Print Friendly, PDF & Email

Omega 3 en Omega 6 zijn belangrijke meervoudige onverzadigde vetzuren die het lichaam zelf niet kan aanmaken. Je moet deze dus uit je voeding halen. Deze vetzuren komen vooral voor in vette vis, maar wist je dat je ze ook in plantaardige olie vindt? Denk bijvoorbeeld aan koolzaadolie, zonnebloemolie en lijnzaadolie, puur gemaakt van de pitten en zaadjes van de bloemen. Je leest er hier alles over!

Van koolzaadbloem tot koolzaadolie
Heb jij weleens een koolzaadbloem gezien? Waarschijnlijk ben je je er niet bewust van, maar je kent ze absoluut. Nederland staat er vol mee wanneer ze in bloei staan! De koolzaadplant herken je aan zijn prachtige botergele bloemetjes en de plant kan meters hoog worden – jawel met eigen ogen gezien! In april staat hij een paar weken in volle bloei, daarna wordt hij snel donkerbruin en vallen de bloemen en blaadjes er vanaf. Nu is hij rijp en kunnen de koolzaadjes uit de kleine steeltjes van de plant gehaald worden. Er komen ontelbare zaadjes uit één plant, terwijl tegelijk één zaadje genoeg is om een nieuwe plant te laten groeien. Wat een mooi ecosysteem eigenlijk hè?

De koolzaadjes worden dan geoogst, geperst en vervolgens wordt de olie gezuiverd voor gebruik. Een paar mooie eigenschappen van koolzaadolie op een rijtje:

  • Rijk aan meervoudige onverzadigde vetzuren, waaronder Omega 6 (linolzuur) en Omega 3 (alfalinoleenzuur)
  • Een eetlepel is een bron van vitamine E en vitamine K

Van lijnzaadbloem tot lijnzaadolie
Lijnzaadbloem? Oké eigenlijk heet dit een vlasplant. De vlasplant groeit in een koude omgeving en heeft prachtige hemelsblauwe bloemen. De zaadjes vind je in de kleine steeltjes in het hart van de bloem. Net als bij de koolzaden, worden de lijnzaadjes geoogst, geperst en vervolgens wordt de olie gezuiverd. Lijnzaad en lijnzaadolie worden al eeuwenlang gebruikt. De oude Egyptenaren hadden de overtuiging dat lijnzaadolie goed was voor de gezondheid en dat het de lichamelijk schoonheid zou bevorderen. Een paar mooie eigenschappen van lijnzaadolie op een rijtje:

  • Rijk aan meervoudige onverzadigde vetzuren, met name Omega 3 (alfalinoleenzuur) wat in verband wordt gebracht met behoud van een gezond cholesterolgehalte. Een verhoogd cholesterolgehalte is een risicofactor voor de ontwikkeling op hart- en vaatziekten.
  • Een eetlepel lijnzaadolie bevat alle plantaardige Omega 3 vetzuren die je op een dag nodig hebt.


Van zonnebloem tot zonnebloemolie
De zonnebloem kennen we natuurlijk allemaal en is niet alleen een favoriete huisdecoratie in de zomermaanden, maar dus ook de basis voor één van de bekendste (en goedkoopste) plantaardige oliesoorten: zonnebloemolie. De zonnebloem is een plant die wel drie meter hoog kan worden. De pitjes bevinden zich in het hart van de bloem, onder het ‘dons’. Zodra de bloem is uitgebloeid en opgedroogd, komen de pitjes als een mozaïek tevoorschijn. Net als bij de kool- en lijnzaadjes, worden de zonnebloempitten geoogst, geperst en vervolgens wordt de olie gezuiverd. Klaar om thuis te gebruiken! Een paar mooie eigenschappen van zonnebloemolie op een rijtje:

  • Rijk aan meervoudige onverzadigde vetzuren, met name Omega 6 (linolzuur).
  • Een eetlepel zonnebloemolie zit boordevol vitamine E en bevat maar liefst 60% van de Dagelijks Aanbevolen Hoeveelheid vitamine E.

Zonnebloemolie, koolzaadolie en lijnzaadolie in één
Wist je dat bijna alle Becel spreads 100% plantaardig zijn en ze allemaal gemaakt worden van een mix van deze drie plantaardige oliën? Gezamenlijk leveren deze oliën een mooie bijdrage aan je dagelijkse behoefte Omega 3 en 6, wat bijdraagt aan het behoud van een gezond cholesterolgehalte, wat weer goed is voor je hart. Wist je dat je lichaam deze vetzuren zelf niet kan aanmaken? Het is dus essentieel om ze uit je voeding te halen. Plantaardige Omega 3 en 6 kun je vinden in lijnzaad, chiazaad, noten, avocado’s, deze plantaardige oliën en dus ook in producten die hiermee worden gemaakt, zoals Becel. Ideaal dus voor vegetariërs en veganisten! De dierlijke vormen van Omega 3 en Omega 6 zijn vooral te vinden vette vis, maar er zijn ook steeds meer producten beschikbaar op basis van algen. Daarnaast bevatten de Becel spreads vitamine A, D en E, een prima basis voor een goede start dus! Plantaardig, rijk aan meervoudige onverzadigde vetzuren en met een positief effect op de gezondheid.

Welke olie gebruik jij graag? Let je op je inname Omega 3 en 6? Laat het ons weten in een reactie op dit artikel, of via Facebook, Instagram of Twitter. We horen jouw verhaal graag!


Summary
Plantaardige olie met omega 3 en omega 6 vetzuren & gezondheidsvoordelen
Article Name
Plantaardige olie met omega 3 en omega 6 vetzuren & gezondheidsvoordelen
Description
Het is belangrijk op te letten voldoende Omega 3 en Omega 6 vetzuren binnen te krijgen. Plantaardige olie zoals koolzaad of lijnzaad is hier ideaal voor!
Author

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!