn nog een aantal geneeskrachtige eigenschappen van nootmuskaat waar sommige natuurgeneeskundigen enthousiast over zijn. Maar naar deze eigenschappen is nog niet voldoende onderzoek gedaan om ze echt goed te onderbouwen. Een paar voorbeelden zijn: het verminderen van menstruatiekrampen, als middel tegen claustrofobie en tegen hypochondrie. Wil je meer weten over dit onderwerp? Check dan de volgende artikelen over de genezende en de helende kracht van nootmuskaat!

Nootmuskaat vergiftiging
Ondanks de vele vitaminen, mineralen en mogelijk geneeskrachtige eigenschappen, zit er ook een risico aan nootmuskaat. Namelijk nootmuskaat vergiftiging! Toegegeven, de kans dat je die oploopt is niet zo groot als je het gewoon in kleine mate over je groenten strooit. Afhankelijk van je lengte en lichaamsgewicht loop je vanaf 5 gram kans op een vergiftiging. Symptomen zijn uiterst onplezierig en variëren tussen hallucinaties, misselijkheid, lusteloosheid en soms zelfs flauwvallen. Daarnaast kan je fysieke coördinatie er ook nog eens flink onder komen te lijden. Wist je dat nootmuskaat vroeger ook wel als goedkope party drug gebruikt werd vanwege het hallucinerende effect? Tegenwoordig is het gelukkig niet meer gebruikelijk. Niet zo gek ook, de andere bijwerkingen zijn nou niet bepaald feestelijk! Nog een feitje: wist je dat nootmuskaat vroeger ook wel gebruikt werd om abortussen op te wekken? Daarom mogen zwangere vrouwen geen medicijnen met nootmuskaat gebruiken. Meer over nootmuskaat vergiftiging vind je in dit artikel van de Volkskrant.

Lekkere combo’s
Nootmuskaat is niet alleen met bepaalde groenten lekker, maar ook in sommige zoetigheden:

  • Heb je al eens een snufje nootmuskaat en kaneel toegevoegd aan je warme chocomelk of cappuccino? Het zorgt voor een lekke extra kick in je drankje!
  • Dol op speculaas? Aan sommige koekjes wordt ook nootmuskaat toegevoegd. Lekker om uit te proberen, de volgende keer dat je kaneel of speculaaskoekjes bakt! Maar wel een beetje oppassen dat je niet uitschiet natuurlijk.

Wist jij al deze feitjes over nootmuskaat al? Wat is jouw favoriete recept met nootmuskaat? Laat het ons weten in de reacties, op Facebook of Instagram. We zijn benieuwd!

Summary
De gezondheidsvoordelen van nootmuskaat
Article Name
De gezondheidsvoordelen van nootmuskaat
Description
Wat maakt nootmuskaat nou eigenlijk zo gezond? Gastblogger Marjolein legt het jullie uit én geeft zelfs een aantal praktische tips voor in de keuken!
Author

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!