Print Friendly, PDF & Email

Vaak als iemand overgewicht heeft zeggen mensen dat het diens eigen schuld is. ‘Je kiest immers zelf wat je in jouw mond stop’. Toch zijn er veel andere factoren die het lastig maken voor mensen om een gezondere keuze te maken. Het krijgen van overgewicht of obesitas kan veroorzaakt worden door biologische, sociale en/of psychologische factoren. In deze blog legt onze gastblogger Claire Orth uit hoe de fysieke omgeving invloed kan hebben op jouw voedingsgewoonten.

Obesogene omgeving
Een obesogene omgeving is een omgeving die mensen stimuleert om veel te eten en weinig te bewegen. Dit is een omgeving waarin wij leven. De omgeving is veel veranderd ten opzichte van vroeger. Er is overmatige beschikbaarheid aan energierijke voeding. Daarnaast is de noodzaak tot bewegen beperkt. Je kunt bijvoorbeeld bijna overal komen met het openbaar vervoer. De mogelijkheden tot meer bewegen worden ook beperkt door verschillende factoren.

Zo kan het lastig zijn om voldoende te bewegen als jij een zittende kantoorbaan hebt of onregelmatige werktijden hebt. Een positieve trend is dat steeds meer organisaties zit/sta bureaus hebben voor hun personeel. Hierdoor kan je afwisselen van staan en zitten. Sommige kantoren hebben ook fietsstoelen. Voor mensen die een ochtendmens zijn kan het ook lastig zijn om te sporten naast een kantoorbaan. Bij veel kantoorbanen is het de norm om van 8 tot 5 te werken. Ochtendmensen zijn moe aan het eind van de dag en hebben dan nog weinig energie om te sporten. 

Mensen die veel thuiswerken bewegen meestal ook weinig. Je hoeft immers niet te lopen naar een andere zaal, de kantine of de koffieautomaat. Je bent constant achter je bureau en loopt af en toe naar de keuken. Veel mensen hebben ook de neiging om pauzes over te slaan als ze thuiswerken. Maaltijden overslaan kan er ook voor zorgen dat men later meer eet, doordat ze op dat moment veel honger hebben. Het eten voor een laptop zorgt voor afleiding, waardoor je minder snel doorhebt dat je vol zit. Dit kan leiden tot overeten.

Omgevingsfactoren
De onderstaande omgevingsfactoren stimuleren te veel eten.

1. Grotere porties
De afgelopen jaren zijn porties veel groter geworden. Wat voorheen een medium portie was, is tegenwoordig een small portie. De standaardmaten van borden zijn ook groter geworden. Daarnaast worden er steeds meer verschillende maten toegevoegd aan producten. Hierdoor kan het nog verwarrend zijn welke portie de ‘normale portie’ is. Daarnaast zijn er ook veel multi-verpakkingen geïntroduceerd en zijn de aantal producten in deze multi-verpakkingen toegenomen.

2. Meer beschikbaarheid en makkelijkere toegankelijkheid voedsel
Voedsel is veel makkelijker beschikbaar. Als je bijvoorbeeld op een treinstation bent, heb je keus uit vele soorten voedsel.

3. Marketing
Er worden prijsmarketingstrategieën ingezet om mensen te verleiden meer producten en grotere hoeveelheden te kopen. Voorbeelden hiervan zijn voordeelverpakkingen en stapelkortingen. Veel mensen zijn gevoelig voor deze aanbiedingen. Meer van een product in huis hebben zorgt voor meer verleidingen binnenshuis. Hierdoor kan het voorkomen dat een voordeelverpakking even snel leeg is als dat je een kleine portie had gekocht.

Ben jij je bewust van de impact van jouw omgeving op je voedingsgewoonten? We zijn benieuwd! Laat het ons weten in de reacties, op Instagram of Facebook.

 

Summary
De invloed van de fysieke omgeving op jouw voedingsgewoonten
Article Name
De invloed van de fysieke omgeving op jouw voedingsgewoonten
Description
Wil jij meer leren over de impact van je fysieke omgevingsfactoren op je voedingsgewoonten? Dat lees je in dit artikel!
Author

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!