De zomertijd is (bijna) aangebroken dus het is weer tijd voor een nieuwe rubriek! Gedurende de zomer zal iedere week op donderdag op De Hippe Vegetarier de smoothie van de week verschijnen. Een rauw sapje met mogelijke supplementen dat een waardevolle bijdrage kan leveren aan jouw voedingspatroon. Maar waarom drinken we deze smoothies nu eigenlijk? Laten we daarmee beginnen…

Ontgifting en ontzuring
Veel mensen hebben een eetpatroon dat rijk is aan bewerkte voedingsproducten samen met thee, koffie en alcohol. Dit zorgt voor de opbouw van zuren en stofwisselingsafval in je lichaam, wat kan resulteren in ontstekingen. Deze zuren in je lichaam kunnen geneutraliseerd worden door het drinken van rauwe sappen en smoothies. Deze rauwe smoothies en sappen stimuleren de functie van de ingewanden, lever en nieren, wat helpt bij het afbreken van schadelijke chemicaliën in het lichaam. Daarom wordt het drinken van rauwe sappen en smoothies ook wel beschouwd als een ‘Liver Cleansing Diet’. Selderij, komkommer en koolsappen zijn bij uitstek geschikt om deze zuurheid te reduceren en zo de PH-waarde van het lichaam in balans te houden en je energie en gevoel van welzijn te verhogen.

Meer voedingsstoffen en meer energie
Smoothies en sappen zitten vol met levende enzymen die het verteringsproces ondersteunen, wat betekent dat je darm, lever en alvleesklier niet zo hard hoeven te werken om je lichaam van alle noodzakelijke voedingsstoffen te voorzien. Dit spaart je lichaam energie waardoor je je niet zwaar of futloos voelt na het drinken van een smoothie. Smoothies en sappen bevatten een geconcentreerde hoeveelheid van belangrijke voedingsstoffen voor je lichaam. Doordat het blenden van de smoothie het oppervlak van het fruit en de groente doorbreekt is het lichaam in staat om tot 99% van de voedingswaarde van het fruit en de groente te absorberen. Zo bevat een glas wortelsap (250 ml) de voedingswaarde van ongeveer 500 gram rauwe wortels. Het eten van zoveel wortels in één keer is vermoeiend en saai, terwijl een glas wortelsap een heerlijke en gezonde verfrissing is. Voor diegene die het gevoel hebben een extra boost te kunnen gebruiken is dus niets beter dan een rauwe smoothie elke dag met meer energie en een langer uithoudingsvermogen tot gevolg.

Altijd lekker en gemakkelijk
Smoothies en sappen kunnen een combinatie zijn van zo veel verschillende ingrediënten dat er altijd voor ieder wat wils is. De verschillende kleuren en smaken geven zoveel variëteit dat je nooit verveeld zult raken. Bovendien is een smoothie of sapje enorm gemakkelijk te maken: je gooit de ingrediënten in een juicer of blender en klaar ben je! Bovendien het bij een smoothie of sapje nooit ‘fout’ gaan: als je de smoothie te sterk vindt smaken, leng hem dan aan met wat water of kruidenthee. Zo is er voor iedereen de ideale smoothie en binnen vijf minuten is jouw gezondheidsboost ready-to-go.

Tips voor het maken van een smoothie
Ben je overtuigd? Hier dan nog enkele tips voor het maken van jouw dagelijkse smoothie.
– De meeste smoothies en sappen die voornamelijk uit fruit bestaan kan je gewoon met een willekeurige blender maken. Wil je een super blender? Koop dan de Vita-Mix, een absolute all time topper.
– Wanneer je een smoothie maakt met veel groenten gebruik dan een juicer, of wanneer je deze niet hebt blend de groenten en zeef daarna het sap eruit bijvoorbeeld met behulp van een notenmelkzak (een zakje van dunne garen, doe alsof je een koe melkt).
– Kies zoveel mogelijk verse, onbewerkte groente en fruit. De schil en de kleine zaadjes kunnen dan gewoon mee in de blender. Laat ook de stelen en de bladeren er zoveel mogelijk aan zitten, aangezien deze veel vitaminen en mineralen bevatten.
– Een smoothie of sapje kan ongeveer 24 uur bewaard worden mits in een gesloten pot of bakje in de koelkast. Als je een grote hoeveelheid maakt kan je dit voor tweemaal ontbijt gebruiken of voor ontbijt en lunch met eventuele aanvullingen.
– Smoothies zijn een perfecte manier om bepaalde voedingssupplementen zoals superfoods en poeders op natuurlijke wijze in je voeding te verwerken. De voedingsstoffen kunnen namelijk beter geabsorbeerd worden in poedervorm door een smoothie dan als tablet. Door de poeders door het sap te mixen wordt de oplosbaarheid en de verteerbaarheid verhoogd.
– Probeer de volgende combinaties te vermijden: pruim met kool/ui/waterkers/knoflook, peer met tomaat, druiven met wortel, fruit in combinatie met knoflook/ui met uitzondering van tomaat/citroen/sinaasappel, vijgen met radijsjes, zwarte bessen met biet, abrikozen met groene groenten, kool/waterkers met citroen/sinaasappel/grapefuit.
– Experimenteer naar hartenlust en geniet!

Summary
recipe image
Recipe Name
Dagelijkse smoothie: waarom is het gezond?
Published On

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!