Print Friendly, PDF & Email

Bijna iedereen die soms een dagje aan het strand doorbrengt, heeft weleens een slijmerige zeewiersliert tussen z’n tenen uitgevist. Maar zeewier vind je ook steeds vaker terug op de menukaart! In bepaalde culturen, met name Aziatische landen, is dat niets nieuws. Maar nu begint de Westerse wereld het bruingroene nutriëntenbommetje ook steeds meer te omarmen. Dat is niet zo verrassend, want zeewier is hartstikke gezond en nog goed voor het milieu ook! Ik heb in deze blog voor je uitgevogeld wat zeewier gezond maakt en waarom het goed is voor het milieu én natuurlijk heb ik een paar lekkere zeewiertips.

Nutriënten 
Er zijn heel veel soorten zeewier die wij als mensen kunnen eten. De meest bekende zijn nori, kombu en wakamé. Alle soorten bevatten net iets andere voedingsstoffen, maar over het algemeen kunnen we de volgende nutriënten in zeewier terugvinden:

  • Vitamine B12. Dat is belangrijk voor de aanmaak van rode bloedcellen en een goede werking van je zenuwstelsel.
  • Jodium. Jodium draagt bij aan het produceren van schildklierhormonen. Veel mensen krijgen onvoldoende jodium binnen, dus daar zou zeewier een mooie oplossing voor zijn! Let wel een beetje op, teveel is natuurlijk ook niet gezond. Sommige soorten zeewier bevatten zoveel jodium dat je die beter niet elke dag kunt eten. 
  • Omega 3. Dit is een vorm van gezonde vetzuren, je lichaam kan er direct mee aan de slag! 
  • Eiwitten. Met name het eiwit glycine komt veel voor in zeewier. In het bijzonder bij roodwieren zoals nori.
  • Vezels. Deze zitten in grote hoeveelheden in zeewier, daarnaast komen ze ook voor in de meeste groente- en fruitsoorten. In Nederland eten veel mensen niet genoeg vezels dus een beetje extra groenvoer kan geen kwaad!
  • Mineralen zijn ook goed vertegenwoordigd in zeewier. Met name magnesium (waar veel mensen een tekort aan hebben) en calcium. Wist je dat er in zeewier zelfs meer calcium zit dan in melk? En in sommige magnesiumsupplementen is zeewier verwerkt! 
  • Tenslotte een paar lastigere namen, fucoïdan en chlorofyl. Deze helpen allebei je immuunsysteem gezond te houden. Er worden nog veel meer gezondheidsvoordelen aan toegekend maar die zijn niet allemaal even wetenschappelijk onderbouwd.

Milieu 
Zeewier groeit op de bodem van de zee. Net als planten neemt het CO2 op en geeft het zuurstof af (wel zo fijn voor de vissen). Veel mensen zijn bang dat de vervuilde zee ook het zeewier heeft aangetast. Je hoort bijvoorbeeld vaak over kwik en andere zware metalen. Maar er is goed nieuws! Zeewier groeit ontzettend snel, eigenlijk te snel om die zware metalen op te nemen. De kans dat de appels in je fruitmand meer van dat soort stoffen bevatten is beslist aanwezig.

Lekkere combo’s 
Als je nieuwsgierig bent geworden naar hoe zeewier dan precies smaakt zou je de volgende combinaties eens kunnen proberen. De kans is groot dat je in eerste instantie een beetje aan de smaak en structuur moet wennen, maar deze tips geven je de kans “to ease into it”. 

  • Een van de makkelijkste manieren om zeewier aan je voedingspatroon toe te voegen is pasta! Je kunt je normale spaghettislierten helemaal door zeewiersliertjes vervangen, maar als zeewier nieuw voor je is zou ik beginnen met een beetje gewone spaghetti en een beetje zeewier. Dan is het niet zo overweldigend. 
  • Nori chips! Met name in natuurwinkels kun je dit soms al kant en klaar terugvinden. Om aan de smaak te wennen is het lekker om de chipjes in hummus, salsa of guacamole te dippen. Dat camoufleert de “zeesmaak” een beetje waardoor je eraan kunt wennen. 
  • Mocht het idee van zeewier eten je nu een beetje afschrikken, dan zijn de eerste zeewierburgers inmiddels ook op de markt! Dat kan een mooie eerste stap zijn om zeewier uit te proberen zonder “in het diepe te springen”.

Heb jij ervaring met het eten van zeewier, of zou je het weleens proberen? Laat het weten in de reacties, op Facebook of Instagram!

Bronnen

Summary
De gezondheidsvoordelen van zeewier
Article Name
De gezondheidsvoordelen van zeewier
Description
Wat maakt zeewier nou eigenlijk zo gezond? Gastblogger Marjolein legt het jullie uit én geeft zelfs een aantal praktische tips voor in de keuken!
Author

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!