Brood: wit, bruin of volkoren?
5 (100%) 5 votes

Al eeuwenlang wordt het overal ter wereld gegeten, maar toch was het de afgelopen tijd een trend om het niet te eten: brood. Wij genieten regelmatig van een verse boterham, maar vroegen ons wel af hoe het nu precies zit met wit en bruin brood? En wat is het verschil tussen al die verschillende broodsoorten?

Bruin, volkoren of wit
Volkorenbrood en bruinbrood staan in de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum en zijn dus aanbevolen om dagelijks te eten. Dit brood is voedzaam en gezond. Het is een bron van koolhydraten en jodium, en met name dit laatste krijgen mensen die geen brood eten veel te weinig binnen. Witbrood daarentegen is minder voedzaam en is niet voordelig voor je gezondheid. Wat is dan het verschil? Witbrood wordt gemaakt van bloem, waarbij alleen het binnenste van de tarwekorrel wordt gebruikt. Alle kiemen en zaden zijn hier uit gezeefd. Bruinbrood en volkorenbrood worden van meel gemaakt, en niet van bloem. Bij meel wordt niet alleen het binnenste van de tarwekorrel gebruikt, maar ook het buitenste waar nu juist de meeste vezels in zitten. Bij bruinbrood wordt er een deel van de zemelen en kiemen gebruikt, bij volkorenbrood wordt de hele graankorrel gebruikt. Voornamelijk volkorenbrood bevat dus veel vezels en vitamines en mineralen, die het risico op bepaalde ziekten ook verkleinen.

Trucje van de fabrikant
Bruinbrood en volkorenbrood zijn dus gezonder: er zitten meer vezels, vitamines en mineralen in de buitenkant van de graankorrel. Volkoren- en bruinbrood bevatten hierdoor meer voedingsstoffen en zijn een betere keuze dan wit brood. Bruin heeft dus terecht het gezondste imago. Helaas weten broodfabrikanten dit ook en wordt er dan ook misbruik van gemaakt. Zo worden sommige witte broden bruin gekleurd met gebrande mout, waardoor het gezond lijkt maar dus niet is! Let dus altijd op of het hoofdingrediënt volkorenmeel of bloem is.

Verschillende soorten broden
Volkorenbrood is dus de beste keuze, maar tegenwoordig kan je flinke keuzestress hebben als je voor het broodschap staat. Daarom help ik je met een overzicht van de voedingswaarden van verschillende soorten brood! De voedingswaarden worden voor bij iedere broodsoort gegeven per 100 gram, een snee brood is ongeveer 35 gram.

Bruinbrood bevat 307 calorieën, 7 gram eiwitten, 45,6 gram koolhydraten, 2,9 gram suiker, 3,7 gram vet en 5,7 gram vezels.

Volkorenbrood bevat 246 calorieën, 8,4 gram eiwitten, 43,5 gram koolhydraten, 1,5 gram suiker, 2,6 gram vet en 6,9 gram vezels.

Witbrood (met melk) bevat 255 calorieën, 9,2 gram eiwitten, 45 gram koolhydraten, 4,5 gram suiker, 3,5 gram vet en 2,5 gram vezels.

Meergranenbrood  bevat 262 calorieën, 9,5 gram eiwitten, 45 gram koolhydraten, 2 gram suiker, 2,4 gram vet en 5,9 gram vezels.

Zuurdesembrood bevat 206 calorieën, 7,5 gram eiwitten, 35,4 gram koolhydraten, 0 gram suiker, 2 gram vet en 7,7 gram vezels.

Speltbrood bevat 250 calorieën, 8,5 gram eiwitten, 48 gram koolhydraten, 0,7 gram suiker, 2 gram vet en 2,5 gram vezels.

Waldkornbrood bevat 247 calorieën, 14,4 gram eiwitten, 34,7 gram koolhydraten, 1 gram suiker, 3,9 gram vet en 2,8 gram vezels.

Maïsbrood bevat 263 calorieën, 10 gram eiwitten, 40 gram koolhydraten, 0,9 gram suiker, 2,4 gram vet en 6,5 gram vezels.

Roggebrood (gewoon) bevat 242 calorieën, 6,2 gram eiwitten, 44,5 gram koolhydraten, 6,4 gram suiker, 3 gram vet en 5,5 gram vezels.

Roggebrood (donker) bevat 198 calorieën, 5,5 gram eiwitten, 36 gram koolhydraten, 12,5 gram suiker, 1,5 gram vet en 9 gram vezels.

Wit kadetje (per 100 g) bevat 282 calorieën, 8,5 gram eiwitten, 50 gram koolhydraten, 3 gram suiker, 4,5 gram vet en 2,6 gram vezels.

Bruin bolletje (per 100 gram) bevat 225 calorieën, 9,5 gram eiwitten, 39 gram koolhydraten, 3 gram suiker, 3 gram vet en 3,5 vezels.

Krentenbol (per 100 g) bevat 283 calorieën, 7,5 gram eiwitten, 54 gram koolhydraten, 14 gram suiker, 3,2 gram vet en 3 gram vezels.

Stokbrood bevat 283 calorieën, 8,4 gram eiwitten, 58 gram koolhydraten, 2 gram suiker, 1,9 gram vet en 3,5 gram vezels.

Croissant (per 100 g) bevat 478 calorieën, 9,2 gram eiwitten, 50,2 gram koolhydraten, 2,7 gram suiker, 26,3 gram vet en 2,3 gram vezels.

Ciabatta (per 100 g) bevat 265 calorieën, 7,5 gram eiwitten, 52 gram koolhydraten, 0,9 gram suiker, 3 gram vet en 2 gram vezels.

Wat valt ons op?
Opvallend is dat de meeste broden wel ongeveer dezelfde hoeveelheid voedingsstoffen hebben. Een uitspringer is het donkere roggebrood, met weinig calorieën, redelijk weinig koolhydraten en veel vezels. Echter, zit er dan wel weer relatief veel suiker in! Een betere optie is speltbrood en helemaal top is zuurdesembrood. Heel weinig calorieën, weinig vet en geen suiker, maar wel weer heel veel vezels die zorgen voor een goede spijsvertering en een voldaan gevoel. Een hele verantwoorde keuze dus!

Wat eet jij altijd? En waarop baseer jij je keuze? Laat het ons weten in een reactie op de website of via een berichtje op Facebook of Twitter. We zijn benieuwd!

Summary
Brood: wit, bruin of volkoren?
Article Name
Brood: wit, bruin of volkoren?

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!