Print Friendly, PDF & Email

Er is een zee aan informatie over voeding te vinden op internet. Wij hebben daar 10 dingen voor je uitgefilterd die lang niet iedereen weet, maar die je eigenlijk wel zou moeten weten. Veel leesplezier!

1: Biologisch, vegan en glutenvrij zijn niet altijd gezond
De labels biologisch, vegan en glutenvrij geven veel mensen het gevoel dat het om een gezond product gaat. Dat hoeft niet zo te zijn. Er zijn genoeg glutenvrije producten die vol zitten met ongezonde toevoegingen. En koekjes vol suiker en wit meel kunnen prima biologisch en vegan zijn, maar gezond zijn ze niet.

2: Light producten zijn niet altijd gezond
Light producten lijken aantrekkelijk, zeker als je wilt afvallen. Je kan gewoon genieten van je favo producten, terwijl je minder calorieën binnenkrijgt. Maar is dat wel altijd verstandig? Light producten bevatten namelijk vaak kunstmatige zoetstoffen die schadelijk kunnen zijn voor je gezondheid. Ook producten waarop staat dat ze minder vet bevatten, hoeven niet gezonder te zijn. Het kan goed zijn dat ze minder vet bevatten, maar wel meer suiker.

3: Vet eten hoeft zeker geen dikmaker te zijn
Over vet gesproken; dat vet ongezond is en je dik maakt klopt lang niet altijd. Er zijn veel vetten die juist goed voor je zijn en die afvallen makkelijker kunnen maken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan vetten uit olijfolie, kokosolie, avocado’s, noten, pitten en zaden.

4: Je hebt geen volkoren brood nodig voor de vezels
Bij vezels denken veel van ons meteen aan volkoren brood. Waarom eigenlijk? Een sneetje volkoren brood bevat 2,3 gram vezels. Dat is op zich prima, maar het is niet zoveel dat het een van de beste bronnen is. Ter vergelijking:

  • In een appel zit 4,5 gram
  • In een peer zit 5,5 gram
  • In een banaan zit 3 gram
  • In een avocado zit 5 gram
  • In 100 gram havermout zit 10 gram
  • In 100 gram linzen zit 8 gram

We hebben dus geen volkoren brood nodig om voldoende vezels binnen te krijgen.

5: Het is goed om de tijd te nemen voor je eten
Wist je dat het tempo waarin je eet belangrijk is? Rustig eten en je eten goed kauwen komt je spijsvertering ten goede. Gehaast eten kan er juist voor zorgen dat je spijsvertering niet optimaal is.

Rustig eten heeft daarnaast als voordeel dat het je helpt om minder te eten. Als je genoeg gegeten hebt, duurt het namelijk altijd even voordat deze boodschap bij je hersenen is aangekomen. Eet je op een rap tempo? Dan heb je in de tussentijd al meer gegeten dan je nodig hebt. Rustig eten voorkomt dit. Op deze manier kan rustig eten je ook helpen om af te vallen.

6: We spoelen veel vitamines door de gootsteen
Kook je je groentes? Dan komen er veel voedingsstoffen in het kookwater terecht… wat we vervolgens door de gootsteen spoelen. Erg zonde! Je kan je groentes daarom beter stomen.

7: Ontbijtgranen zijn niet altijd gezond
Ontbijtgranen hebben vaak een gezonde uitstraling. Vooral als er ook nog eens op staat dat ze rijk zijn aan vezels. Veel ontbijtgranen bevatten naast die vezels echter ook een klap suiker. Check dus even de ingrediëntenlijst om te kijken of de ontbijtgranen wel zo gezond zijn als ze eruit zien.

8: Veel mensen verdragen zuivel niet goed
Veel mensen verdragen zuivel niet goed, zonder het te weten. Vaak hebben ze al zo lang symptomen, dat ze deze als normaal zijn gaan zien. Denk bijvoorbeeld aan een opgeblazen gevoel of winderigheid. Heb je hier vaak last van? Of van buikpijn, krampen en diarree? Dan is het goed om eens te kijken of je misschien lactose-intolerantie hebt.

9: Veel mensen verdragen gluten niet goed
Hetzelfde geldt voor gluten: veel mensen verdragen ze niet goed zonder het te weten. Ook als je geen coeliakie hebt, kan je wel klachten krijgen door het eten van gluten. De symptomen kunnen lijken op die van lactose-intolerantie: buikpijn, een opgeblazen gevoel en diarree. Constipatie kan er ook op wijzen dat je gevoelig bent voor gluten. Ook kan je klachten krijgen waarbij het lijkt alsof ze niks met je darmen te maken hebben. Bijvoorbeeld hoofdpijn, vermoeidheid en gewrichts- en spierpijn.

10: Het hoeft niet 100% gezond
Probeer je 100% gezond te eten? Dan raak je waarschijnlijk al snel gedemotiveerd. Of je raakt gestrest omdat je het perfect wilt doen. De 80/20 regel is daarom een beter doel. 80% gezond eten en 20% mag minder gezond zijn. Dit is heel goed haalbaar en geeft je de ruimte die je nodig hebt om het vol te houden op lange termijn.

In het kort
Wat iedereen zou moeten weten over onze voeding is dat…

  • Biologisch, vegan en glutenvrij niet altijd gezond zijn
  • Light producten niet altijd gezond zijn
  • Vet eten je niet dik hoeft te maken
  • Je geen volkoren brood nodig hebt voor de vezels
  • Het goed is om de tijd te nemen voor je eten
  • Je met groentes koken veel voedingsstoffen verliest
  • Ontbijtgranen niet altijd gezond zijn
  • Veel mensen zuivel en/of gluten niet goed verdragen
  • Je jezelf beter kan richten op 80% gezond eten, in plaats van 100%


Bronnen: Jie Li, Na Zhang, Lizhen Hu, Ze Li, Rui Li, Cong Li, Shuran Wang, Am J Clin Nutr, 2011. J Galhardo, LP Hunt, SL Lightman, M A Sabin, C Bergh, P Sodersten, JPH Shield, J Clin Endocrinol Metab, 2012. AE Rigamonti, F Agosti, E Compri, M Giunta, N Marazzi, EE Muller, SG Cella, A Sartorio, Eur J Endocrinol, 2013. Alessio Fasano, Anna Sapone, Victor Zevallos, Detlef Schuppan, Gastroenterology, 2015.

Ben jij op de hoogte van de laatste gezondheidsfeiten? Laat het ons weten in de reacties, op onze Facebook of Instagram. We horen het graag!

 

Summary
Puur figuur: Deze 10 dingen moet je weten over voeding
Article Name
Puur figuur: Deze 10 dingen moet je weten over voeding
Description
Wat weet jij over gezonde voeding? Wat zijn feiten en fabels? Puur Figuur heeft 10 weetjes over voeding voor je op een rijtje gezet!
Author