Uitdaging: een week glutenvrij eten
3.7 (73.33%) 3 votes

In het kader van de 100 dagen glutenvrij challenge van YAM Glutenvrij, waar ik eerder al over schreef, heb ik de afgelopen week voor het eerst in mijn leven bewust glutenvrij gegeten. Dus een hele week geen tarwe, spelt, rogge, gerst en kamut, geen ‘normale’ boterhammen, crackers, pasta, koek, gebak en opletten met kant-en-klare soepen, sauzen en dressings in verband met glutenbevattende bindmiddelen, mosterd en soja. Een uitdaging die mij weer een extra perspectief op eten heeft gegeven!

De voorbereiding
Als je zoals ik je graag verdiept in eten, is een week glutenvrij eigenlijk een hele leuke uitdaging. Want dat betekent me inlezen in wat ik wel mag en wat ik niet mag, nieuwe recepten ontdekken en anders boodschappen doen dan anders. Zo ontdekte ik een heleboel interessante glutenvrije merken met mooie glutenvrije producten die mij de week door hielpen. Een aantal kende ik zelf al en behoren nu echt tot mijn favorieten, daarnaast leerde ik door de begeleiding van YAM een aantal merken kennen. Een klein lijstje:

  • glutenvrije tussendoortjes en repen van JustNuts
  • IMG_3583glutenvrij crisp bread van LifeFood
  • glutenvrije crackers van BioBites
  • glutenvrije groente-noten repen van RudeHealth
  • glutenvrij wit, bruin, meergranen en donkerbruin brood van YAM
  • glutenvrije pasta op basis van mungbonen van Explore
  • glutenvrije havervlokken van Provena
  • glutenvrije pannenkoekenmix van Peak’s
  • glutenvrije crackers op basis van kastanjemeel van Le Pain des Fleur
  • glutenvrij choco-cake-mix van Madame LouLou
  • glutenvrij afbakbrood van Schnitzer
  • glutenvrije pretzels van Paluski
  • glutenvrije fruit-notenreep van Nakd
  • en er is nog veel meer…

Iemand met coeliakie of een (lichte) glutenallergie heeft dus behoorlijk wat opties! Daarnaast is de allergenen informatie op de verpakkingen ook echt goed aangegeven. Dat is goed nieuws, glutenvrij staat als je het mij vraagt goed op de kaart tegenwoordig!

Ontbijt
Van te voren dacht ik dat het ontbijt mij het moeilijkste af zou gaan, omdat ik voor deze week bijna altijd ontbeet met havermoutpap, kwark met muesli of granola en zo nu en dan een broodje met een gekookte eitje. Daar moest deze week verandering in komen en dat viel mij heel erg mee. Zo nam ik me voor om pap te maken met andere granen zoals amaranthe, boekweit en teff, kwark te nemen met noten, zaden, pitten, superfoods en vers fruit of bananenpannenkoekjes te bakken. Lekkere combinaties die ik ontdekte:

  1. Pap van boekweitgrutten met amandelmelk, rozijnen, gojibessen, choco-incabessen en pompoenpitten
  2. Teff-ontbijt met amandelmelk, edelberry honing van Royal Green, met lijnzaad, rozijnen, incabessen, chiazaad en walnoten
  3. Magere kwark met glutenvrije Jumbo oats van Provena, banaan, gele kiwi, sap van een halve sinaasappel, lijnzaad en kokossnippers
  4. Magere kwark met glutenvrij granola gemaakt op basis van de Jumbo oats van Provena, rauwe noten, lijnzaad, hennepzaad, rozijnen, kokossnippers, kokosolie en banaan

IMG_3598 IMG_3704 IMG_3691

Lunch
Op kantoor ben ik een hele saaie luncher: ik ben heel erg gehecht aan mijn crackers met huttenkase en avocado, dat eet nu eenmaal ook gemakkelijk achter de computer als ik het druk heb. Dus die heb ik erin gehouden, maar dan met de lijnzaadcrackers van BioBites, het crisp bread van LifeFood en gewone rijstewafels. Ook lekker: de kastanjecrackers van Le Pain des Fleurs met notenpasta of ChiaFruit jam van MisterKitchen. Daarnaast hebben we op kantoor een redelijk goede kantine met zo nu en dan echt een goed saladebuffet met bijvoorbeeld groene sla, kikkererwten, gemarineerde tempeh en tomaatjes – lekker!

