Print Friendly, PDF & Email

Zoals je in mijn eerste blog hebt kunnen lezen heb ik in levende lijve ervaren wat er met je lichaam, gezondheid en geest kan gebeuren als je er niet zorgvuldig mee om gaat. Ik leefde ooit op witte broodje tonijn salade, zure matten, to do lists, deadlines en koffie en was me toentertijd niet bewust van de schade die ik veroorzaakte. Het gevolg was ik een echte ‘crash’. De oplossing vond ik in ‘Good Food Transition’, de verschillende stappen naar goede voeding. Deze week stap 3: ‘good food’ en alles over mijn 80/20 regel.

Niet alleen maar worteltjes
Gezond leven betekent niet dat je de rest van je leven worteltjes moet knagen of een dieet moet volgen, integendeel. Met de GoodFood-methode valt gezond eten eenvoudig te integreren in je dagelijks leven. Ook wanneer je een borrel of feestje hebt, je onderweg bent, op kantoor zit of uit eten gaat. Voor iedere ongezonde gewoonte bestaat namelijk een gezond en vaak nog lekkerder alternatief. Dus door slechts een paar ingrediënten te vervangen kun je je favoriete junkfood blijven eten en is het spontaan ‘GoodFood’ geworden. Daarnaast kan je er eenvoudig voor kiezen om 80 procent van je eten voor ‘gezond’ te kiezen en 20 procent te doen waar je zin in hebt. Daarmee kunnen jij en je lichaam prima leven!

Clean Eating
‘GoodFood’ is de stap op weg naar je ultieme gezondheid. GoodFood, in Amerika clean eating genaamd (al jaren een fenomeen), gaat uit van het eten van pure, gezonde producten en voedingsstoffen uit de natuur. Ingrediënten die door je lichaam herkend worden, waarvan het weet wat het ermee moet en die de hoeveelheid afvalstoffen in je lichaam tot een minimum beperken. ‘GoodFood’ helpt jou om te stralen, slank, energiek en blij te zijn. Het maakt van jou de allerbeste versie van jezelf.

De uitgangspunten van GoodFood
Je eten bepaalt echt hoe je eruitziet en hoe je je voelt. Wat je erin stopt krijg je er letterlijk en figuurlijk uit. Doe dingen die je energie geven in plaats van energie kosten. Eet voeding die je energie geeft in plaats van energie kost. Deze vijf uitgangspunten van GoodFood zullen je hierbij helpen:

* 80 procent van wat je eet komt uit zo min mogelijk bewerkte voeding (puur natuur, dus geen kunstmatige kleur-, geur- en smaakstoffen) zodat je de afvalstoffen in je lichaam tot een minimum beperkt.
* Geen moeilijk verteerbare producten, dus zoveel mogelijk lactose- en glutenvrij.
* Geen genetisch gemanipuleerde producten.
* Geen snelle suikers.

GoodFood vervangers
Als het goed is heb je inmiddels uitgekristalliseerd wat jouw persoonlijke ‘poison’ (eetzwakte) is en begrijp je nu ook wat voeding met je lijf doet. GoodNews: voor jouw poison bestaat een gezond alternatief. Eigenlijk geldt dat voor alle voedingsmiddelen die er zijn. Soms is het vervangen van één ingrediënt al genoeg om van jouw junkfoodverslaving ‘GoodFood’ te maken. Zo hoef je dus de verslaving niet af te zweren maar leer je er steeds beter mee omgaan. Als je eenmaal erkent en herkent dat bepaalde voedingsmiddelen gezonder zouden kunnen, heb je al een hele stap gemaakt. Je bent je bewust en dat is de eerste stap om iets te veranderen. Je erkent het van jezelf en nu kan je op zoek naar een gezond alternatief.

Een paar voorbeelden
Gewone chocolade zou je kunnen vervangen door LovChock, net zo lekker maar je zit sneller vol en bovendien is deze chocolade rauw en onbewerkt. Voor vega-burgers kan je kiezen voor een kikkererwten basis en je hebt een healthy burger. Voor pizza kan je voor een haverbodem of zelfs bloemkoolbodem gaan en je pizza turns into ‘GoodFood’!

20/80 regel
Mijn ‘GoodFood’ methode gaat naast het kiezen van gezondere ingrediënten uit van de 80-20 regel wat inhoudt dat je wanneer je voor 80 procent volgens de GoodFood-methode eet je ook af en toe een uitzondering kan maken. Die uitzonderingen vallen dan binnen je 20%. Zo kan je dus ook nog van je poison genieten, maar is je lijf wel in staat om je poison weer af te breken. Af en toe je lichaam wakker schudden met iets minder gezonde keuzes is dus ok.

Iedereen kan het!
Ik wil even benadrukken dat gezond eten niet moeilijk hoeft te zijn. Het begint al met 1 verandering per dag, dat zijn uiteindelijk 365 veranderingen per jaar. Door op deze manier te kijken naar ‘GoodFood’ wordt je nieuwe leefstijl niet te beladen en ook niet tijdelijk. Mijns inziens heb je niks aan diëten, dan ren jij vervolgens na een paar weken snoeihard die koelkast weer in. Waar het om gaat is blijvend andere keuzes maken zodat je de beste versie van jezelf bent en blijft. Het gaat om de balans. Oja, EN: je hoeft geen sterrenchef te zijn om lekker eten te maken, het is niet ingewikkeld en hoeft ook niet veel tijd te kosten. Het gaat erom dat je het efficiënt aanpakt. Dus maak ‘GoodFood’ alsjeblieft niet te ingewikkeld en maak het niet te groot voor jezelf. Je bewust zijn van datgene wat je eet, welke invloed het op je lichaam heeft en daarvoor een gezond alternatief vinden is de nieuwe manier van eten. Jij weet nu dat je een keuze hebt, dus kan je ook de juiste maken. Gooide je voorheen misschien alles klakkeloos in je boodschappenkarretje, dan weet je nu wat je eet. Dat is het beste begin!

Have a great week!

With love,
Laurianne

Door Laurianne Ruhe, www.goodfoodtransition.com

Summary
Article Name
Good Food Transition: Good food
Description
Good Food Transition van Laurianne Ruhe leert je om in enkele stappen je eetpatroon blijvend te veranderen. Lees hier over stap 3: Good food.
Author