Gezond op het toilet
3 (60%) 2 vote[s]

Jawel: gezond op het toilet. Misschien geen onderwerp dat je dagelijks met vrienden of collega’s bespreekt, maar toch iets wat mij regelmatig bezighoudt. Hoelang is het al geleden? Waarom lukt het niet? Of: waar komt deze doorstroom nu weer vandaan? Leuk of niet, jouw toiletperikelen vertellen veel over hoe je lichaam zich voelt en niet voor niets dat veel Nederlanders zich hier zorgen over maken. Dit las ik in het spijsverteringsonderzoek van kiwimerk Zespri. Daarom wat tips uit eigen ervaring om je gezondheid op het toilet te bevorderen! Heb jij ook tips voor mij? Deel deze dan met #mijnspijsvertering!

1. Gewoontedier
Je lichaam is echt een gewoontedier. Als je zorgt dat je zoveel mogelijk een vast dagritme aanhoudt, dan doet je lichaam automatisch op vaste momenten wat het ‘hoort te doen’. Dus wanneer jij op regelmatige tijden eet, slaapt en wakker wordt, dan zal je lichaam hieraan wennen. Zonder dat je daar iets voor hoeft te doen word je ieder dag vijf minuten voordat de wekker gaat wakker, krijg je honger op het moment dat je gewend bent te eten én geeft je lichaam dagelijks rond dezelfde tijd aan dat het tijd is voor een bezoek aan het toilet. Verstoor je dit ritme door een vakantie, een drukke periode op werk of een verandering in je eetpatroon, dan merk je dit gelijk en heeft je lichaam weer tijd nodig om het ritme terug te vinden.

2. Hurkhouding
Net als met lopen, zitten, werken en sporten, is je houding ook met toiletteren belangrijk. Onze houding is eigenlijk een gewoonte, maar wat is nou de beste houding om op het toilet te zitten? De Israëlische arts Dov Sikirov vroeg zich dit ook af, en wijde hier een studie aan. De conclusie hiervan is dat een hurkende houding het meest bevorderlijk is voor de stoelgang. Dit komt doordat de darmen zo ontworpen zijn dat in de ‘normale’ zithouding of bij het staan, de opening van de darmen naar de buitenwereld niet volledig vrij is. Dat werpt ineens een heel ander perspectief op die ‘gaten’ in Frankrijk! Bij gebrek aan hurktoiletten in Nederland, probeer eens op een krukje te gaan staan, zo creëer je de hurkhouding zonder op het toilet te hoeven balanceren.

3. Verassende voedingsmiddelen
Er zijn natuurlijk verschillende bekende producten waarvan we weten dat die de spijsvertering op gang helpen, maar er zijn ook tientallen adviezen uit de oude doos die minder bekend zijn. Preventief helpt het eten van vijgen, pruimen, groene kiwi’s, papaya, ananas, lijnzaad en asperges verstopping voorkomen. Voel je je al verstopt? Dan kunnen kamille- of venkelthee, sterke zwarte koffie en rode wijn wonderen doen. Wanneer je alles al geprobeerd hebt, dan kan grootmoeders raad geen kwaad! Het eten van rauwe zuurkool of gekookte gedroogde appeltjes met yoghurt schijnt namelijk verstopping tegen aldus Oma’s Gezondheidstips. Deze combinaties klinken je waarschijnlijk wat vreemd in de oren, maar alles om van dat opgeblazen gevoel af te zijn!

4. Denken aan eten
De spijsvertering begint op het moment dat je hersens met eten bezig zijn. Dus ontbijten ‘s morgens is heel belangrijk voor een goede stoelgang! Want denk er eens over na, vanaf het moment dat je in de keuken duikt, ben jij niet de enige die bezig is met de voorbereidingen. Zo kijkt je lichaam al uit naar de maaltijd. De geuren die je ruikt, de kleuren die je ziet, helpen allemaal mee aan dit proces, de mentale en lichamelijke voorbereiding. Omdat je lijf dus constant bezig is met voorbereiden, word het spijsverteringsproces op gang geholpen. En vanaf de eerste hap die je neemt, is je lichaam helemaal klaar om het eten te verwerken.

Oja, niet het meest prettige idee misschien, maar kijk ook eens achterom na het toiletbezoek! Mocht je een keer iets opvallends zien dan ben je er tenminste op tijd bij, en geloof me: van je ontlasting kan je leren.

Heb jij nog tips voor een goede gezondheid op het toilet? Deel ze met mij en de andere lezers in een reactie of via Facebook, Twitter of Instagram met #mijnspijsvertering. Laten we van de spijsvertering een onderwerp maken waar we open over praten met z’n allen!

Summary

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!