IMG_3601 IMG_3728 IMG_3692

Tussendoortjes
Normaal eet ik als tussendoortje regelmatig een droge cracker, een plak ontbijtkoek of een ‘gezond’ koekje met veel granen van BioToday. Dat zat er deze week niet in, maar de vervangers deden prima hun werk. Glutenvrije koekjes zijn helemaal zo slecht nog niet, en vooral de glutenvrije bars van JustNuts, RudeHealth en Nakd, boordevol gedroogd fruit, noten en superfoods, kon ik naar uitkijken. Daar kikker je echt van op!

IMG_3609 IMG_3699 IMG_3705

Diner
Ik vond het heel erg leuk om echt weer even uitgedaagd te worden andere dingen te koken voor het diner. Zolang je alles zelf maakt, is glutenvrij helemaal niet zo ingewikkeld. Wel fijn en belangrijk dat onze voedingsdeskundige Carolien van de Kamp mij erop wees dat mosterd niet glutenvrij is, en dat je met zout en sojasaus ook moet opletten. Als je kiest voor gebonden sauzen of andere kant-en-klare maaltijden dan is het aan te raden om de allergenen op het etiket goed te bekijken. Deze zijn vaak dik gedrukt en soms ook nog apart genoteerd, dus hier kom je zeker uit.

Wat voor lekkers heb ik gemaakt deze week?
salade met quinoa, rucola, kikkererwten, avocado, abrikozen, en pecannoten
salade met babyspinazie, geroosterde wortels, zoete aardappel, sinaasappel, granaatappelpitjes, pompoenpitjes en kokosyoghurt
rode curry met aubergine, paprika, tofu, cashews en bruine rijst
– pastasalade met rucola, geroosterde spruitjes en broccoli, verse doperwten, avocado, zachte geitenkaas en een simpele dressing van avocado-olie. Een variant op dit recept.
– een simpele salade met linzen, geroosterde courgette en gele paprika, avocado en een zacht gekookt eitje
– een glutenvrije borrel met afbakbrood van Schnitzer, pretzels van Paluski, homemade doperwtenpesto, huttenkase en rauwkost om daarin te dippen. Daarbij natuurlijk een goed glas rode wijn en voor vriendlief een verfrissend glutenvrij biertje. Met als toetje: glutenvrij choco-cake van Madame Loulou!

IMG_3666 IMG_3684 IMG_3732

Uiteten: De Kersentuin, Amsterdam
Tot slot was ik deze week een avond uiteten bij het vernieuwde restaurant De Kersentuin in het Bilderberg Garden hotel in Amsterdam zuid. Ik had expres niet van te voren aangegeven dat ik glutenvrij wilde eten, omdat ik benieuwd was naar het improvisatie vermogen a la minute. En dat was fantastisch! Chefs Stefan van Sprang en Wessel Ruijmgaart zorgden samen voor drie glutenvrije, vegetarische groente-gerechtjes die eruit sprongen qua creativiteit en puurheid van smaak. Geen wonder, want deze mannen waren de afgelopen jaren vernatwoordelijk voor de dubbele Michelinster van restaurant ‘Aan de Poel’ in Amstelveen. Het concept is nu ontspannen en ongedwongen, met kleine gerechtjes die je kan genieten in het restaurant, aan de bar, bij de openhaard of op het terras. Wat je wil en zoveel als je wil. Aanrader!

