Print Friendly, PDF & Email

Iedereen heeft het erover: de Netflix-documentaire The Game Changers. De documentaire verscheen in september en werd meteen het gesprek van de dag in de voedsel- en sportwereld. De documentaire laat zien dat dierlijke eiwitten niet zo belangrijk zijn als we denken. Er worden voorbeelden gegeven van sporters die een veganistisch dieet zijn gaan volgen en goed bleven presteren, of zelfs beter dan eerst. Kan een plantaardig dieet ons echt sterker maken?

Succesverhalen
Een reden voor de bekendheid van de documentaire is het aantal topsporters dat in de film te zien is. Deze topsporters volgen een plantaardig dieet en vertellen hierover. Ze zijn er sinds de verandering in hun eetgedrag sterk op vooruit gegaan. Een van hen is wielrenster Dotsie Bausch. 3 jaar voor de Olympische Spelen van 2012 begon zij plantaardig te eten. Ze was in 2012 tegen de verwachtingen in sterk genoeg om mee te doen aan de Olympische Spelen, en ze werd daardoor de oudste deelneemster ooit in haar sport. Ook het succesverhaal van Patrik Baboumian komt aan bod. Baboumian is een van de sterkste mannen ter wereld en heeft verschillende wereldrecords op zijn naam staan. Hij is vegetariër sinds 2005 en begon in 2011 met een plantaardig dieet. Als mensen hem vragen hoe hij als veganist as strong as an ox kan zijn, antwoordt hij: ‘have you ever seen an ox eat meat?’ 

Dierlijke vs plantaardige proteïne
Deze voorbeelden laten zien dat je ook uit plantaardig voedsel genoeg kracht kan halen. Dit gaat in tegen het beeld in dat veel (top)sporters hebben, het idee dat dierlijke proteïne de beste manier is om spieren te kweken. Vandaar dat sommige topsporters dagelijks steaks en hamburgers eten. Gelukkig laat onze gastblogger Stijn zien dat ook vegetarische sporters goed aan hun eiwitten kunnen komen. In zijn artikelen laat hij je zien hoe je plantaardige eiwitten slim kunt combineren om als sporter goed te presteren.

Experiment
Het meest overtuigende experiment dat in de documentaire aan bod komt, was naar mijn mening een bloedtest. Drie American Football-spelers laten hun bloed testen net na het eten van een vleesburrito of een vegetarische burrito met bonen. Het bloed is na het eten van het vlees veel troebeler, door het vet dat in het bloed terecht is gekomen. Het vet heeft een negatieve invloed op de bloeddoorstroming en hierdoor gaat ook het prestatieniveau van de sporters omlaag. Plantaardige proteïne heeft juist een positieve invloed op de bloeddoorstroming. Ik vond het erg indrukwekkend om het effect van de verschillende proteïnen zo duidelijk te zien, vooral na zo’n korte tijd!

Een mooie boodschap
De boodschap van de documentaire is: je hebt geen vlees nodig om sterk te zijn. Plantaardige proteïne is even efficiënt als dierlijke proteïne. De documentaire doet deze waarheid wel iets te makkelijk voor. Het is wel belangrijk om te letten op variatie en een goede balans in het eten van plantaardige eiwitten. Maar plantaardig eten en sterk zijn? Dat kan zeker, en dat laat deze documentaire zien!

Benieuwd naar de documentaire The Game Changers? Of heb je ‘m al gezien? Laat ons weten wat je ervan vond in de reacties, op Facebook of op Instagram!

Summary
Documentaire: The Game Changers
Article Name
Documentaire: The Game Changers
Description
De documentaire The Game Changers werd meteen het gesprek van de dag in de sport- en voedingwereld. Kan een plantaardig dieet ons echt sterker maken?
Author

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!