Print Friendly, PDF & Email

We weten allemaal dat we moeten oppassen met suiker. Maar er zijn zoveel verschillende soorten! Verse sinaasappelsap zit ook boordevol (fruit)suiker. Zijn dat nu minder slechte suikers dan toegevoegde, geraffineerde suiker (zoals kristalsuiker in koekjes)? En hoe zit dat dan bijvoorbeeld met honing en ahornsiroop? Is voor je lichaam suiker gewoon suiker, of zijn er belangrijke verschillen? Wij zochten het uit!

Suiker is suiker
Om maar met de deur in huis te vallen: je lichaam maakt geen onderscheid in soorten suiker. Of het nou natuurlijke suiker of geraffineerde suiker is, je lichaam verwerkt alles op dezelfde manier. Het is dus niet zo dat de fruitsuiker in een appel gezonder is dan kunstmatige, toegevoegde suiker. Zo schrijft het Voedingscentrum dat in fruit fruitsuikers zitten, die bestaan uit glucose en fructose. Toegevoegde suikers, zoals een klontje suiker zelf in je thee doen of dat door de fabrikant al is toegevoegd, bestaan ook uit glucose, fructose of een mengsel. Je lichaam ziet er dus geen verschil in omdat het dezelfde stoffen zijn. Ook bevatten alle soorten suiker ongeveer evenveel calorieën, alleen zit er in vloeibare suikers zoals honing iets minder calorieën omdat er ook water in zit.

Van natuurlijke oorsprong: goede voedingsstoffen
Suiker vervangen door een natuurlijke zoetmaker, zoals fruit, dadels of honing, maakt het gerecht helaas niet gezonder wat betreft suikergebruik of slanker wat betreft calorieën. Onder natuurlijke suikers vallen bijvoorbeeld honing, rietsuiker, palmsuiker, kokosbloesemsuiker, agavesiroop of ahornsiroop. Vergis je niet in bijvoorbeeld een dadeltaart zonder toegevoegde suikers en dat je daarvan meteen een halve taart op kan eten. Geniet vooral, maar met mate 😉 Het is echte wel zo dat natuurlijke zoetmakers ook góede eigenschappen bevatten, dit zijn geen ‘lege suikers’ zoals kristalsuiker. Aan die laatste soort heeft je lichaam niets, dit zijn lege calorieën, aan de eerste soort heeft je lichaam weldegelijk iets! Hetzelfde geldt voor de fruitsuiker die je vindt in fruit. In fruit zitten belangrijke voedingsstoffen die je nodig hebt voor je gezondheid en daarom is aangeraden om 200 gram per dag aan fruit te eten. De vezels en vitamine C die er in zitten zijn bijvoorbeeld goed voor je spijsvertering en heb je een lager risico op hart- en vaatziekten. Zelf een sapje of smoothie maken is dus zeker een goed idee! Verschil met kant-en-klare sapjes is, is dat daar vaak nog extra suiker aan is toegevoegd. Als je de tijd hebt, is zelf maken dus een betere keuze.

Geraffineerd is verslavend
Geraffineerde suiker is zo bewerkt, dat er inprincipe geen voedingsstoffen meer in zitten. Alleen maar lege calorieën, bovendien werkt geraffineerde suiker verslavend. Suiker spreekt namelijk een ander deel aan van je hersenen dan vet en eiwit. Als je suiker binnenkrijgt, ziet je lichaam dat als een beloning. Je eet dus niet omdat je eten nodig hebt, maar wel omdat dat voelt als een beloning. Zo zullen mensen dus niet zo snel zeggen dat als ze vol zitten ze nóg een stuk pizza willen, maar een toetje gaat er heel vaak wel in. Daarnaast moedigt het eten van suiker aan tot nog meer eten van suiker, omdat je er een kick van krijgt. Opvallend is dat vooral geraffineerde suiker leidt tot deze verslaving. Hier op letten is moeilijk, want 85% van onze suiker inname zit al verwerkt in onze producten en is dus geraffineerde suiker. Ga dus vooral voor onbewerkte producten en ga zelf aan de slag!

Let jij op je suikerinname? Hoe doe je dat? Laat het ons weten in een reactie op de website, Facebook of Twitter. We zijn benieuwd!

Dank aan Shutterstock voor de foto. Je downloadt de foto hier.

Summary
Natuurlijke vs geraffineerde suiker: wat is het verschil?
Article Name
Natuurlijke vs geraffineerde suiker: wat is het verschil?
Description
Is natuurlijke suiker minder slecht dan toegevoegde, geraffineerde suiker? Of is suiker gewoon suiker? Wij zochten het voor je uit!
Author

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!