IMG_3621 IMG_3635 IMG_3637

Waar ging het mis?
Oke, ik geef eerlijk toe. Hoewel ik mijn week startte met de ambitie om echt 100% glutenvrij te eten, bleek dit niet altijd even vanzelfsprekend. Ik denk dat het eenvoudiger wordt als je gedurende langere tijd (100 dagen!) glutenvrij eet, want dan gaat het steeds meer wennen en ga je je steeds minder vergissen. Ook past je sociale omgeving zich dan makkelijker aan. Hier liep ik tegen aan de afgelopen week:
– Zeewiertapenade van BioToday op mijn cracker, bleek er sojasaus in te zitten! En ik wist natuurlijk niet wat voor een sojasaus… Idem met de gemarineerde tempeh die ik at.
– Niet alle glutenvrije vervangers die ik ben tegengekomen vond ik een aanrader. Zo wordt er bij sommige producten veel suiker of honing toegevoegd om qua smaak een mooi product neer te zetten. Dit was bijvoorbeeld het geval bij de glutenvrije granola van Bakery on Main. In plaats hiervan heb ik dus zelf glutenvrij granola gemaakt volgens dit recept, maar dan met de glutenvrij Jumbo oats. Heel gemakkelijk eigenlijk, maar toch niet iets waar ik normaal gesproken altijd tijd voor heb of maak.
– Een collega nam afscheid bij ons op kantoor en had helemaal de moeite genomen om allemaal Bossche bollen mee te nemen van bakkerij Jan Goos in Den Bosch. Die heb ik altijd al eens willen proeven, dus toen heb ik een glutenvrij oogje dicht geknepen. Enerzijds pure verleiding, anderzijds de sociale druk van een afscheid op kantoor.
– Ik liep afgelopen zondag de Dam tot Dam loop (in 01:14 minuten – blij mee!) en kwam natuurlijk behoorlijk moe over de finish. Mijn glutenvrije powerreep zat in mijn tasje die ik eerst nog moest zoeken en ophalen, en direct na de finish kreeg ik een Sultana in mijn handen gedrukt. Ik ben gezwicht…

Wat heb ik geleerd?
Omdat ik zelf geen coeliakie heb en ook geen last van mijn buik of spijsvertering, is glutenvrij eten voor mij persoonlijk geen must. Ik haal er dus niet perse voordeel uit voor mijn welbevinden. Daarom zal ik het – zoals ik er nu tegenaan kijk – in mijn dagelijkse leven niet meer gaan integreren. Wat me echter wel opvalt is dat het in veel opzichten helemaal niet zo ingewikkeld zou zijn. Met alle glutenvrije vervangers is het goed te doen, maar persoonlijk kies ik dan toch liever voor het ‘echte’ product, dan voor de alternatieve glutenvrije bewerking ervan – zoals bij pasta bijvoorbeeld. De glutenvrije repen zaten hiervoor al in mijn systeem en de glutenvrije crackers ook. Koken met boekweit en teff vind ik een ontdekking, en quinoa en rijst stonden altijd al op het menu. Goed te doen dus! Wat neem ik wel mee van mijn week glutenvrij? Ik heb een heleboel bij geleerd over een glutenvrije levensstijl, waar het precies in zit en hoe je dit kunt vervangen. Dit helpt mij om voortaan mijn lezers te ondersteunen als ze me vragen stellen over vegetarisch glutenvrij eten. Ik weet zeker dat ik vanaf nu mijn recepten veel makkelijker kan aanpassen en zelfs een heel feestelijk glutenvrij diner zou kunnen koken als dat belangrijk is voor een van mijn vrienden. Kortom, ik heb veel meer inzicht gekregen in deze leefwijze en dit eetpatroon, en dat maakt dat ik er voortaan mee uit de voeten kan. Super waardevol!

Meer weten over de 100 dagen glutenvrij challenge? www.100dagenglutenvrij.nl

Summary
recipe image
Recipe Name
Uitdaging: een week glutenvrij eten
Published On
Average Rating
51star1star1star1star1star Based on 1 Review(s)

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!