Print Friendly, PDF & Email

Voor de meeste mensen is de lunch op een doordeweekse dag weinig bijzonders. Een kleffe boterham of de inmiddels half geplette banaan die je die morgen in je tas hebt gegooid. Stiekem heb ik rond de middag meestal zin in iets voedzaams én lekkers. Maar ja, wie heeft de tijd om ’s ochtends vroeg al een heel scala aan keukenkunsten tevoorschijn te toveren? Ik zou natuurlijk bij een brood- of saladezaakje iets kunnen oppikken, maar ik ben vast niet de enige die zich dat niet al te vaak kan veroorloven. En als ik ’s avonds thuiskom heb ik ook lang niet altijd zin om nog uitgebreid de keukenprinses uit te hangen. Herkenbaar? De oplossing is simpel: meal prepping!

Een ideaal meal prep moment
In het weekend houd ik een paar uurtjes vrij om lekker los te gaan in de keuken. Dan heb ik toch geen haast, het is leuk om te doen en ik weet dat ik mezelf later die week dankbaar zal zijn. Alles wat “lang” moet koken en een paar dagen goed blijft in de koelkast bereid ik vast voor, voor de komende dagen. Denk aan aardappeltjes, rijst, soep, etc. Tijdens het meal preppen gebruik ik heel weinig kruiden. Omdat het saai kan worden om een aantal dagen hetzelfde te eten, is het fijn om pas te kruiden op het moment dat je je eten opwarmt. Zo smaakt het product toch elke dag anders. Dat gaat minder snel vervelen!

Vleesvervangers
Hetzelfde geldt voor vleesvervangers. Door in het weekend zelf falafel of bonenburgers te maken en die in te vriezen kan ik er de hele week van genieten zonder lang in de keuken te staan. Ook de vleesvervangers kruid ik meestal “on the spot”, met uitzondering van peper en zout. Zelf je vleesvervanger preppen is ook een stuk goedkoper dan ze kant en klaar in de supermarkt kopen. Maar ik geef toe dat ik de verleiding niet altijd kan weerstaan, vooral als ze weer iets nieuws in de schappen hebben liggen.

Groente
Vaak snijd ik ook vast groente voor twee dagen, zodat die linea recta de pan in kunnen zodra het etenstijd is. Groente snijden kost nou eenmaal wat tijd en het is niet echt het meest inspirerende werkje, dus hartstikke fijn als dat alvast gebeurt is als ik ’s avonds thuis kom. Op deze manier kost koken nog geen 10 minuten, en dat is me een gezond maaltje wel waard! Je kunt natuurlijk ook gewoon voorgesneden groente in de supermarkt vinden, maar die zijn vaak duurder en veel minder smaakvol dan de “verse” groente.

Meal prep vriendelijke producten
Aardappelen en rijst zijn producten die goed te meal preppen zijn. Maar ook spaghetti gaat prima. Falafel, bonen of linzenburgers zijn ook heel makkelijk te bewaren in de diepvries. Een van mijn all time favorites is soep. Af en toe maak ik een flinke pan en vries ik de soep per portie in. Met een stukje brood erbij heb je dan in een handomdraai een voedzame en gezonde maaltijd zonder poespas. Als ik nog overgebleven groenten heb, doe ik die er ook gewoon doorheen, weggooien is zonde en wat vitamientjes extra is nooit verkeerd!

Voorgesneden groente
Groenten die voorgesneden makkelijk een paar dagen goed blijven, zijn paprika, prei, courgette en tomaat. Eigenlijk bijna alles behalve ui. Dat verliest zijn smaak, heel de koelkast gaat er naar ruiken en meestal tref je een zielig hoopje smurrie aan tegen de tijd dat je het in de pan wilt gooien. Het helpt om groenten te kopen die nog net niet helemaal rijp zijn. In mijn ervaring rijpen ze sneller zodra ze gesneden zijn. Op die manier zijn ze perfect knapperig tegen de tijd dat ze mee naar school of het werk gaan in bijvoorbeeld een wrap.

Boost in de morgen
Het is ook leuk om in het weekend havermoutkoekjes te bakken. Ik leg er altijd een paar in de koelkast voor die week en de rest vries ik in. Ze zijn superlekker en perfect als je geen tijd hebt om te ontbijten ’s ochtends. Gewoon een havermoutkoekje en je bent ready to go!

Handige lunchbox
Om salades en dergelijke vers te houden tot de lunch is een goede lunchbox belangrijk. Ik gebruik een bentobox, een superhandig ding! Het is een grote broodtrommel met twee verdiepingen, waardoor ik ook makkelijk een tussendoortje mee kan nemen. Ook kan ik mijn maaltijd in tweeën splitsen als ik niet wil dat bepaalde ingrediënten al voor de lunchtijd mixen. Daarnaast zit er een klein bakje in voor bijvoorbeeld dressing zodat je geen zompig hoopje groen aantreft tegen de tijd dat je aan je lunch begint.

Alle tips op een rijtje
De tips die ik heb genoemd zal ik voor het gemak nog even voor je opsommen.

  • De eerste (en naar mijn idee belangrijkste): niet te veel kruiden! Zorg dat je “on the spot” je kruiden toevoegt, zodat je ermee kunt variëren en het niet saai wordt om een aantal dagen hetzelfde te eten.
  • Tip 2: koop groenten die nog niet helemaal rijp zijn en snijd ze van te voren (maximaal twee dagen zodat ze lekker knapperig blijven).
  • Tip 3: soep! Soep is lang te bewaren in de diepvries en het is altijd handig om een voorraadje te hebben voor als je even geen inspiratie hebt of snel een gezonde en voedzame maaltijd op tafel wilt zetten.
  • Tip 4: zorg voor havermoutkoekjes in de koelkast zodat je op een gehaaste ochtend toch een voedzaam ontbijt hebt.
  • Last but not least: koop een goede lunchbox. Op die manier kan je je lunch makkelijk meenemen en ervoor zorgen dat het vers en lekker blijft.
  • Oh, nog eentje om het af te leren. Gun jezelf af en toe toch gewoon een lekkere traktatie van je lokale broodzaakje of de kantine. Soms heb je het gewoon verdiend!

Ben jij door dit artikel geïnspireerd geraakt om te meal preppen? Laat het ons weten in de reacties op de website, op Facebook of Instagram! We zijn benieuwd!

Benieuwd naar de vegetarische lunch op de foto? Bekijk hier het recept!

 

Summary
De voordelen van meal prepping en praktische tips
Article Name
De voordelen van meal prepping en praktische tips
Description
Als ik ’s avonds thuiskom heb ik lang niet altijd zin om nog uitgebreid de keukenprins(es) uit te hangen. Herkenbaar? Hier vind je tips voor meal prepping!
Author

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!