Print Friendly, PDF & Email

Een vegetarische leefstijl kan hartstikke gezond zijn, en zelfs voordelen hebben voor de gezondheid. Toch lijkt het soms lastig om alle voedingsstoffen binnen te krijgen die je nodig hebt en kunnen er tekorten ontstaan. Je hebt het vast vaker gehoord als je al lang vegetarisch eet: let op je eiwitten, ijzer en vitamine B1 en B12. Deze voedingsstoffen komen namelijk vooral voor in dierlijke producten. Er zijn gelukkig een heleboel manieren om tóch alles binnen te krijgen via vegetarische voedingsbronnen en te eten volgens een gezond en gevarieerd voedingspatroon. In dit artikel bespreken we noten als aanvulling op een vegetarisch dieet!

Gezondheid
Noten bevatten ijzer, vitamine E en vitamine B1. Ook bevatten noten veel onverzadigd vet, dit is gezond vet. Het werkt namelijk cholesterolverlagend. Dit betekent dat het eten van noten je beschermt tegen hart- en vaatziekten! Het Voedingscentrum raadt aan om elke dag een handje noten te eten. 25 gram (één handje) noten, het liefst ongezouten, vervangt 100 gram bereid vlees.

Verschillende soorten
Er zijn veel verschillende soorten noten en het is belangrijk om deze soorten af te wisselen. Elke notensoort bevat namelijk net weer een andere samenstelling aan voedingsstoffen, waar dus weer andere gezondheidsvoordelen bij komen kijken. Pinda’s, amandelen, pistachenoten en cashewnoten bevatten de meeste eiwitten en zijn dus het meest geschikt als vleesvervanger. Macadamianoten, pecannoten en walnoten bevatten juist veel onverzadigd (gezond) vet. Ze zijn daardoor wel hoger in calorieën en je gaat er sneller vol van zitten. Er is tussen de noten ook een verschil in het verbruik dat komt kijken bij de verbouwing. Zo worden pinda’s, walnoten en hazelnoten gewoon in Europa geteeld en deze soorten zijn daarom het minst belastend voor het klimaat.

Bereiding
Je kunt noten branden of roosteren. Gebrande noten zijn gefrituurd in olie. Ze bevatten iets minder vitamines en mineralen omdat deze verloren gaan bij het frituren. Noten bevatten al veel olie en daarom nemen ze de frituurolie niet goed op. Dat maakt gebrande noten niet veel ongezonder dan onbewerkte noten! Geroosterde noten zijn door hete lucht geroosterd en zijn dus even gezond als onbewerkte noten. Geroosterde noten zijn heerlijk over een salade of soep! Hieronder vind je onze 5 favoriete recepten met noten.

Top 5: recepten met noten

Eet jij een handje noten per dag? Wat is jouw favoriete gerecht met noten? Laat het ons weten in de reacties, op Facebook of Instagram. We zijn benieuwd!

 

Summary
Plantaardige vervanger voor vlees: noten
Article Name
Plantaardige vervanger voor vlees: noten
Description
Vegetarisch eten kan hartstikke gezond als je de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt. We bespreken noten als aanvulling op een vegetarisch dieet!
Author

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!