Print Friendly, PDF & Email

Zoals je in mijn eerste blog hebt kunnen lezen heb ik in levende lijve ervaren wat er met je lichaam, gezondheid en geest kan gebeuren als je er niet zorgvuldig mee om gaat. Ik leefde ooit op witte broodje tonijn salade, zure matten, to do lists, deadlines en koffie en was me toentertijd niet bewust van de schade die ik veroorzaakte. Het gevolg was ik een echte ‘crash’. De oplossing vond ik in ‘Good Food Transition’, de verschillende stappen naar goede voeding. Deze week stap 2: ‘find your poison’, oftewel het ontdekken van je grootste zwak voor eten.

De duivel op je schouder
Vorige week ging mijn blog over consciousness met andere woorden het bewustwordingsproces om gezonder te gaan eten. Als je weet welke gezonde keuzes je hebt, wordt het steeds makkelijker om deze juiste keuzes te maken. Om blijvend je leefstijl te veranderen is het vaak zo dat je ook zult ‘moeten’ accepteren dat er bepaalde voedingsmiddelen blijven waar je een zwak voor hebt. Want net op het moment dat jij denkt lekker bezig te zijn met gezond eten is ie daar ineens: de duivel op je schouder. Waar deze eerst fluisterde dat een stukje chocola nu erg lekker zou zijn, mmm… is het fluisteren opeens overgegaan in schreeuwen: EET CHOCOLA, EET DE HELE REEP EET, DOE HET, EET HET NU. Veel mensen hebben een craving, ik noem het ook wel een ‘poison’ of gif. Vechten tegen deze panter heeft geen zin, het is de kunst om ermee te dansen.

Mijn zwak, jouw zwak
Mijn persoonlijke trigger naar ongezonde voeding was suiker. Als ik iets at met suiker erin, dan dacht ik: nu ik toch bezig ben, ach dan ook maar een snickers en een handje gele M&M’s. Toen ik deze reactie ging herkennen en erkennen ben ik suikers volledig gaan weglaten. Inmiddels eet ik af en toe honing of een goed stuk LoveChock van pure chocola zonder suiker en dit levert voor mij geen probleem op. Het is een zoektocht naar waar jouw persoonlijke grens ligt. Sommige mensen hebben deze ‘verslaving’sreactie door het eten van chocola, andere hebben het wanneer ze een bord pasta eten. Wat is jouw persoonlijke gif? Gezonde alternatieven Ontdek, herken en vooral erken jouw zwakte in voeding. Dat is het begin van de volgende stap. Want voor jouw ongezonde gewoonte(n) oftewel ‘gif’ bestaan gezonde alternatieven, alternatieven die écht lekker zijn. Door voor deze gezonde varianten te kiezen heb je niet het gevoel dat je ‘alles’ moet laten staan. Je kan hetzelfde namelijk nog steeds eten alleen maak je andere keuzes: bijvoorbeeld mijn stukje LoveChock in plaats van die Snickers, M&M’s en noem maar op. Hierdoor heb je niet het gevoel dat je alles verpest zodra je je vergrijpt aan je poison en kan je deze gezonde keuzes blijvend onderdeel maken van je leven. Reken maar dat je je beter voelt dan na een ouderwetse poison-aanval!

Find your poison
Probeer je dankzij conciousness jezelf een week lang bewust te zijn van waar jouw echte zwak ligt. Waar grijp je naar om 16.00 of na een lange werkdag? Waarvan word je chagrijnig als je het niet kan eten? Noteer je persoonlijke gif/verslaving(en) en zoek je gezonde alternatieven. In mijn boek Good Food staat een groot overzicht met nieuwe opties.

Goed genieten van je poison Volgende week leg ik uit hoe je 80-20% kan eten: 80% good food en dus ook 20% van persoonlijke poison kan genieten en blijvend je leefstijl kan veranderen door slechts een paar aanpassingen in je voedingspatroon/leefstijl te doen, door middel van het maken van de juiste, gezonde keuzes.

Have a great week!

With love,
Laurianne

Door Laurianne Ruhe, www.goodfoodtransition.com

Summary
Good Food Transition: Find your poison
Article Name
Good Food Transition: Find your poison